Gjest Blir vanselig dette her.. Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Leste artikelen på nettavisen nettopp. http://www.nettavisen.no/innenriks/politikk/article745666.ece 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venter tredjemann Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Dette er vel ikke noe nytt. Legen gjør en vurdering av helsetilstanden - og dersom du har helsemessige plager så vil de vel skrive noe. Og til Kina som vi søker fra er dette helt vanlig, altså å skrive opp høyde/vekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saranja Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Så lenge det fortsatt er den helhetelige helsesituasjonen som teller så er vel dette greit. Mener vi måtte fyll ut høyde/vekt ved vår første adopsjon (5 år siden), men ikke ved den andre(3 år siden). Selv er jeg ganske overvektig(110 kg, 170 høy), men har en god helse og har ingen problemer med å være aktiv i hverdagen. Men, hvis de tenker at overvekt i seg selv gjør en til en dårligere foreldre så burde de kanskje ha egne ruter for bla. røyking, fallskjermhopping, fjellklatring også :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slank adoptivmamma Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Svært positivt synes jeg! Og helt på sin plass. Adopsjon skal være til barnas beste, og det er to forhold med overvektige foreldre som etter min mening er svært viktig: 1. Overvektige har ofte et dårlig kosthold som de overfører til sine barn, slik at disse også blir overvektige. 2. Overvektige kan ikke på samme måte som andre leke med sine barn og delta i aktiviteter. Sitte på gulvet og leke, gå på ski, ake, osv blir vanskelig for de største foreldrene. På hentereise har jeg opplevd foreldre som ikke kan bære barna sine engang grunnet problemer knyttet til overvekt. Jeg håper at det nå blir mye strengere regler! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sprek, overvektig adoptivmamma Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Svært positivt synes jeg! Og helt på sin plass. Adopsjon skal være til barnas beste, og det er to forhold med overvektige foreldre som etter min mening er svært viktig: 1. Overvektige har ofte et dårlig kosthold som de overfører til sine barn, slik at disse også blir overvektige. 2. Overvektige kan ikke på samme måte som andre leke med sine barn og delta i aktiviteter. Sitte på gulvet og leke, gå på ski, ake, osv blir vanskelig for de største foreldrene. På hentereise har jeg opplevd foreldre som ikke kan bære barna sine engang grunnet problemer knyttet til overvekt. Jeg håper at det nå blir mye strengere regler! Helt enig at det er på sin plass å vurdere om vekta hemmende og/eller leder til helseproblem i forhold til å ha barn. Vet ikke om du skriver for å få igang debatt når du påstår at overvektige ikke kan leke med barna sine eller delta i aktiviter osv??? Blir utrolig sinna over slike innlegg. Er selv overvektig adoptivmor. Er frisk og sprek, ingen problemer med å følge opp barna mine. Et normalt, sunt kosthold har vi også. Har du tenkt på at mange overvektige har utrolig mye kunnskap om riktig livsstil? Barna er normalvektige til tross for flere år i en overvektig mors omsorg! Kan du forstå?? Håper ikke jeg kjenner deg, for makan til menneskesyn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Svært positivt synes jeg! Og helt på sin plass. Adopsjon skal være til barnas beste, og det er to forhold med overvektige foreldre som etter min mening er svært viktig: 1. Overvektige har ofte et dårlig kosthold som de overfører til sine barn, slik at disse også blir overvektige. 