Gå til innhold

Ammer gutt på 15 mnd'er og gravid i uke 22.


manne

Anbefalte innlegg

Jeg er (som overskriften sier) gravid i uke 22. Jeg ammer fremdeles eldstemann som er 15 mnd'er gammel - morgen/middag/kveld. Dette føles ikke som noe problem for meg - annet enn at magen er begynt å komme i veien.

Det jeg egentlig lurer på er hvortid det lønner seg å slutte med tanke på sjalusi ovenfor nestemann som kommer.

Har det noe å si for veksten og utviklingen av barnet i magen at jeg fremdeles ammer?

Vet at stimulering av brystvortene kan føre til rieaktivitet. Nårtid er det jeg bør være obs på at ammingen evnt. kan sette i gang noe? (Har merket litt kynnere i forbindelse med amming, men de vonde og mer intense kommer ikke før jeg har lagt meg - så jeg har ikke satt de i forbindelse med ammingen)

Lurer også på om gutten som blir ammet nå vil huske at han fikk pupp når han var mindre når han ser nestemann bli ammet - eller om han er så liten at dette blir mer fjernt?

Hvordan vil det bli å utføre såkallt tandemamming? Hva skjer med den næringsrike råmelken som spedbarnet skal fø seg på de første dagene? Vil melken bli mer utvannet siden ammingen går i ett? Vil det med andre ord lønne seg å ha en ammepause?

Sikkert litt rare spørsmål, men jeg forsøker meg likevel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Dette har jeg erfaring med.

Barnet du ammer nå, trenger garantert lenger tid på seg for å "glemme puppen". Tror det har noe med instinkt og melkelukta å gjøre.

Det kan bli slitsomt når du blir tyngre og større, men er ikke farlig så vidt jeg vet. Jeg "sluttet" å amme ca. 4 uker før jeg fødte.

Trodde det skulle holde, men dengang ei.

Så snart lillesøster fikk puppen i munn, var storebror tilstede og skulle smake.

Råmelka kan du gi først til babyen og lære den eldste at han må vente litt før han får smake...

Jeg har hatt en unge hengende i hver pupp samtidig. Følte meg som ei skikkelig ku, men hadde ikke hjerte til å dytte han unna når han allerede var blitt satt litt til siden pga. ny baby.

Du får bare ta det som det kommer og hør med jordmor om risken for for tidlig fødsel...

Lykke til, jeg lover deg at det blir slitsomt, men om 3 år ser du tilbake og ler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære manne,

Jeg synes ikke du har rare spørsmål og skal prøve å svare.Hvorvidt barnet blir sjalu er veldig individuelt men jeg vil tro at du bør slutte 1 ½ -2 måneder før fødsel hvis du velger å avslutte ammingen. Det er inget i veien for å amme under hele graviditeten hvis du føler deg vel og ikke er en risikopasient før prematur fødsel. Snakk med din jordmor/lege. Melken blir ikke utvannet.Gi alltid bryst til babyen først slik at råmelken blir til babyen, du vil produsere råmelk selv om du har melk fra før. Jeg håper du fikk litt klarhet til å ta noen valg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...