Gå til innhold

Lek med 14 mnd. gammel gutt?

Anbefalte innlegg

Jobber nå på min tredje uke etter permisjonen. Vi hadde en uke med innkjøring i bhg, en uke med sykdom og så denne uka her da.. Nå er sommertiden på jobben min slutt så nå jobber jeg fra 8-16 hver ukedag.

Gubben jobber skift så han levere poden når han begynner seint og jeg henter han. Skal gå 15.30 de dagene så vi ikke kommer hjem så seint. Når gubben jobber tidlig leverer jeg 08.45 og han henter kl. 15.

Når jeg kommer hjem etter jobb (når gubben har henta eller vært hjemme med poden) så vil jeg gjerne bruke litt tid med guttungen, ikke bare stresse før han må legge selv. Blir til at vi spiser først, men så vil jeg "leke" med han. men hva kan vi finne på? Han løper etter gåbilen og jeg etter for å hjelpe han å snu osv.

han leker og styrer jo en del på egenhånd særli når jeg sitter på gulvet med han, men da er han liksom opptatt med sitt. Men så fort jeg setter meg i sofaen med mitt, så kommer han og gliser og babler. Men vilikke opp til meg, men han "klenger" allikevel.. Hva vil ha da?

prøver jo å leke med han, men synes det er vansklig siden han er "midt i mellom" på en måte.. For stor til å dikke med, og for liten til å legge puslespill. Er begrensa hvor spennende det er å lese. Det er gøy i fem - ti min.

Synes ikke faren er noe flkink til å leke med han. Han sitter stort sett i sofaen og driver med noe, mens gutten leker på gulvet. Og det er greit det av og til, men jeg mener at når vi ikke ser han hele dagen så bør vi bruke litt tid med han hver dag. Han sitter i sofaen og koser osv. før han legger seg, men mener å finne på noe som han kan ha glede av.

Også til helgene.. Hva finner man på da når han er så liten? Vært på Ekeberg ogs ett på dyra, er ute og handler litt, han får "gå" litt, vi er ute og spiser, litt på lekeplassen. Men hva gjør andre med barn på den alderen?

Jeg merker litt sånn panikkangst som kommer snikende.. Føler jeg ikke har nok tid. Kjempedeilig å jobbe, men vil ikke bare at dagene skal fly bort fra oss, så får vi ikke med oss utviklinga hans. Helgene er nå nesten hellige. Da er det han som gjelder. Har jo ikke jobba lenge ennå da, men føler meg kjempestressa allerede. Og har ikke engang hatt han i barnahegn en ordentlig uke..

Jeg vil ikke bare bla i barnahagepermen og se hva han har gjort, jeg vil være der for han! Vil bruke den fritden jeg har mellom jobb og hans leggetid på HAN.

Kjenner jeg får skikkelig dårlig samvitighet bare jeg lager midadg mens han står og holder seg i kjøkkenskapet og drar meg i buksa. Ikke alltid like lett å kokkelere med han på hofta. setter han i stolen på kjøkkenet med meg noen ganger, men ikke alltid han vil det heller.. Uff.. ikke lett dette.

Spørsmålet mitt er egentlig hvordan bruke den lille tiden jeg har med han så han får glede av det? (og mor da.. : ) Noen ganger har jeg lyst til å holde han våken lenger, men det går jo ikke.. : )

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246601-lek-med-14-mnd-gammel-gutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På grensen til enig med den under her.

Slapp av litt. Hvis ungen leker greit for seg selv, og ikke klager, så er det da ingen som helst grunn til at du MÅ leke med han. Du er ikke på samme "nivå" som han, og kan ikke leke på en måte som han finner interessant.

Derimot KAN du lese bøker, snakke med han, ha han på fanget, osv, når han selv ønsker det.

Prøv å aktivisere han med noe han liker før du skal lage middag, for den situasjonen høres krevende og slitsom ut. Og ellers... la han leke slik han selv vil, og bare vær til stede. Han sier i fra når han trenger deg! Men det er ikke som lekekamerat han trenger deg,husk det!

Det er jo en vanskelig alder mht til lek mellom voksen og barn. Jeg har nesten aldri kjedet meg så fryktelig som da mine var så små. Enda så glad man er i dem.

Men det gjelder altså å være tålmodig, da. For DE syns mye er gøy som ikke DU syns. Jeg snudde en krakk vi hadde opp ned, og oppi dette "huset" puttet yngstebarne plastkopper. Inn og ut. ut og inn. "Åh, så fiiint!" sa jeg. Og tok ut en kopp. Hun puttet den inn. "Se, nå er den inni!"

Det er på det planet og det liker de og ler og koser seg og er sammen med deg, nettopp det de vil.

det går også an å kjøpe pekebok av tjukk papp. "SE, der er KUA. Ja, KUA. Møøøø."

Sånn som det. Gjesp. Men morsomt også, for ungene er jo så glad for det. Klappe litt kake og si borte titt deg, og synge, og leke at du eller han har gjemt seg (bare bak stolen) og slikt.

:)

La han styre litt selv. Jeg tror det han trenger er rolige ettermiddager og helger, dere trenger ikke finne på så mye.

