Gå til innhold

Velge ny eller etablert barnehage?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Minstemor på 2,5 går i en fantastisk familiebarnehage, men etter dette barnehageåret må hun over i vanlig avdeling på stor barnehage. Hun får automatisk plass i denne barnehagen. De to andre barna våre har fulgt samme opplegget, og vi er fornøyde med denne barnehagen, men den ligger et lite stykke unna, slik at det er få eller ingen av barna der som begynner på "vår" skole.

Så nå har vi (nesten) bestemt oss for at minstemor skal få begynne i en barnehage nærmere der vi bor fra neste barnehageår (høsten 2007).

Vi har flere alternativer, der to peker seg ut:

1) Etablert barnehage med 4 avdelinger, deriblant en friluftsavdeling. Har godt rykte på seg.

2) Helt ny barnehage som skal påbegynnes nå i høst (Barnebygg). Skal åpnes vinter/vår 2007. Skal bli 5-avdelings barnehage, men det er ikke sikkert den nblir fylt opp med en gang.

Begge barnehagene ligger i omtrent samme avstand fra huset vårt (10-12 minutter å gå), men nr 2 kommer til å ligge kloss ved den nye småskolen som skal åpnes høsten 2008, der mellomste barnet vårt skal gå fra og med 2. klasse.

Hvilken barnehage bør vi sette på førsteplass når vi søker? Er det lurt å velge en helt ny barnehage, med nytt personale og få rutiner, eller kan dette være mer spennende og kreativt enn i en etablert barnehage med kanskje stivbeinte rutiner?

Praktisk er det kanskje å kunne hente begge jentene på omtrent samme plass, hvis hun mellomste behøver å bli hentet på SFO...

Samtidig har jeg hørt MASSE godt om nr 1, altså den etablerte....

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt den etablerte. Helt nye barnehager bruker ofte litt tid på å bli kvitt noen "barnesykdommer", personalet må bli kjent med hverandre og rutinene må på plass.

Vi hadde minstejenta i en helt fersk barnehage da hun var ett år, og det var ikke bare greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt den etablerte. Helt nye barnehager bruker ofte litt tid på å bli kvitt noen "barnesykdommer", personalet må bli kjent med hverandre og rutinene må på plass.

Vi hadde minstejenta i en helt fersk barnehage da hun var ett år, og det var ikke bare greit.

Kan du fortelle hva som ikke var greit?

Jeg spurte søstera mi i dag, (hun er førskolelærer), og hun syntes det hørtes mest spennende ut med den nye, selv om hun også sa at det kunne ta litt tid før rutiner og planer fungerte godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvitsymra

Det ble bygget en ny skole i nærmiljøet her i Stavanger. Nye lærere og nye ideer satt i verk!

Denne skolen er definitivt popluær!!!

Tror ungen din får det godt uansett barnehage hun starter på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle hva som ikke var greit?

Jeg spurte søstera mi i dag, (hun er førskolelærer), og hun syntes det hørtes mest spennende ut med den nye, selv om hun også sa at det kunne ta litt tid før rutiner og planer fungerte godt nok.

Det var mye utskifting av pesonalet i begynnelsen, og masse bittesmå unger som begynte samtidig. De fleste eldre ungene hadde jo barnehageplass allerede, så det var flest under 3 år. Alle var nye og ukjente for hverandre, både de voksne og ungene.

De hadde også mye sykdom i begynnelsen, både voksne og unger. - uten at jeg skal påstå at det var fordi barnehagen var nystartet, lurer bare på om kanskje det ble mye sykdom fordi ingen var "kjent med" hverandres bakterieflora fra før?

Jeg tror ikke at jenta mi merket så mye av alt det usikre, hun var bare ett år, men vi foreldre fikk ihvertfall mye bedre inntrykk av barnehagen til storebroren, der rutinene var godt innarbeidet og personalet godt kjent med hverandre og ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med fra starten av i ny barnehage nå. Har vært kjempespennede og tilvenneingen av barna har gått overraskende bra.

Jeg anbefaler så klart den nye barnehagen. Kjempekjekt å være med fra starte av for både barna, foreldrene og ansatte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1159204425' post='3308816]

Jeg har vært med fra starten av i ny barnehage nå. Har vært kjempespennede og tilvenneingen av barna har gått overraskende bra.

Jeg anbefaler så klart den nye barnehagen. Kjempekjekt å være med fra starte av for både barna, foreldrene og ansatte ;)

Jeg snakket med en førskolelærer jeg kjenner på bussen i dag, og hun sa vel omtrent det samme som deg. At en som foreldre har større påvirkning til å forme barnehagen når den er ny og at personalet ofte var ivrigere og mer inspirerte i en ny barnehage enn i en etablert. Men dette kan jo selvfølgelig variere mye!

Jeg heller mest mot den nye, kanskje først og fremst pga plassering ved siden av den nye skolen... Ett kvarter innspart morgen og ettermiddag blir en del i løpet av et år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med en førskolelærer jeg kjenner på bussen i dag, og hun sa vel omtrent det samme som deg. At en som foreldre har større påvirkning til å forme barnehagen når den er ny og at personalet ofte var ivrigere og mer inspirerte i en ny barnehage enn i en etablert. Men dette kan jo selvfølgelig variere mye!

Jeg heller mest mot den nye, kanskje først og fremst pga plassering ved siden av den nye skolen... Ett kvarter innspart morgen og ettermiddag blir en del i løpet av et år...

Det er min erfaring også. Vi synes det bare er kjekt at foreldrene er med på å forme hverdagen.

Nå skal det sies at personalet er veldig på nivå og vi er engasjerte i arbeidet vårt. Hadde det ikke vært sånn så kunne det så klart ha gått anerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Fant et gammelt innlegg her fra meg for 3 år siden :-)

Vi valgte den etablerte barnehagen, og har vært storfornøyde!

Den nye har hatt en god del innkjøringsproblemer, og rykter går om høyt sykefravær for ansatte og dårlig ledelse - så jeg er storfornøyd over barenhagen vår.

Nå går hun forøvrig siste året - og blir skolejente neste år!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...