Gå til innhold

økedager


Gjest kombimater

Anbefalte innlegg

Gjest kombimater

Har hatt store problemer med såre brystvorter og smerter ved amming og brystbetennelse, men etter antibiotikakur er alt nå mye bedre, og jeg klarer å legge ham til og faktisk kose meg litt med ammingen. Problemet er at jeg har lite melk, og babyen må få tillegg. Etter mengden tillegg å dømme (barnet er 3 uker) har jeg ca 200ml melk totalt i løpet av en dag - spiser ca 400ml tillegg og virker fornøyd med det. Ønsker å øke melkemengden (drikker ammete og vørterøl og mye væske og prøver å ta det med ro), men babyen suger ganske ofte i løpet av dagen, hver time noen ganger, andre ganger hver annen time, noen ganger sjeldnere. Dersom jeg setter meg i senga en dag og bare ammer og ammer hver time (må gi _litt_ tillegg, ellers "desper" han ved puppen etter et par måltider med bare morsmelk, når han ikke får nok melk fort nok...) - hvor fort kan man i beste fall få opp produksjonen? Er det snakk om en måneds tid for å komme skikkelig i gang igjen, eller kan det rette seg etter noen få økedager? Blir litt sliten av kombinasjonen med flasker _og_ pupp, men har ikke lyst til å kutte ut ammingen heller...

Håper noen med erfaring fra slike problemer kan svare på hvor lang tid jeg må psyke meg opp til å "holde ut" (håper jeg i det hele tatt klarer å lage nok...). Blør ikke mye fra livmora, så jeg tviler på at det sitter igjen noe som "holder igjen" melka der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære kombimater. Flott å høre at du endelig har fått orden på infeksjon og sårhet. Det er ikke uvanlig at dette er årsak til nedsatt melkeproduksjon, bla. pga smerter som hemmer melkeutdrivningen og at man ikke orker å amme så ofte. Hvor lang tid det tar å komme opp til fullamming er ikke lett å si. Min erfaring er at det tar 4-6 dager før de fleste mødre virkelig merker en økning. Det er lurt å legge en plan for dette sammen med mannen din slik at det er dette som er din jobb i noen dager og at du slipper annet arbeid i huset. Du må nok regne med noe tillegg i begynnelsen, men prøv å trapp ned over noen uker hvor du gir mindre og mindre og drøyer det lengre og lengre utover dagen. Morgen og formiddag har de fleste mere melk enn på kvelden. Følg vektøkningen flere ganger per uke slik at du kan se hvilken vei det går. Lykke til me jobben, for det er en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har nettopp hatt en ganske strevsom periode med min datter på 3 mnd. jeg holdt på i en måned med ett barn som vred og vrengte seg bort og ikke ville spise, så det var ikke så lett å øke akkuratt... men det jeg til slutt kom på var at jeg klemte ut litt melk fra brystet og lot henne få smak på melken. da sugde hun seg fast, og etter ca. 4-5 dager med mating opp til en gang i timen, pluss at jeg vekket henne om nettene uten å la det gå mer enn 3-4 timer mellom maten, og så plustelig hadde jeg masse melk. det var helt utrolig deilig å kjenne melkespreng igjen! :o)

så det går an, men det er virkelig stress mens det står på. det viktigste for meg var å slappe av og tenke at hvis det ikke gikk så var jeg ikke en dårlig mor for det - jeg hadde jo greid å amme henne en stund uansett. jo mer jeg stresset jo mindre melk kom det nemlig... så stol på deg selv og ikke la amme-presset ødelegge kosen med den lille!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...