Gå til innhold

For mye mating?


Gjest Arnhild

Anbefalte innlegg

Gjest Arnhild

Kjære mødre!

Sønnen min er nå over 1 måned og jeg ammer han.

Jeg vet også at jeg har nok melk fordi brystskjoldene flommer over av "ekstramelk" etter at lillegutt er mett.

Problemet er at han til tider vil ha bryst veldig ofte.

Jeg legger han til selvsagt, men er dette normalt?

Jeg mener jo selv at jeg har nok til han, men hvordan vite det ordentlig?

Har kjøpt tillegg, men vil nødig bruke det.

Kan noe fortelle om sine erfaringer?

Ammer dere ofte?

Ps: jeg lurer også på om det er noen 1.gangsfødende som ble klipt under fødselen.

Det ble jeg, og med speil kjenner jeg meg ikke igjen nedentil.

Det er fremdeles sårt, (stingene er der fremdeles) og jeg synes at mellomrommet mellom skjede og endetarmsåpningen er "kortere" nå enn før.

Jeg har liksom blitt klippet bakover.

Når ble dere helt leget nedentil?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at så små babyer vil suge _veldig_ ofte. Det er ikke noe tegn på at du har for lite melk/ at han får for lite. Det har vært sånn med alle mine unger de første månedene. De legger jo på seg en masse i starten og det krever jo en god del mat. De har også liten mage og morsmelk fordøyes forholdsvis fort så de må stadig ha påfyll. Ta det helt med ro og kos deg så lenge det varer. Før du vet ordet av det er han blitt stor.

Jeg ble selv klippet da eldstemann ble født og jeg var sydd skevt så det tok lang tid før det ble bra. Faktisk ikke før neste fødsel. Men selv dette ble faktisk bra igjen så det meste ordner seg.

Men 1 mnd er veldig kort tid, så du skal se at det blir bedre om noen uker til. Om du er bekymret for hvordan det ser ut/føles bør du ta det opp med legen på 6 ukers-kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Arnhild,

Du skriver ikke hvor ofte men det er normalt for et lite barn på 4 uker å amme 8-15 ganger i døgnet hvis barnet er tilfreds og har vektoppgang.Brystet tilfredstiller mer enn sult.Alle behov blir dekket når barnet ligger ved brystet.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trebarnsmor

Hei. Ja, det er helt normalt at små babyer med små mager ( og lite plass til mye mat om gangen) vil spise ofte... Det er helt greit. Amm når barnet vil ha. Barnet trenger melka og kosen. For en liten stund siden hadde han jo "kroppskontakt" hele tiden... Mine ville være veldig mye på fanget/ ved puppen de første 2-3 mnd.

Det blir sjeldnere etter hvert.

Ang. klipping. Ble også klippet første gang. Ser ingenting til det mer nå. Det var vondt en stund etter fødsel, men det ga seg etter hvert. Du skal jo på 6 ukers kontroll?

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...