Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har stikket mange gensere i 2 tråds merinoull fra Nøstebarn. De blir lette og varme og svært populære hos ungene.

Jeg bruker pinne nr 3 fordi jeg ikke liker å ha det altfor luftig, da henger maskene seg for lett opp når ungene leker & det blir hull.

Nøstebarn sine oppskrifter fungerer ikke helt for meg, (blir for små i str) så jeg pleier å strikke maskeprøve & legge opp etter det. Alternativt virker 2 str større å være noenlunde passelig!

Jeg har ikke helt tro på 2 tråds til ullbukser på aktive barn - garnet er ikke så voldsomt slitesterk (men det holder fint til gensere)

Jeg har strikket klær av 3-trådsgarnet og silke/ull. Av 2-trådsull har jeg strikket teppe.

3-treådsgarnet gir myke og varme plagg. Slitestyrke, holdbarhet i vask etc er omntrent som andre garntyper, vil jeg si. Jeg vasker ikke ullundertøy så ofte da, men lufter det så ofte jeg kan.

Ubehandlet ull har en del egenskaper som superwash ull ikke har. Men om forskjellene er til å ta og føle på, vel det skal jeg ikke si.

Garnet er sikkert bra det, men andre garntyper er like bra og bedre syns jeg.

Alpakkaen er mye mykere, mye varmere, og mer slitesterk enn ull.

Ulltyper som kan vaskes i maskin, såkalt superwash er like varmt som annet garn.

Om man skal ha det varmeste som er å få tak i er faktisk syntetisk fremstilt fiber mye varmere, mer slitesterkt osv. Men vi har en vrangforestilling om at det skal være "naturlig".

Ellers er forsterket garn kanskje det beste å bruke til ungene, da de kan brukes uten tanke på at det slites så fort, og det er bare å hive i vaskemaskinen. Det må da være forsterket med polyamid, da nylon er hardere og kaldere og ikke så sterkt heller. Polyamid er 100 ganger så slitesterkt som nylon, dessuten er det varmt.

Lykke til!

Jeg har strikket ulltrøye til Jentungen og teppe til Lillevill, begge på tynne pinner (stikk i strid med anbefalingene...), i 2-tråds.

Helt kurant, og jeg merker ikke særlig forskjell. Men 2-trådsgarnet er temmelig tynt, tynnere enn feks finull.

Kaster det i maskina sammen med all annen hjemmestrikka ull, og det går fint med min maskin, ihvertfall.

Jeg har strikket ulltrøye til Jentungen og teppe til Lillevill, begge på tynne pinner (stikk i strid med anbefalingene...), i 2-tråds.

Helt kurant, og jeg merker ikke særlig forskjell. Men 2-trådsgarnet er temmelig tynt, tynnere enn feks finull.

Kaster det i maskina sammen med all annen hjemmestrikka ull, og det går fint med min maskin, ihvertfall.

Tynnere enn finull... da tror jeg at jeg går for 3-tråds til jentungen.

Men først skal jeg strikke etellerannet til en venninnes rett forestående baby.

Annonse

Tynnere enn finull... da tror jeg at jeg går for 3-tråds til jentungen.

Men først skal jeg strikke etellerannet til en venninnes rett forestående baby.

Jeg lurte på om jeg skulle prøve meg på dobbel 2-tråds, med to relativt like farger. Jeg har bare noen andre prosjekter som må avsluttes først...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...