Gå til innhold

Blødersykdom: Von Wilerbrant

Anbefalte innlegg

Min mann, hans mor og bror har en blødersykdom som heter Von Wilerbrant.

Min mann er ikke hardt rammet, blør kun litt lenger enn andre. Hans mor og bror er litt mere rammet.

Vi har en sønn på 4 år og jeg lurer på om noen med kunnskap om denne sykdommen kan svare meg på om den er arvelig.

Legen til min sønn hadde såvidt hørt om den og visste omtrent ingenting...

Kan vi teste vær sønn om han har den eller kan den kun arves fra mor til sønn (har hørt det er tilfelle med andre sykdommer)....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247264-bl%C3%B8dersykdom-von-wilerbrant/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke noe om akkurat denne blødersykdommen,men jeg har hvertfall lært at blødersykdommer kun kan overføres fra mor til sønn. Kvinner har arvestoffene på en måte,og menn utvikler sykdommen. I enkelte tilfeller kan også kvinner være blødere

Von Willebrands sykdom skyldes en medfødt mangel på en koagulasjonsfaktor, den såkalte von Willebrand faktor (vWf). Denne faktoren er viktig for at blodplatene skal fungere normalt. Videre er den også "transportøren" til koagulasjonsfaktor 8, en viktig faktor som dannes i leveren og transporteres i blodet bundet til vWf. Pasienter med von W. sykdom vil således kunne ha lave nivåer av både vWf og faktor 8.

Von Willebrands sykdom finnes i flere varianter, der type 3 er mest alvorlig. Langt vanligst er klassisk von Willebrand (type 1).Alvorlighetsgraden kan her variere. Sykdommen er arvelig og kan overføres fra far til sønn (og også mor til sønn), idet arvegangen er såkalt autosomal dominant. Dersom en av foreldrene har sykdommen, er det 50% sjanse for at barnet også vil få den.

Om gutten deres har sykdommen kan påvises ved hjelp av blodprøver.(koagulasjonsprøver)

Håper dette var til litt hjelp!

5.års medisinstudent

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...