2. Overvektige kan ikke på samme måte som andre leke med sine barn og delta i aktiviteter. Sitte på gulvet og leke, gå på ski, ake, osv blir vanskelig for de største foreldrene. På hentereise har jeg opplevd foreldre som ikke kan bære barna sine engang grunnet problemer knyttet til overvekt. Jeg håper at det nå blir mye strengere regler! Hvis du mener "ekstremt overvektige" er det lurt å skrive akkurat det. De fleste overvektige kan gjøre alt det du beskriver. Man skal være svært overvektig for å ha problemer med å bære et lite barn. Alle sammenhenger er ikke så enkle som de kan se ut til. F.eks. hvis en overvektig har ryggproblemer, kan det faktisk tenkes at vedkommende hadde dårlig rygg også FØR h*n ble overvektig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Svært positivt synes jeg! Og helt på sin plass. Adopsjon skal være til barnas beste, og det er to forhold med overvektige foreldre som etter min mening er svært viktig: 1. Overvektige har ofte et dårlig kosthold som de overfører til sine barn, slik at disse også blir overvektige. 2. Overvektige kan ikke på samme måte som andre leke med sine barn og delta i aktiviteter. Sitte på gulvet og leke, gå på ski, ake, osv blir vanskelig for de største foreldrene. På hentereise har jeg opplevd foreldre som ikke kan bære barna sine engang grunnet problemer knyttet til overvekt. Jeg håper at det nå blir mye strengere regler! Tror egentlig bare du er ute etter å provosere. Jeg er overvektig mor, med biologiske barn. Jeg anser meg ikke som noen dårlige mor av den grunn, og jeg syns helt klart at adoptivforeldre skal vurderes akkurat som andre foreldre. Hvis det å være overvektig er ille nok til at barnevernet må inn i bildet med omsorgsovertagelse, så må det også være grunn for å avslå adopsjonssøknad, ikke ellers. Generell helse er selvsagt viktig, men overvekt i seg selv gjør ingen til dårlige foreldre. Og tenk om dyslektikere får adoptere, de greier sikkert ikke gi barna sine gode leseopplevelser! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saranja Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Svært positivt synes jeg! Og helt på sin plass. Adopsjon skal være til barnas beste, og det er to forhold med overvektige foreldre som etter min mening er svært viktig: 1. Overvektige har ofte et dårlig kosthold som de overfører til sine barn, slik at disse også blir overvektige. 2. Overvektige kan ikke på samme måte som andre leke med sine barn og delta i aktiviteter. Sitte på gulvet og leke, gå på ski, ake, osv blir vanskelig for de største foreldrene. På hentereise har jeg opplevd foreldre som ikke kan bære barna sine engang grunnet problemer knyttet til overvekt. Jeg håper at det nå blir mye strengere regler! Det er noen få veldig fysiske aktiviteter ikke jeg kan være med på med mine barn (f.eks. stå på slalom,trekke tunge akebrett), men det har ingenting med min overvekt å gjøre, men en skade jeg har. Barna har en pappa som kan ta seg av disse tingene mens jeg har andre kvaliteter å gi barna mine. Vi går på turer og er en ganske aktiv familie. Vi har et sunnere kosthold enn de fleste barnefamilier tror jeg og kan med 100% sikkerhet si at ikke mine barn lider over å ha en overvektig mamma. Og, er du virkelig sikker på at det er problemer knyttet til overvekt som gjør at disse foreldrene ikke kan "bære sine barn". Vi fikk sist et _veldig stort_ barn som jeg ikke kunne gå å bære på lenge pga. min skade i nakken. Synes det faktisk er mer skummelt at barn skal få foreldre med store fordommer som kan overføre det videre til sine barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mener nå jeg Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Svært positivt synes jeg! Og helt på sin plass. Adopsjon skal være til barnas beste, og det er to forhold med overvektige foreldre som etter min mening er svært viktig: 1. Overvektige har ofte et dårlig kosthold som de overfører til sine barn, slik at disse også blir overvektige. 