Gå til innhold

Hvilke regler har du til 13-14 åringen din?

Anbefalte innlegg

Bare lurer fordi min tenåring nå har begynt å sløyfe avtaler, kommer ikke hjem fra skolen. Er i opposisjon hele tiden. Er sur og sint, og blid om en annen. Prøver med faste avtaler feks ved å komme hjem fra skolen å gjøre lekser, faste innetider om kvelden ovs. Stadig brytes disse med for sentkomming. Har fått melding fra skolen over fall i skoleprestasjoner. Hva gjør en for å få tenåringen til å forstå? Skulle likt å høre andres regler. Vet selvfølgelig at det er individuelt, men slik type som min ungdom hadde vært greit å finne en løsning for.

Fortsetter under...

Min datter kom en dag ikke hjem fra skolen og etter noen timer ringte jeg rundt. Ingen visste hvor hun var. Jeg var livredd og rett før jeg ringte politiet kl 2100 kom høna hjem.

Hvorfor i allverden kom du ikke hjem etter skolen og hvorfor har du ikke ringt?

Hun svarte: Du kan stole på meg , mamma, jeg er tross alt 12 år!

Haken min deiset i gulvet gitt.

Vi hadde en laaang samtale om hvor viktig det er at jeg vet hvor hun er etc til enhver tid...

Og hun ble litt blek om nebbet da jeg sa at politiet var de neste jeg hadde ringt.

Så både hun og sønnen min på 16 år gir beskjed om hvor de er eller går.

Gjest tenåringsmoren

Hos oss er det slik at holder de ikke avtaler vi er blitt enige om, så mister de deler av ukelønna,må gjøre ekstra arbeid i huset eller får de ikke være på dataen en periode.

Da datteren min gjorde noe i fjor(14 år) fikk hun 10 dager med husarrest.

De dagene fikk hun muligheten til å begynne med blanke ark.

Hun skrev ned alt hun følte selv hun hadde gjort galt.

Samtidig hadde vi lange samtaler (grunnen til at vi vil dem godt) og pusset opp rommet hennes samtidig.

Lykke til for det er ikke lett

• 1 måned senere...

Min datter kom en dag ikke hjem fra skolen og etter noen timer ringte jeg rundt. Ingen visste hvor hun var. Jeg var livredd og rett før jeg ringte politiet kl 2100 kom høna hjem.

Hvorfor i allverden kom du ikke hjem etter skolen og hvorfor har du ikke ringt?

Hun svarte: Du kan stole på meg , mamma, jeg er tross alt 12 år!

Haken min deiset i gulvet gitt.

Vi hadde en laaang samtale om hvor viktig det er at jeg vet hvor hun er etc til enhver tid...

Og hun ble litt blek om nebbet da jeg sa at politiet var de neste jeg hadde ringt.

Så både hun og sønnen min på 16 år gir beskjed om hvor de er eller går.

Hadde en slik episode med fjortisen her og.....skulle hentes på ungdomsklubben....jeg venta og jeg venta.....etter 15 min gikk jeg inn å ba han som spilte plater om å ropåe henne opp og si at mamma sto utenfor å venta.....ler :-))

Så nå slipper vi forsent kommere her i huset.....hvem vil vel bli ropt opp

Det har til nå aldri skjedd (bank i bordet) at han har gjort noe av det du beskriver. Min reaksjon hadde vært å fryse muligheten til penger en uke, minst. En hastesamtale med lærer ville jeg også tatt slik at han ser at dette er alvorlig. Jeg har alltid snakket om hvor viktig det er å gi beskjeder, og det er han flink til. Regler ellers er f.eks ikke gå rundt i byen på kveldene, og aldri ta imot noe fra fremmede (redd for kamuflert stoff). Leggetid har han også.Han er 15 år nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...