På kjøkkenet: Har du en skuff full av kjøkkenting (ikke skarpe), kan han få rote i den. Eller la han leke i oppvaskkummen med litt vann og plastkopp/tallerken. Eller ta med et par leker inn på kjøkkenet som han kan leke med mens du lager middag.

Etter middag: Les avisen på gulvet. Ligg på gulvet og hør radio/musikk mens han leker rundt. Ofte vil de bare ha selskap, mannen min tilbrakte stort sett sin permisjonstid liggende på gulvet mens gutten lekte rundt han.

Du gjør sikkert mye med han som det er, kler av og på han, skifter bleie, gir han middag og kveldsmat, gir han en kos. Det holder nok for han.

Annonse

"lage mat" med lekegryter og kopper og skjeer begynner å bli moro etter ettårsdagen. Leke med biler, lage kø, sette dem etterhverandre, lage mønster på golvet med biler eller klosser....

Putte klosser eller klyper eller andre ting oppi ei bøtte, ta dem ut igjen, legge dem i hauger, sortere på farger (ikke forvent at han ser forskjell på lang tid ennå), bygge tårn og rase og bygge igjen, leke med dokker og bamser - sette dem på rad og rekke i senga eller i sofaen og gi dem mat eller pusse tennene deres....

Slapp av! Det er ikke nødvendig at du leker med ham hele tiden, det holder at du er til stede og tilgjengelig. Tenk på de/oss som har flere barn..?

Husker selv det var slitsomt å skulle lage middag da minstemann var så liten. En ting de syntes var morsomt i den alderen var å få rote/leke i skuffen med sleiver o.l..

Jenta mi på 14 mnd liker at vi sitter på gulvet og triller en ball fram og tilbake. Hun liker også å gi og ta leker. "Værsegod, takk".

Pekebøker synes hun er kjekke. Sånn ellers er hun fornøyd bare ved å få være sammen med oss uansett hvor vi er. Hun er heldig som har mange storesøsken som diller med henne.

Er barnet ditt fornøyd og aktiviserer deg selv, så trenger du ikke å ha så dårlig samvittighet.

Jenta mi på 14 mnd liker at vi sitter på gulvet og triller en ball fram og tilbake. Hun liker også å gi og ta leker. "Værsegod, takk".

Pekebøker synes hun er kjekke. Sånn ellers er hun fornøyd bare ved å få være sammen med oss uansett hvor vi er. Hun er heldig som har mange storesøsken som diller med henne.

Er barnet ditt fornøyd og aktiviserer deg selv, så trenger du ikke å ha så dårlig samvittighet.

Aktivisere seg selv skulle det stå.... Lille knøttet her greide i allefall ikke det nå mens jeg skreiv, rart jeg greide å skrive noe i det hele tatt ;)

Støtter forlsag fra andre om å bare være tilstede, ala lese avisa på gulvet, la han rote i en skuff under middagslagingen etc.

Og lesing av pekebøer o.l. er veldig koselig - da får du jo ungen på fanget! :-)

Da jeg hadde barn i den alderen der tok jeg ofte med meg ettermiddagskaffen i en termokopp og tok med ungen bort til en lekeplass, enten det var andre barn der eller ikke. Det var gøy å tumle litt rundt for seg selv og samtidig ha mor i nærheten! :-)

Andre ganger tok vi "kveldsbad" ekstra tidlig! Da kunne vi bruke godt med tid til bading og kosing.

Du har fått mange gode forslag om leker, så jeg skal bare føye til noen tips om helgeutflukter med barn i den alderen. Ekeberg som du nevnte, er forresten et fint sted når de blir enda større også - stor tumleplass, dyr og minigolf.

http://www.bogstad.no/

http://www.koebb.no/

http://museumsnett.no/ntm/

(Kan kombineres med å mate ender i Akerselva, eller bade om sommeren. NTM har mye for de aller minste også - f.eks. tog, biler og fly.)

http://www.nhm.uio.no/zoomus/

(ligger også i et fint parkområde)

Frognerparken, spesielt hvis du venter noen uker, men mine unger har også likt å se på anleggsmaskiner (de er tryggest når de står stille i helga):

http://www.friluftsetaten.oslo.kommune.no/article68537-5969.html

men herregud da...

ro deg ned, evt legg deg inn på psykiatrisk.

tror kanskje ikke du burde hatt barn i utgangspunktet, har lest en del av de psyke innleggene dine.

Javel? : ) Så ikke svar på mine innlegg da.. passe lei av de spydige kommentarne dine og, men lar meg ikke provosere hvis det er det du ønsker.

Annonse

Slapp av! Det er ikke nødvendig at du leker med ham hele tiden, det holder at du er til stede og tilgjengelig. Tenk på de/oss som har flere barn..?

Husker selv det var slitsomt å skulle lage middag da minstemann var så liten. En ting de syntes var morsomt i den alderen var å få rote/leke i skuffen med sleiver o.l..

