Gå til innhold

Bruker dere biblioteket?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber på bibliotek, et veldig godt besøkt sted med masse aktiviteter og bra tilbud til både barn og voksne.

Jeg stusser imidlertid over hvor få som brukes biblioteket av datteren min sine klassekamerater og foreldrene deres. det er kanskje 1 eller to foreldre som gjør det. Nå som ungene virkelig trenger bøker og stimulering for å bli glad i å lese! Også barnehageforeldrene bruker oss lite. Vi er sentralt plassert nær knutepunkt som butikker ol., så det er ikke årsaken.

Ikke misforstå, biblitoeket er mye brukt men kanskje ikke av de som jeg møter på i det daglige.

Bruker dere biblioteket for å finne bøker til barna deres og dere selv? eller har dere så god økonomi at dere heller kjøper bøker? andre årsaker til at dere evnt ikke bruker det?

Har selv to små barn, og drar hjem "lass" med filmer, bøker og annet til dem :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246630-bruker-dere-biblioteket/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

3

• snø

3

• Lisabeth

2

• Åsemor

2

Mest aktive i denne tråden

Vi er periodebrukere av biblioteket vårt. Innimellom låner vi med oss lass. Men jeg må innrømme at jeg er av dem som elsker å kjøpe bøker. Jeg elsker å ha masse bøker i bokhylla. Synes det er kjempekoselig med overfylte bokhyller.

Og heldigvis har vi økonomi til det også.

Vi bruker biblioteket ganske ofte, vi er lesere hele familien og om vi skulle kjøpt alle bøkene vi leser hadde familieøkonomien sett svært annerledes ut.. Jeg har også lagt merke til at det er lite foreldre og barn som bruker biblioteket her og vi har et flott stort bibliotek som er godt tilrettelagt for barn.

Jeg elsker å kjøpe bøker også, men nå er alle bokhyllene overfylte og her er ikke plass til flere bokhyller desverre. Kjipt med bøkene som ligger i kasser og gråter for at de ikke får være med i hylle fellesskapet, så jeg vil ikke at flere skal lide samme skjebne. ;)

Men når vi en gang får stor plass er bibliotek hjemme høyt prioritert.

Annonse

Nei, må litt beskjemmet si at vi for tiden ikke bruker bibliotek. Barna er små, tre og fem, og har massevis av bøker. Selv får jeg ikke lest så mye for tiden, men kjøper jo noen bøker i året og låner av venner og familie.

Slik det er nå ville det nærmest bare vært lørdager vi hadde mulighet til å dra på biblioteket, og med begrenset tilbakeleveringstid synes jeg det ville bli litt stress. Hadde vi hatt mer tid ville vi antakelig brukt biblioteket mer. Kanskje vil vi bruke biblioteket mer når barna blir eldre?

Vi pleide å dra på biblioteket da jeg var liten, og jeg syntes det var så koselig. Husker følelsen av å ha med seg en skatt hjem når vi bar bøkene ut av døra på biblioteket.

Jeg ønsker å overføre lesegleden og stemningen til sønnen min, og vi er på biblioteket sammen ca. 1 gang i måneden.

I tillegg drar jeg iblandt alene. Elsker å rusle rundt der, og timene går fort uten at jeg merker det :)

Nei, må litt beskjemmet si at vi for tiden ikke bruker bibliotek. Barna er små, tre og fem, og har massevis av bøker. Selv får jeg ikke lest så mye for tiden, men kjøper jo noen bøker i året og låner av venner og familie.

Slik det er nå ville det nærmest bare vært lørdager vi hadde mulighet til å dra på biblioteket, og med begrenset tilbakeleveringstid synes jeg det ville bli litt stress. Hadde vi hatt mer tid ville vi antakelig brukt biblioteket mer. Kanskje vil vi bruke biblioteket mer når barna blir eldre?

Så barna har også nok bøker? Vi leser for barna hver kveld, og jeg leser gjerne en bok flere ganger, men det er jo hyggelig med noe nytt...