2. Overvektige kan ikke på samme måte som andre leke med sine barn og delta i aktiviteter. Sitte på gulvet og leke, gå på ski, ake, osv blir vanskelig for de største foreldrene. På hentereise har jeg opplevd foreldre som ikke kan bære barna sine engang grunnet problemer knyttet til overvekt. Jeg håper at det nå blir mye strengere regler! Jeg er faktisk litt enig med deg. Og det er ingen menneskrett å få barn! Mange overvektige har problemer med å bli gravide, men dette endrer seg ofte når de går ned. Og det er vel naturens måte å si i fra på. Så hvorfor skal noe annet gjelde for adoptivforeldre? Det er ingen hemmelighet at mennesker med sykelig overvekt har større risikoer for å få alvorlige sykdommer. Og en mamma eller pappa som er syke, er selvsagt ikke heldig for verken biologiske- eller adoptivbarn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slank adoptivmamma Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Helt enig at det er på sin plass å vurdere om vekta hemmende og/eller leder til helseproblem i forhold til å ha barn. Vet ikke om du skriver for å få igang debatt når du påstår at overvektige ikke kan leke med barna sine eller delta i aktiviter osv??? Blir utrolig sinna over slike innlegg. Er selv overvektig adoptivmor. Er frisk og sprek, ingen problemer med å følge opp barna mine. Et normalt, sunt kosthold har vi også. Har du tenkt på at mange overvektige har utrolig mye kunnskap om riktig livsstil? Barna er normalvektige til tross for flere år i en overvektig mors omsorg! Kan du forstå?? Håper ikke jeg kjenner deg, for makan til menneskesyn! Men hvis du vet så mye om kosthold, hvorfor tar du ikke av da? Alle som tidligere har vært overvektige og blir slanke innrømmer jo at det blir enklere å delta i barnas aktiviteter? Og du vil jo også minske sannsynligheten for å få andre livsstilssykdommer? Vil du ikke unngå at dine barn skal få en syk mor? Og det er flere eksempler bl.a. her på DOL over adoptivforeldre som skriver at de er overvektige og tenk - de har faktisk også fått et overvektig barn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slank adoptivmamma Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Det er noen få veldig fysiske aktiviteter ikke jeg kan være med på med mine barn (f.eks. stå på slalom,trekke tunge akebrett), men det har ingenting med min overvekt å gjøre, men en skade jeg har. Barna har en pappa som kan ta seg av disse tingene mens jeg har andre kvaliteter å gi barna mine. Vi går på turer og er en ganske aktiv familie. Vi har et sunnere kosthold enn de fleste barnefamilier tror jeg og kan med 100% sikkerhet si at ikke mine barn lider over å ha en overvektig mamma. Og, er du virkelig sikker på at det er problemer knyttet til overvekt som gjør at disse foreldrene ikke kan "bære sine barn". Vi fikk sist et _veldig stort_ barn som jeg ikke kunne gå å bære på lenge pga. min skade i nakken. Synes det faktisk er mer skummelt at barn skal få foreldre med store fordommer som kan overføre det videre til sine barn. Fordommer??? Hvorfor er det ikke politisk korrekt å si at noen faktisk er for overvektige i dette landet? Og at det da faktisk er ting de ikke kan gjøre? Er det bedre å lure seg selv med skylapper og tro at man er litt rund hvis man er overvektig? Det er faktisk stor helserisiko knyttet til overvekt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Fordommer??? Hvorfor er det ikke politisk korrekt å si at noen faktisk er for overvektige i dette landet? Og at det da faktisk er ting de ikke kan gjøre? Er det bedre å lure seg selv med skylapper og tro at man er litt rund hvis man er overvektig? Det er faktisk stor helserisiko knyttet til overvekt! Det er ikke galt å si at noen faktisk er overvektige. Det er heller ikke galt å si at det er helserisiko knyttet til stor overvekt. Men det ER galt å si at det gjør folk til mindre bra foreldre. Er røykere også mindre gode foreldre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mener nå jeg Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Det er ikke galt å si at noen faktisk er overvektige. Det er heller ikke galt å si at det er helserisiko knyttet til stor overvekt. Men det ER galt å si at det gjør folk til mindre bra foreldre. Er røykere også mindre gode foreldre? Ja, jeg mener at de som røyker mens de er gravide, ammer og røyker inne mens de har små barn, er mindre gode foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -forundret, igjen ... Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Fordommer??? Hvorfor er det ikke politisk korrekt å si at noen faktisk er for overvektige i dette landet? Og at det da faktisk er ting de ikke kan gjøre? Er det bedre å lure seg selv med skylapper og tro at man er litt rund hvis man er overvektig? Det er faktisk stor helserisiko knyttet til overvekt! Du er skikkelig tøff du, som tør å sparke på folk som allerede er nede. Har du mange flotte egenskaper å føre videre ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trøste og bære Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Men hvis du vet så mye om kosthold, hvorfor tar du ikke av da? Alle som tidligere har vært overvektige og blir slanke innrømmer jo at det blir enklere å delta i barnas aktiviteter? Og du vil jo også minske sannsynligheten for å få andre livsstilssykdommer? Vil du ikke unngå at dine barn skal få en syk mor? Og det er flere eksempler bl.a. her på DOL over adoptivforeldre som skriver at de er overvektige og tenk - de har faktisk også fått et overvektig barn! Jeg er enig med deg. Saken er at du treffer spiker'n så gæli på hodet, at de feite blir sinte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saranja Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Fordommer??? Hvorfor er det ikke politisk korrekt å si at noen faktisk er for overvektige i dette landet? Og at det da faktisk er ting de ikke kan gjøre? Er det bedre å lure seg selv med skylapper og tro at man er litt rund hvis man er overvektig? Det er faktisk stor helserisiko knyttet til overvekt! jeg sier ikke at jeg er "litt rund". Jeg er overvektig, ganske mye også. Jeg har ingen skylapper på og synes det er greit å si at det er et problem med overvekt. Iflg. min lege ved sist undersøkelse for et par mnd. siden er jeg helt frisk. Både hjerte, lunger, blodtrykk, kolesterol osv. er helt fint. Jeg trener aerobic et par ganger i uka, går turer og er i aktivitet hele dagen. Hva min overvekt skyldes er nok litt komplekst og ikke noe jeg gidder å legge så mye ut om her, men at det ikke alltid _bare_ er kostholdet det dreier seg om er ihvertfall sikkert. Det er omsorgsevnen som helthet som må sees på. Hvis man er så overvektig at man ikke kan gjøre dagligdagse ting så selvfølgelig er ikke det til det beste for barnet, men hvis man er et foreldrepar som i helehet kan fylle de rollene som kreves av foreldre så er det det som burde telle. Hvis man skulle gå på at det å være overvektig i seg selv skulle være en grunn så blir jo det helt feil. Vet om "normalvektige" foreldre jeg som har en mye usunnere livstil enn vi har. Hva med alle som er "normalvektige men late"...skal dette registreres et sted også?? Forresten..hvorfor spør du "Er det bedre å lure seg selv med skylapper og tro at man er litt rund hvis man er overvektig?"...det var jo ikke det jeg snakket om..kanskje du heller kan svare på at du virkelig er sikker på at det er overvekten og ikke andre problemer som gjør at ikke "disse kan bære på barna sine". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Ja, jeg mener at de som røyker mens de er gravide, ammer og røyker inne mens de har små barn, er mindre gode foreldre. Jammen det har vel ingenting å si om de røyker ute eller inne? Var ikke poenget med de overvektige at det innebar helserisiko, at de ikke orket så mye, og at de døde tidligere? Akkurat det samme gjelder røykere.... Så om de røyker ute, så burde de ikke få ha barn uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke nick i dag Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Men hvis du vet så mye om kosthold, hvorfor tar du ikke av da? Alle som tidligere har vært overvektige og blir slanke innrømmer jo at det blir enklere å delta i barnas aktiviteter? Og du vil jo også minske sannsynligheten for å få andre livsstilssykdommer? Vil du ikke unngå at dine barn skal få en syk mor? Og det er flere eksempler bl.a. her på DOL over adoptivforeldre som skriver at de er overvektige og tenk - de har faktisk også fått et overvektig barn! Faktisk så er det ikke alle som har lett for å gå ned