lille jo Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Hei Jeg har en sønn på 6 år som tidvis de siste to årene har klaget over smerter i bena (spesielt det ene) og kraftløshet i armene. Han sier ofte at han er sliten. Dette har kommet og gått og vi har vært noen ganger til fastlegen uten at han har funnet noe galt. De siste to ukene har jeg imidlertid merket at gangen hans har forandret seg. Han klager over smerter bak over det ene kneet og at det av og til sier bang - poff i det andre. Han går noen ganger på tå og kompenserer tydeligvis for smertene. Oppoverbakke og nedoverbakke liker han ikke. Han løper litt rart med korte skritt. Han virker muskelsvak i tillegg - som om knærne av og til gir etter. Han har litt nedsatt hørsel pga dårlig bevegelighet i trommehinnene. Var hos legen nylig og han ble henvist til rtg. I mellomtiden søkte jeg på nettet og kom over de vanligste nevropatiene hos barn. Jeg syntes det stemte godt overens med de noe diffuse plagene min sønn har. Han er dog ikke skjev i ryggen og skjelver ikke. Ingen i familiene våre har sykdommen. Jeg er så bekymret og engstelig! Kan barnelegen gi meg tilbakemelding? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246590-nevropati/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Det er et noe diffust symptombilde du beskriver. Såvidt jeg skjønner har det ikke vært sikker progresjon selv om symptomene har variert noe over tid. Det er ikke mulig av din beskrivelse å sette en sikker diagnose, men jeg er enig med deg at man bør lete i gruppen nevromuskulær sykdom. Det er en kompleks sykdomsgruppe og som navnet sier vil det evt være affeksjon av nerver/nerveceller, ledningen gjennom nervene, eller sykdom i muskelfibrene. Det er sjeldne sykdommer, de fleste har en arvelig årsak. Diagnostikken er vanskelig og krever spesialkompetanse. Det har de siste årene vært en rivende utvikling når det gjelder klarlegging av sykdommer tilhørende denne gruppen og forklaring av årsakene ( gjennom molykylær genetisk forskning.) For nærmere undersøkelse av ditt barn synes jeg han bør henevises til barneavdelingen der du bor, som evt. kan henvise han videre til spesialkompetanse ved et universitetssykehus. Andre diagnostiske overveielser kan også være aktuelt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246590-nevropati/#findComment-1928450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.