Håper dere kommer tilbake etterhvert, da :)

Vi bruker biblioteket ganske ofte, vi er lesere hele familien og om vi skulle kjøpt alle bøkene vi leser hadde familieøkonomien sett svært annerledes ut.. Jeg har også lagt merke til at det er lite foreldre og barn som bruker biblioteket her og vi har et flott stort bibliotek som er godt tilrettelagt for barn.

Jeg elsker å kjøpe bøker også, men nå er alle bokhyllene overfylte og her er ikke plass til flere bokhyller desverre. Kjipt med bøkene som ligger i kasser og gråter for at de ikke får være med i hylle fellesskapet, så jeg vil ikke at flere skal lide samme skjebne. ;)

Men når vi en gang får stor plass er bibliotek hjemme høyt prioritert.

Så bra! Kremkunder, med andre ord ;)

Vi er periodebrukere av biblioteket vårt. Innimellom låner vi med oss lass. Men jeg må innrømme at jeg er av dem som elsker å kjøpe bøker. Jeg elsker å ha masse bøker i bokhylla. Synes det er kjempekoselig med overfylte bokhyller.

Og heldigvis har vi økonomi til det også.

Jeg er enig med deg; jeg elsker å kjøpe bøker, jeg også.

Annonse

Vi pleide å dra på biblioteket da jeg var liten, og jeg syntes det var så koselig. Husker følelsen av å ha med seg en skatt hjem når vi bar bøkene ut av døra på biblioteket.

Jeg ønsker å overføre lesegleden og stemningen til sønnen min, og vi er på biblioteket sammen ca. 1 gang i måneden.

I tillegg drar jeg iblandt alene. Elsker å rusle rundt der, og timene går fort uten at jeg merker det :)

Så fint svar du skrev! Og så bra at du venner barna med å gå dit :)

Jeg er storforbruker av biblioteket. Låner bøker både til meg og barna. Til barna låner jeg også lydbøker og DVD'er.

Jeg liker veldig godt "Min Side", at jeg kan ha lister over forfattere og temaer som jeg får melding om når det kommer nye bøker av.

Nå for tiden er det sjelden jeg går i hyllene og ser etter bøker, jeg søker opp på forhånd hva jeg vil ha og får det levert i skranken.

Så jeg er en av dem som sysselsetter dere :-)

Jeg synes biblioteket kunne hatt hjemmelevering. Jeg tror helt sikkert at dersom det hadde vært en mulighet for å bestille bøker på døra og fått levert dem på samme måte så hadde dere hatt flere kunder.

Men jeg skjønner at det ikke er penger nok.

Ja si det... jeg har hatt en sånn tanke i hodet mitt minst det siste året at nå må vi bare bli flinkere å gå på biblioteket....har enda ikke klart det. Grunnen? Vel, i den ellers travle hverdagen blir det rett og slett ikke prioriert. Og om jeg en dag endelig husker det, så er det stor fare for at biblioteket akkuratt den dagen ikke hadde langåpent. Eller at vi faktisk går, og klarer ikke å gå tidsnok tilbake med bøkene.

Hvorfor det ikke har blitt en rutine? Bøker er idag så billige, både i bokhandler, på nettet og på bruktbua, at vi rett og slett kjøper bøkene i stedet. (Ikke dyrere enn de dyre bøtene vi får for å levere for sent på biblioteket.....)

Kanskje ikke det svaret du var ute etter...men iallefall mitt svar!!

PS - ungene er snart 3 og 6.

Jeg har brukt biblioteket veldig mye før, både før jeg fikk barn og da jeg hadde et lite barn.

De siste årene har det vært mer satsing på kjøpte bøker.

Men jeg har meget konkrete planer om å gjenoppta besøkene der nå fremover pga aktiviteter som finner sted i nærheten, og som derfor gjør det mye lettere å stikke innom der i samma slengen! ;-)

Poden er forøvrig flittig bruker av skolebilioteket.

Vi (dvs barna og jeg) bruker biblioteket mye (3-4 ggr/mnd). Jeg bruker også den nettjenesten (MappaMi) ofte.

Jeg kjøper noe bøker til barna, men veldig sjelden til meg selv. Økonomien tilsier at vi bør bruker biblioteket ;-) Dessuten er det ikke så ofte jeg leser samme bok mange ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...