Gå til innhold

Når begynner barna og dusje selv?

Anbefalte innlegg

Hvor gamle var deres barn når de begynte å dusje selv, med det mener jeg hvor gamle dem var før de kunne ta en dusj selv uten at foreldrene badet dem i badekar og uten oppsikt fra foreldrene? Gjør deres 8 åringer det? er det forskjell gutter og jenter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247375-n%C3%A5r-begynner-barna-og-dusje-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

6 åringen, jente klarer dette selv. De har dessuten svømming nå i første klasse, og regner med at de må gjøre det meste selv i dusjen da.

Hun har ordnet seg selv det siste året, halvannet, når vi har gått i svømmehallen og hatt med lillesøsteren som jeg har tatt meg av.

Men hjemme bruker vi som regel å hjelpe til med tørking. Men både 6 åringen og 3 åringen klarer dusjingen selv.

Min 7-åring gjør det, men jeg foretrekker å vaske håret hennes ettersom jeg føler ho ikke klarer dette helt alene enda. (Resultatet blir sikkert greit, men jeg vil være sikker på at det blir gjort ordentlig.)

Ho dusjer også alene etter svømming dersom ho er med pappaen.

Annonse

Gjest Fireårsmamma

Fireåringen (jente) dusjer fint selv, men får hjelp til hårvask, da hun har langt, tykt hår. Hun vasker seg selv ellers, det synes jeg det er greit at de lærer. Vi hjelper til med å stille inn varmen da, samt at vi stiller inn dusjen i hennes høyde :)

Gutten min på snart 4 år dusjer, og vasker både kropp og hår selv. Om han bader alene så kan jeg sitte i loftstua (rett utenfor). Han synger nemlig i ett, så jeg hadde gått inn om han hadde vært stille ;-). Bader han derimot med lillesøster på to - eller hun bader alene, så sitter jeg der hele tiden.

Gutten min på snart 4 år dusjer, og vasker både kropp og hår selv. Om han bader alene så kan jeg sitte i loftstua (rett utenfor). Han synger nemlig i ett, så jeg hadde gått inn om han hadde vært stille ;-). Bader han derimot med lillesøster på to - eller hun bader alene, så sitter jeg der hele tiden.

Hvis det ble stille under bading, pleide jeg å rope -lever du? Det syntes de var så morsomt. Brukte det til de var store bare for moro, hver gang en av dem badet....

Ellers benyttet jeg anledningen til rydding og vask på badet, når de var små, og ikke kunne bade alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...