Joda, jeg slapper av jeg.. Men jeg vil gjerne bruke litt tid med ungen min etter en stressende dag. Er det virkelig så rart??? Blir litt paff av noen av svarene her må jeg si.. er jo ikke sånn at jeg løper etter han hele tiden mens vi er inne for å leke med han. Tenker heller mer på ting vi kan fine på i ny og ne som er bra for han, ting vi kan gjøre sammen. Han er i barnehage hele dagen og jeg er på jobb. Litt kvalitetstid med ungen må da kunne gå an, uten å være stressa, hyserisk eller en som aldri skulle hatt barn. (ikke du som sa det da.. : )

La han styre litt selv. Jeg tror det han trenger er rolige ettermiddager og helger, dere trenger ikke finne på så mye.

På kjøkkenet: Har du en skuff full av kjøkkenting (ikke skarpe), kan han få rote i den. Eller la han leke i oppvaskkummen med litt vann og plastkopp/tallerken. Eller ta med et par leker inn på kjøkkenet som han kan leke med mens du lager middag.

Etter middag: Les avisen på gulvet. Ligg på gulvet og hør radio/musikk mens han leker rundt. Ofte vil de bare ha selskap, mannen min tilbrakte stort sett sin permisjonstid liggende på gulvet mens gutten lekte rundt han.

Du gjør sikkert mye med han som det er, kler av og på han, skifter bleie, gir han middag og kveldsmat, gir han en kos. Det holder nok for han.

Joda, lar han styre selv. Men tenker mer på når han kommer bort for å få kontakt jeg da.. Da hadde det vært ålreit å gjort noe sammen. Leser bøker, synger og danser, men tenkte å få litt innspill på andre ting vi ikke gjør. Men alt som har blitt nevnt blir gjort..

Joda, jeg slapper av jeg.. Men jeg vil gjerne bruke litt tid med ungen min etter en stressende dag. Er det virkelig så rart??? Blir litt paff av noen av svarene her må jeg si.. er jo ikke sånn at jeg løper etter han hele tiden mens vi er inne for å leke med han. Tenker heller mer på ting vi kan fine på i ny og ne som er bra for han, ting vi kan gjøre sammen. Han er i barnehage hele dagen og jeg er på jobb. Litt kvalitetstid med ungen må da kunne gå an, uten å være stressa, hyserisk eller en som aldri skulle hatt barn. (ikke du som sa det da.. : )

Man har jo kvalitetstid sammen selv om man ikke nødvendigvis leker eller aktivt gjør noe sammen? Synes du virker overfokusert på at dere må "samleke". Tror det bare er sunt at sønnen din får sjansen til å øve på å aktivesere seg selv.

Ellers er det jo mye hyggelig dere kan gjøre sammen i mellom, f.eks. titte i bok, trille ball, sangleker etc.

men herregud da...

ro deg ned, evt legg deg inn på psykiatrisk.

tror kanskje ikke du burde hatt barn i utgangspunktet, har lest en del av de psyke innleggene dine.

Spirello er ikke hysterisk. Spørsmålene hun stiller er helt normale for en mor, spesielt om det er første barnet.

Spirello er ikke hysterisk. Spørsmålene hun stiller er helt normale for en mor, spesielt om det er første barnet.

"Spørsmålene hun stiller er helt normale for en mor, spesielt om det er første barnet."

Jeg tror jeg vil legge til: og om hun har god tid ;-)

Kan ikke huske at jeg spekulerte på hva jeg skulle foreta meg sammen med ungen...syntes ettermiddagene/kveldene gikk som en røyk...men det er jo lenge siden,- så kanskje jeg har glemt noe :)

"Spørsmålene hun stiller er helt normale for en mor, spesielt om det er første barnet."

Jeg tror jeg vil legge til: og om hun har god tid ;-)

Kan ikke huske at jeg spekulerte på hva jeg skulle foreta meg sammen med ungen...syntes ettermiddagene/kveldene gikk som en røyk...men det er jo lenge siden,- så kanskje jeg har glemt noe :)

Det går vel som en røyk for de fleste, men spørsmålet er vel da om det er best med filter-røyk eller rullings, eller kanskje noen tipser henne om winner tip! ;-)

Joda, lar han styre selv. Men tenker mer på når han kommer bort for å få kontakt jeg da.. Da hadde det vært ålreit å gjort noe sammen. Leser bøker, synger og danser, men tenkte å få litt innspill på andre ting vi ikke gjør. Men alt som har blitt nevnt blir gjort..

Jeg tror ofte barn i den alderen mest trenger en bekreftelse på at foreldrene er der og ser dem, og at de ikke trenger så mye aktivisering. Du får jo med deg utviklingen hans ved å være sammen med han selv om ikke dere leker så mye sammen. Det er klart det er en overgang når man begynner å jobbe etter å ha vært sammen med barnet på fulltid det første året. Men både du og han venner seg nok til det og får en rutine som passer for begge.

Nå som det enda er lyst om kveldene, er det jo hyggelig å gå en tur etter middag, gå på lekeplassen osv.

For øvrig finnes det puslespill som passer for så små, og han kan jo tegne eller male, dere kan bygge med klosser (du bygger, han river ned), snurrebasser er moro, dere kan bake boller (dvs. klisse med deig), trille ball til hverandre, osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...