Gå til innhold

Hva vil du si er aggressiv oppførsel fra en hund?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma med liten kunnskap om hund

Naboen har en hund som jeg oppfatter som veldig aggressiv, men jeg har rett og slett ikke så mye kunnskap om hunder. Det er mulig mye av det jeg ser er hundens måte å beskytte hjemmet sitt på, uten at det egentlig er noe fare for mennesker.

Saker er at de aldri,og da mener jeg aldri, går tur med den, det er en stor shæferhann. De har heller ikke dressert den noe særlig, den hører ikke på eieren om de for eksempel roper den inn. Og den liker ikke barn... jeg gjør alt jeg kan for å holde mine barn unna, men så lenge de slipper hunden løs og den ikke hører på dem, og gjerne kommer over til oss, er det ikke så lett. Vi kan jo ikke holde barna inne hele dagen.

Fortsetter under...

Gjest Også hundeeier

En hunderase som denne trenger mye mosjon og god dressur om den skal bli harmonisk. Når hunden får lite eller ingen mosjon, så vil den automatisk bli urolig og kan virke aggresiv, ved at den vil leke og ha litt action. Særlig om den er en unghund. Den vil også lete etter muligheter for å stikke av en tur.

I alle tilfelle så skal eierne holde den i bånd slik at den ikke er til sjenanse for andre. Dette gjelder både i nabolaget og når de går tur.

En stor stor schæferhann trenger både mye mosjon og "oppdragelse" for å fungere bra (og for å ha det bra!). Hvis de bare lar den surre rundt i egen og andres hage, uten å gå tur og uten å drive noen form for lydighetstrening osv., så er den høyst sannsynlig veldig uoppdragen, understimulert (mentalt og fysisk) og kanskje frustrert.

Du skriver ingen ting om hva slags aggressiv adferd den viser. Hvis den er uppdragen, men leken og kontaktsøkende, kan det sikkert oppleves som aggressivt. Men en vanskjøttet hund kan godt blir aggressiv, ja!

Er dere på talefot med naboene? I så fall så forklar dem pent at dere ikke vil ha hunden i deres hage og be om at de kan holde den i bånd.

Gidder de ikke dette så ring politiet så snart hunden er i deres hage og få dem til å hente den. Det er faktisk båndtvang.

Hvordan oppfatter du den som aggressiv?

Shæfere kan ofte utagere mot fok og dyr hvis den er i bånd eller sperret inne på et sted den føler den må passe på.Da bjeffer,knurrer og hopper de.De behøver ikke å være aggressive om de kommer løs.

Det finnes flere "slag"shæfere,og ikke alle trenger like mye trim.Men litt trim+hjernetrim er bra :o)

Jeg har selv ei shæfertispe som trenes til redning.Hun trenger 3-4 timer om dagen.Selv om hun er kjempeblid og glad i mennesker,bjeffer\knurrer hun når hun er i bånd alene.Kommer hun løs,er hun bare blid :o)

Men det er eiers ansvar å alltid ha kontroll over hunden sin.Den skal ikke være løs hvis eier ikke har kontroll.

Og det er ikke båndtvang nå :o)Den er fra 1.april til 20.august.

Hvordan oppfatter du den som aggressiv?

Shæfere kan ofte utagere mot fok og dyr hvis den er i bånd eller sperret inne på et sted den føler den må passe på.Da bjeffer,knurrer og hopper de.De behøver ikke å være aggressive om de kommer løs.

Det finnes flere "slag"shæfere,og ikke alle trenger like mye trim.Men litt trim+hjernetrim er bra :o)

Jeg har selv ei shæfertispe som trenes til redning.Hun trenger 3-4 timer om dagen.Selv om hun er kjempeblid og glad i mennesker,bjeffer\knurrer hun når hun er i bånd alene.Kommer hun løs,er hun bare blid :o)

Men det er eiers ansvar å alltid ha kontroll over hunden sin.Den skal ikke være løs hvis eier ikke har kontroll.

Og det er ikke båndtvang nå :o)Den er fra 1.april til 20.august.

Enig i at det ikke er generell båndtvang. Men noen kommuner har jo utvidet båndtvang (lokale forskrifter og politivedtekter).

Men uansett er det jo ikke lov å slippe ut hunden uten å ha kontroll på den da, slik at den stikker over til naboen osv.

Annonse

Ikke lær ungene at hunder er farlige.Lær dem å respektere dem,ikke gå bort til hunder uten at eieren er der og sier det er greit.

Det er stadig flere unger som er hysterisk redd hunder fordi de har lært det hjemme at hunder er farlige.Jeg syns det er synd,for ungene taper på det.

Og sjansen for å bli bitt øker hvis du løper skrikende og viftende med armene vekk fra hunden.

Enig i at det ikke er generell båndtvang. Men noen kommuner har jo utvidet båndtvang (lokale forskrifter og politivedtekter).

Men uansett er det jo ikke lov å slippe ut hunden uten å ha kontroll på den da, slik at den stikker over til naboen osv.

Det stemmer,du skal alltid ha god kontroll på hunden.Hunden skal ikke skremme eller virke sjenerende på andre mennesker.

Den har ikke akuratt lov til å springe løs, så du kan anmelde det. man vet aldri hva en løs hund kan gjøre mot barn. Barn vet jo ikke bestandig hvordan å behandle en hund og kan gjøre noe den missliker og deretter biter eller noe. Ville i vertfall sagt til nabo at han skal holde den i bånd hele tiden.

Gjest ikke båndtvang nå

Er dere på talefot med naboene? I så fall så forklar dem pent at dere ikke vil ha hunden i deres hage og be om at de kan holde den i bånd.

Gidder de ikke dette så ring politiet så snart hunden er i deres hage og få dem til å hente den. Det er faktisk båndtvang.

Båndtvangstiden er over nå om det ikke er noe spesielt. Var det ikke 20 aug. den gikk ut?

Gjest Humlepungen

De har ikke lov til å la hunden sin springe løs. Den skal stå i bånd i hagen så sant de ikke har så høye gjerder at hunden ikke greier å hoppe over.

Driver hunden og glefser og snerrer samtidig som den viser tennene er det et veldig dårlig tegn.

Det er utrolig mange dyreeiere som ikke tar ansvar. Er lei av dette jeg også. Folk behandler dyrene sine som bare en eiendel. Ikke som noe de virkelig må ta ansvar for.

Kan du fortelle litt om hvordan hunden oppfører seg mot dere eller barna når den er løs?

Vanskelig å si ut fra det du forteller om den er aggressiv, eller bare er plagsom og stresset.

På generel basis mener jeg at hvis hundeier stadig har blitt snakket til uten at det er bedring, er det bare å annmelde det til politiet. Kanskje de klarer å banke vett i hodet til hundeieren :-)

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...