Gå til innhold

Skal jeg snakke med helsesøster?

Anbefalte innlegg

Hun gråter, og vil ikke ha mat. Har litt feber og sover hele tiden. Samtidig som hun ligger å klynker. Vi har vært våkne snart i tre timer. Tulla er nesten 15 mnd. Virker ikke som nakken er stiv... Finner ikke noe galt utvendig med henne. Burde jeg snakke med helsestasjonen? Fikk ikke gitt henne paracet, hun strammer alle muskler hun har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246567-skal-jeg-snakke-med-helses%C3%B8ster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smør enden på stikkpillen med et godt lag vaselin og sett den med spissen først, da er det ikke noe problem. Klem sammen rumpeballene hennes litt etterpå så hun ikke skyter den ut igjen.

Hun har skikkelig vondt da.... Akkurat nå sover hun, så jeg tror jeg lar henne sove til hun våkner igjen, så får vi prøve igjen med Paracet da. Ville du snakket med helsesøster?

Hun har skikkelig vondt da.... Akkurat nå sover hun, så jeg tror jeg lar henne sove til hun våkner igjen, så får vi prøve igjen med Paracet da. Ville du snakket med helsesøster?

Ved sykdom ville jeg ringt til fastlegen, ikke helsestasjonen.

Ved sykdom ville jeg ringt til fastlegen, ikke helsestasjonen.

Helsesøster viser meg sikkert videre hvis hun mener det trengs. Det kan jo være tennene også da. Hun reagert nesten slik en gang før da hun fikk det.... Huff dette er ikke lett. Siden hun sover ganske rolig nå håper jeg det er mer eller mindre over da hun våkner.

Helsesøster viser meg sikkert videre hvis hun mener det trengs. Det kan jo være tennene også da. Hun reagert nesten slik en gang før da hun fikk det.... Huff dette er ikke lett. Siden hun sover ganske rolig nå håper jeg det er mer eller mindre over da hun våkner.

Generelt skal man kontakte fastlegen ved sykdom, helsestasjonens oppgave er mer å følge opp utvikling etc. Uansett er de symptomene du beskriver ganske vanlige for små barn, jeg ville sett det an litt, tror jeg.

Annonse

Hvis du er usikker kan du ringe fastlegen din. Legesekretæren vil lytte til hva du har å si og vurdere om legen bør undersøke barnet.

Den samme muligheten har du i kveld, da kan du ringe legevakten.

Jeg pleier å ringe hvis barnet er lite og ikke får i seg mat og drikke. Det er lettere når de er så store at de forteller selv hva som plager dem.

Hvis du er usikker kan du ringe fastlegen din. Legesekretæren vil lytte til hva du har å si og vurdere om legen bør undersøke barnet.

Den samme muligheten har du i kveld, da kan du ringe legevakten.

Jeg pleier å ringe hvis barnet er lite og ikke får i seg mat og drikke. Det er lettere når de er så store at de forteller selv hva som plager dem.

Jeg får ikke i henne hverken mat eller drikke. Har veldig snill helsesøster som har gitt beskjed om at det er bare å ringe uansett hva det gjelder. Vet ikke hvem vi har som fastlege. Har ikke vært i kontakt med noen der på lenge... Og de bytter jo hele tiden.

Gjest solutesolinne

Jeg ville sett det litt ann jeg før jeg eventuelt hadde ringt legekontoret (ikke helsesøster).

Se formen når hun våkner, er den forsatt likedan ville jeg ha gitt henne en paracet (med vaselin som ble foreslått). Kvikner hun ikke til av paraceten, og plagene ikke bedres av den så hadde jeg tatt en tlf. Ellers hadde jeg drøyet det, men føler du deg usikker så ring. Det er unødvendig å gå rundt og være engstelig da er det bedre og ta en tlf.

Jeg får ikke i henne hverken mat eller drikke. Har veldig snill helsesøster som har gitt beskjed om at det er bare å ringe uansett hva det gjelder. Vet ikke hvem vi har som fastlege. Har ikke vært i kontakt med noen der på lenge... Og de bytter jo hele tiden.

Hvis helsesøsteren har sagt det, så synes jeg absolutt du skal ringe.

Sånn ellers kan du finne ut hvem som er fastlegen din her:

https://is.trygdeetaten.no/rtv-minfastlege/innbygger/visloginside.do

Nei, det går mye influensalignende her for tiden så jeg hadde bare gitt henne smertestillende og fulgt godt med på allmenntilstanden foreløbig.

Hei,

Sannsynligvis er det et høstvirus og helt ufarlig, men stressende og 'ekkelt' for foreldrene mens det står på!

Hvor lenge er det siden hun har drukket noe? Mat trenger du ikke stresse med, væske er viktigere.

Sover hun nå? Jeg ville latt henne sove iformiddag, eller til hun våkner, og stappet i henne en paracet når hun våkner. Når den begynner å virke får du kanskje i henne noe å drikke.

Du kan ringe helsesøster for råd, hvis hun føler det er nødvendig vil hun be deg kontakte fastlege eller legevakt. Det stemmer at helsestasjonen ikke behandler syke barn, men helsesøster har mye erfaring, både med feber og redde mødre, så en telefon kan hjelpe deg med å føle at situasjonen er under kontroll

Gjest butte enden først!

Smør enden på stikkpillen med et godt lag vaselin og sett den med spissen først, da er det ikke noe problem. Klem sammen rumpeballene hennes litt etterpå så hun ikke skyter den ut igjen.

Paracet skal ikke settes med spissen først, den skal settes med den butte enden først. Da slipper man å trykke etter med fingeren, den forsvinner inn av seg selv.

Dette står også i bruksanvisningen på pakken.

Annonse

Paracet skal ikke settes med spissen først, den skal settes med den butte enden først. Da slipper man å trykke etter med fingeren, den forsvinner inn av seg selv.

Alle stikkpiller skal settes med den butte enden først.. For at den ikke skal skli ut igjen.. Høres ulogisk ut men

Jeg vet det, men jeg har aldri klart å sette den flate enden inn først. Setter man den spisse først så er det jo ikke noe problem å få den inn. Har aldri hatt problemer med at den kommer ut igjen heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...