i vekt. Mange av de som adopterer har noe som heter PCO (polycystisk eggstokksyndrom), og de har problemer med å gå ned i vekt. Det er derfor det også kan være vanskelig å bli gravid. Har selv PCO og er adoptivmamma til snart 2. (94 kg/168 cm høy). Min mann er også overvektig, men vi er da ikke dårlige foreldre likevel. Jeg synes faktisk det er verre at noen som har sterk leddgikt får lov til å adoptere. Vet faktisk om et par hvor hun har leddgikt og de har adoptert 2 barn. De måtte faktisk ha hjelp hjemme til nr. 1, enda ble de godkjent for nr. 2. Det synes jeg er mye verre enn overvekt. Det er faktisk mange som har bioligiske barn som aldri skulle hatt barn. Så dette kunne du ha spart deg for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest overvektig mamma Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Svært positivt synes jeg! Og helt på sin plass. Adopsjon skal være til barnas beste, og det er to forhold med overvektige foreldre som etter min mening er svært viktig: 1. Overvektige har ofte et dårlig kosthold som de overfører til sine barn, slik at disse også blir overvektige. 2. Overvektige kan ikke på samme måte som andre leke med sine barn og delta i aktiviteter. Sitte på gulvet og leke, gå på ski, ake, osv blir vanskelig for de største foreldrene. På hentereise har jeg opplevd foreldre som ikke kan bære barna sine engang grunnet problemer knyttet til overvekt. Jeg håper at det nå blir mye strengere regler! Da regner jeg med at du synes at røykere også bør nektes adopsjon? Siden røyking er risikofaktor nr. 1 for hjerte-karsykdommer, og slår overvekt langt ned i støvlene. Passiv røyking er dessuten mye verre for barn enn passiv spising. Jeg er enig i at overvekt bør inngå i total helsevurdering - på samme måte som andre ting. Det bør røyking også gjøre. Men ovevekt i seg selv bør ikke være årsak til at man ikke får adoptere. Det er pur diskriminering. Dessuten: Du kan da ikke mene at overvektige ikke skal få adoptere fordi de kanskje gir barna sine mat som kanskje fører til at barna blir overvektige? Slike hypotetiske greier kan ikke være tema i en sånn prosess. Men holdninger til mat og barn kan jo avdekkes under intervjuene, naturligvis. Og inngå i totalvurdering igjen. Synes forresten også at veldig tynne foreldre også bør vurderes ekstra. Tenk om de har en sånn holdning til kropp og mat som gjør at barna slankes fra de er bittesmå uansett hvordan de ser ut, og som dermed utvikler spiseforstyrrelser. Er du ikke enig i det? Jeg er overvektig adoptivmamma og jeg reagerer enormt på stigmatiseringen din. Jeg er fullt i stand til å leke med ungene mine - og det jeg ikke orker/kan tar mannen min seg av. På samme måte fyller jeg en hel rekke behov hos barna mine som mannen min ikke har sjangs til å dekke - fordi det ikke er hans "greier". Ikke er barna våre overvektige heller. Vi spiser sunt - og JA, jeg vet utrolig mye bedre hva et sunt kosthold innebærer enn en hel haug av mine slankere medsøstre. Jeg blir overgitt over hva folk gir ungene sine - uansett hvor tynne de er. Det virker som man tror at så lenge vekten er grei, er maten grei. Kom deg ned fra hesten din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest overvektig mamma Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Fordommer??? Hvorfor er det ikke politisk korrekt å si at noen faktisk er for overvektige i dette landet? Og at det da faktisk er ting de ikke kan gjøre? Er det bedre å lure seg selv med skylapper og tro at man er litt rund hvis man er overvektig? Det er faktisk stor helserisiko knyttet til overvekt! Men fremdeles større helserisiko knyttet til røyking, som sagt. Man får behandle folk likt. Dessuten - det er en haug diagnoser og potensielle risiki folk får adoptere på tross av. Dersom en frisk overvektig ikke får adoptere simpelthen fordi man er overvektig, så dreier det seg kun om diskriminering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/246760-se-her-dere/#findComment-1929668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.