Gå til innhold

Spørreundersøkelse: astma og basseng

Anbefalte innlegg

Inspirert av Schrødingers Katt (tror det var der) hvor en forsker påstod at det var en sammenheng mellom tidlig debut i klorvann / svømmebasseng og utvikling av astma.

Når tok du med barna i bassenget og har de astma eller ikke?

Nr1 var i bassenget fra ca 3 mnd og har astma, nr 2 var i bassenget fra ca 1 år og har ikke astma.

Fortsetter under...

Tja, har hverken barn med atsma eller hatt ungene på babysvømming.

Jeg har - helt av meg selv - tenkt at det ikke er særlig naturlig å utsette små barn for klorvann på jevnlig basis. Ikke større barn heller, forsåvidt, men etterhvert utsettes jo de fleste for det meste...

Vi deltok ikke på babysvømming eller annen jevnlig bading i klorvann.

Badet hver dag i en ukes tid i klorbasseng i 8 mnd-alder i forbindelse med ferie, eller kun helt sporadiske og sjeldne bassengbesøk frem til ca 5-årsalder (baded i havet om sommeren).

Ikke astma.

Annonse

huff.. håper ikke det stemmer. venter barn innen 2-4 uker og har lenge gledet meg å dra på babysvømming.. vet ikke om jeg "tørr" nå, vil ikke at barnet mitt skal få astma på en så "enkel" måte,,,

Det var også med en norsk forsker / lege, som slett ikke trodde årsakene for astma var så "enkle"... så det er ikke akkurat "opplest og vedtatt" at det er en slik sammenheng. Blir interessant å se hva som kommer ut av denne "spørreundersøkelsen"...

Mine tre har vært veldig lite i svømmebasseng, men den eldste badet vel et par tre ganger det første leveåret.

Alle tre har hatt astmatiske tendenser (dvs brukt jevnlig ventoline og flutide) de to første vinterne, men så har det gitt seg. Ingen av dem har astma nå (de er 7, 5 og 2,5 år).

Jeg selv har noe astma (allergisk astma) - men er lite plaget av det nå for tiden. Har badet lite i svømmebasseng.

Har forøvrig hørt at hyppig bading i svømmebasseng kan forårsake hyppige ørebetennelser hos små barn.

Eldstemann var på babysvømming i ca ett år, fra 4-5 mndr, og har astma; minsten var ikke på babysvømming og har ikke astma. De har ikke vært i basseng utenom dette.

Nå debuterte riktignok ikke astmasymptomene til eldstemann før han var 6,5 år, og minsten er bare 4 ennå, så noen voldsom konklusjon kan man vel neppe trekke utfra mine to ennå.

Når en kommer inn dser det er klorbaseng kjenner en jo at det river i halsen. Jeg tror derfor ikke klor er bra for små barn. Derfor har ikke min Tulle vært med på babysvømming. Det ble litt for langt å reise dit det ikke er renset med klor. For jeg hadde villet vært med på babysvømming. For dere som bor i Oslo fins det sikkert andre alternativer eller?

Min eldste og yngste gikk på babysvømming. Mellomsten gjorde det ikke. Ingen av barna har astma selv om de kan være arvelig disponerte.

Jeg har en tante som driver med babysvømming. Hun holder seg oppdatert i fagmiljøet og det ble mye "oppstyr" en stund pga at noen antok en sammenheng mellom astma og tidlig disponering for klorvann. I fagmiljøer i Norge og Danmark mente de undersøkelsen hadde helt klare mangler, og at man ikke kunne se noen som helst sammenhenger.

Annonse

Mine tre har vært veldig lite i svømmebasseng, men den eldste badet vel et par tre ganger det første leveåret.

Alle tre har hatt astmatiske tendenser (dvs brukt jevnlig ventoline og flutide) de to første vinterne, men så har det gitt seg. Ingen av dem har astma nå (de er 7, 5 og 2,5 år).

Jeg selv har noe astma (allergisk astma) - men er lite plaget av det nå for tiden. Har badet lite i svømmebasseng.

Har forøvrig hørt at hyppig bading i svømmebasseng kan forårsake hyppige ørebetennelser hos små barn.

Hos oss er det kun mellomsten som har hatt ørebetennelser (4-5 ganger). Hun er også den eneste av mine tre som ikke har gått på babysvømming ;-)

Minsten bada en gang i uka i nesten to år og har ennå ikke hatt øreverk (dukker masse under vann).

huff.. håper ikke det stemmer. venter barn innen 2-4 uker og har lenge gledet meg å dra på babysvømming.. vet ikke om jeg "tørr" nå, vil ikke at barnet mitt skal få astma på en så "enkel" måte,,,

Babysvømming er så positivt på alle måter. det kan virkelig anbefales!! :-)

Sjekk mitt innlegg litt over her...

Mine er belemret med en mor som ikke er så veldig glad i klorvann, og de har derfor gått glipp av babysvømmingens gleder.

De har nok vært i basseng noen ganger i løpet av de første leveårene, men ikke mye.

Ingen har hatt astma eller øreproblemer.

Mine er belemret med en mor som ikke er så veldig glad i klorvann, og de har derfor gått glipp av babysvømmingens gleder.

De har nok vært i basseng noen ganger i løpet av de første leveårene, men ikke mye.

Ingen har hatt astma eller øreproblemer.

Det samme gjelder hos oss. Lite/ingen bading i klorvann, og ikke astma. Minsten har hatt mye øreverk, da, pga. sore falske mandler (som nå er ute)

1 mann var vi på babysvømming.

Han fikk astma da han var 4 mnd.

Han er og arvelig belastet.

Fikk beskjed av overlegen på lungeavdelingen (var mye ut og inn av sykehuset de 3 første årene)

Fikk beskjed om å slutte med svømmingen umiddelbart.

Og skulle vi få fler barn så frarådet han og 3 andre lunge leger å disponerer de for klorvann (babysvømming) da de er arvelig disponerte.

De to andre har ikke fått astma.

Det kan trigge astma tidligere enn det ville brytet ut uten klor vann, eller astma kunne vært unngått om vi ikke hadde hatt han med i bassen.

På babysvømming er det i tillegg veldig rått og varmt, det er jo ikke bra for lungene, samt at det er klor i denne luften.

Jeg har problemer med varme innendørs bassenger.

Får problemer med pusten og øynene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...