Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg har en datter på snart ti som kom hjem idag og fortalde meg at da hun satt og spisste mat hos en venninne,stoppet liksom pusten min en stund.jeg sa det nok var en hikke men da sa hun bestemt nei. jeg valgte å ta henne mer seriøst og spurte henne litt mer. hun sa at det var akkurat som om pusten stoppet helt opp en liten stund og samtidig viser hun meg det ved at hun holder hånden midt på brystet.jeg syns det var litt ekkelt jeg og. jeg lyttet på hjertet hennes m øret inntill. hjertet hennes slår veldig variabelt. og avogtil er det som om det stopper opp en bitteliten stund. dette kan jeg huske jeg la merke til allerede da hun var spedbarn. var ofte bekymret over om d kunne være noe m hjertet.hennes 6 års gamle bror har helt regelmessig og jevn puls.kan d være noe galt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246538-usikker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Symptomene hennes kan forklares som hikking som du nevner, men det kan også evt. forklares ved at hun svelger " vrangt", svelger luft, det vil kunne gi press og ubehag og følelse av at maten stopper opp.

Uregelmessig hjerteaksjon er ikke uvanlig, som regel godartet i denne alder. En slag kan falle ut, da blir det lengere tid til neste slag. Det kan også være at hjertet slår et ekstra slag (ekstra systole).

Hjerteaksjonen varierer også under stress og engstelse og under pusting.

For en sikker diagnose bør det tas en registrering av hjertekasjonen ( EKG).

Det kan du få gjort hos fastlegen din.

Uregelmessig hjertekasjon vil også kunne føles ubehagelig og evt.gi følelse av press i brystet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246538-usikker/#findComment-1928483
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...