Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en jente på 11 mnd som har vært utrolig grei. Hun har sovet masse, vært grei å legge, kost seg på gulvet osv.

Men nå er det masse sutring. Hun vil ikke være på gulvet. Reiser seg til alt, men kommer seg ikke ned. Hun vil ikke sitte på armen, og liker seg ikke noe særlig i vogn på tur.

Maten blir bare kastet på gulvet. Spiser litt, men ikke noe særlig. Men er ikke bekjmret for det, altså for hun er helt fin i kroppen.

Nå er det ofte at hun ikke sovner på hvilene på dagen og vi har måttet ta en hvil. Da er dagen helt ødelagt på på begge sider av hvilen. Hun er dødstrett. Når legger dere den en hvilen til? Hun våkner ca 730 0g legger ca 1915. Sover hele natten. Sover/har sovet på dagen 930-1230 og 1430-1615 ca.

Når kan man forvente at ikke all mat skal kastes på gulvet?

Hva/hvordan gjør man det?

Hva med sutringen? Hjelper ikke sitte på gulvet med henne.

Dette ble langt. Håper noen har noen gode ord:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247394-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-11-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa mi er 10 1/2 mnd nå.

Mat går i gulvet når hun ikke er skrubbsulten lenger, eller er mett. Det varierer litt. Hun har spist mye mindre den siste måneden enn hun gjorde før, men det stresser jeg ikke med. Vet ikke når man kan forvente at maten ikke går i gulvet lenger, jeg - hvis det gjentar seg her, så får hun ikke mer mat (mulig det er "for" strengt altså, men jeg gjør det nå engang sånn, og hun virker like fornøyd som før).

Ang. sutringen så sies det jo at de kan bli grinete når det er like før de når et nytt utviklingstrinn. Altså, hun er kanskje frustrert over ting hun ikke får til. Snuppa mi har også dager hvor ingenting er bra, men det som ofte kan hjelpe litt, er å synge for henne. Hun hadde en litt grinete periode her for en stund siden - og nå har hun sluppet seg og begynt å ta skritt alene. Og nå er hun ikke like grinete. Aner ikke om det er tilfeldig, men...

Tror også det er naturlig med mindre søvnbehov i denne alderen! Nå synes jeg jenta di har sovet mye sammenlignet med snuppa mi, da... Hun sover 10 timer pr natt, og kanskje to timer i løpet av dagen, fordelt på 2 ganger (som regel). I går sov hun i barnehagen (akkurat begynt der) fra 13-14, og var allikevel ikke trøtt og klar for senga før nærmere 21. Da var humøret på topp hele kvelden, altså - og hun var ikke overtrøtt. Men alle har jo ulikt søvnbehov, da!

Skjønner at sutringen er slitsom, ihvertfall når det ikke hjelper at du gjør ting sammen med henne heller. Hjelper det ikke å gå ut i butikken eller noe heller, så hun ser andre folk? Det kan ofte hjelpe her...

Når det gjelder soving, kan jeg si at mine barn gikk over fra to til en lur før de ble 11 mnd. Det kan godt tenkes hun er moden for det.

Ellers syns jeg det andre du skriver om høres ganske normalt ut, også. Sutring, kaste mat på gulvet osv., hun er ikke den første ettåringen som gjør dette :o) Jeg fant ikke noen vindunderkur mot dette for mine barn. Når mat blir kastet på gulvet, kan du si "NEI, ikke kaste mat på gulvet" og sette maten inn på bordet så hun ikke når den. Ofte kaster de maten når de begynner å bli mette.

Matkasting er en form for lek!

"Å kaste, se det falle ned, gøy gøy," tror det er alderen og det er nok ikke nødvendig å "oppdra" så mye ifht. det- de vil ha en reaksjon! Du kan jo bare sette maten vekk hvis hun kaster den på gulvet så blir det etterhvert ikke så gøy lenger kanskje? De skal jo lære all verdens ting- tror det er viktig at de får tapå mat, "grise"(i våre øyne), også får vi heller tåle litt grising- det går jo over!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...