Gå til innhold

Fri fra jobb ved barns operasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har spurt om å få fri 2 dager pga av at sønnen min skal operer inn dren i begge ørene.Skal ha fri operasjonsdagen og dagen etterpå.Sjefen min sa at han skulle prøve å orden det.opersjonsdagen gikk greit sa han men kansje ikke dagen etterpå.Men har jeg ikke krav på det?.Vi har jo krav på 10 dager fri iåret ved barns sykdom.Gutten min er 5 år og jeg har toppen brukt 4 dager på han siden han ble født.Mannen min har bestandig vært hjemme når han er syk og han mener at nå er det min tur til å ta meg fri.Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247173-fri-fra-jobb-ved-barns-operasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss blir det praktisert slik at vi ved operasjon, kjevespesialister o.l. må bruke av de 10 dagene vi har krav på med syke barn. Blir dagene ( 20 dager, både mine og pappaens) brukt opp iløpet av året og vi trenger flere, så gir sjefen vår permisjonsdager med lønn, eller vi kontakter trygdekontoret for å få utvidet sykedagene.

Så sjefen din kan ikke nekte deg å bli hjemme. Men du må nok bruke sykedagene til barn både når det gjelder operasjonsdagen og evt. dagene etterpå.

Annonse

Du burde kunne ta sykt barn dager ja, men vil også si at barnet er ganske raskt tilbake i form. Gjerne samme dag. Det er min erfaring.

Han skal opereres kansje langt utpå dagen så vi e ikke hjemme før kl 18-19.Vil ikke stresse men å få han i seng og tidlig oppe dagen etter en opersjon da.Og jeg skal bruke barn sykedager.Var vel dumt at jeg spurte om å få fri skullet bare sagt at jeg blir borte de dagene

Vi fikk tilbud om sykmelding for en uke av operasjonslegen etter operasjonen til datteren vår. Trengte ikke det siden jeg likevel hadde fri den uka, men tilbudet var der.

Hvem fikk tilbud om sykmelding? Det er ikke mulig å sykmelde en forelder på grunn av sykt barn.

Gjest ikke alle som følger reglene

Hvem fikk tilbud om sykmelding? Det er ikke mulig å sykmelde en forelder på grunn av sykt barn.

Selv om det ikke er lov, så er det noen leger som gjør det.

En kan jo bli syk av mindre om en må tenke på om økonomien skal strekke til hvis man er borte lenge med sykt barn ....

Man bruker av sykt-barn-dager ved et slikt tilfelle. Det blir etter som jeg forstår litt annerledes om barnet blir innlagt for lenger tid.

Det stemmer, ifbm. innleggelse på helseinstitusjon (sykehus el.lign.) og evt. pleie hjemme etter slikt opphold, så kan en av foreldrene få "pleiepenger" istedetfor "sykt barn". Se linken jeg la ved i svaret nedenfor.

Annonse

Han skal opereres kansje langt utpå dagen så vi e ikke hjemme før kl 18-19.Vil ikke stresse men å få han i seng og tidlig oppe dagen etter en opersjon da.Og jeg skal bruke barn sykedager.Var vel dumt at jeg spurte om å få fri skullet bare sagt at jeg blir borte de dagene

Du bør be de ta han så tidlig som mulig. Han skal vel faste? Ikke så lett for små barn det. Lykke til, ta begge dagene du.

Selv om det ikke er lov, så er det noen leger som gjør det.

En kan jo bli syk av mindre om en må tenke på om økonomien skal strekke til hvis man er borte lenge med sykt barn ....

Hvis man er borte lenge pga sykt barn ifbm. sykehusinnleggelse, så kommer det egne rettigheter for dette, såkalt pleiepenger, og ikke sykemelding. Se det andre svaret mitt lenger opp i tråden her (kl 08:32), med link til Trygdekontorets info om dette.

Har man kronisk sykt eller funksjonshemmet barn kan man også søke om å få flere enn de ordinære sykt-barn-dagene til disposisjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...