Gå til innhold

Reise bort 2 dager uten 6 måneder gammel baby?

Anbefalte innlegg

Gjest studentmamma

Jeg har veldig lyst på en tur til Stockholm i november, men problemet er at jeg ikke vet om det går bra å reise fra babyen vår som da vil være 6 måneder. Jeg ammer fortsatt, og vil jo ikke sette ammingen på spill eller lage traumer for babyen. Vi har ikke råd til at samboer blir med til Stockholm, så det blir i såfall bare jeg som reiser.

Noen som har vært borte fra babyen sin?

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært borte fra barna når de var så små. Men det lar seg sikkert gjøre.

Du må pumpe ut nok melk for den tiden du skal være borte. Og så må du ta med deg pumpa til Stockholm og pumpe deg minst like mye som du pleier å amme hjemme.

Vær forberedt på at melkemengden kan gå litt ned, så ha eventuelt noen økedager når du kommer hjem igjen.

Jeg var borte fredag - søndag da min baby nr. 2 var 3 mnd. Hadde visst om denne jenteturen siden før babyen ble født og planla i god tid slik at jeg fikk pumpet nok melk i forkant slik at jeg hadde brystmelk til 2,5 dager til henne i fryseren. Jeg måtte selvsagt ha med pumpe på turen, og noe av melken fikk jeg faktisk tatt med hjem også slik at jeg hadde til senere anledning.

Det gikk så fint så.

Jeg var ikke borte over flere dager fra mine da de var så små, og hadde nok ikke gjort det. Men det går sikkert med litt planlegging. Jeg ville heller venta til ungen var noen mnd større, da slipper du sikkert å stresse med masse pumping og sånn.

Gjest solutesolinne

Jeg reiste bort når min lille var 6 mnd. og det gikk helt strålende. Det eneste er at det er litt pes med pumpingen, men det er det verdt.

Lillegutt og pappaen storkoste seg hjemme. Jeg tror de hadde godt av litt kvalitetstid alene de også.

Jeg hadde ikke hatt noen betenkligheter med å reise i to dager, babyen vil jo ha det bra hos pappaen. Reis og kos deg!

Jeg var borte fra baby som var en 8-9 mnd. Hun og pappa var på ferie i 10 dager. Da hun kom tilbake var det såvidt hun husket puppen, hun lå der og så på den og visste ikke hva hun skulle gjøre... men så kom hun på det igjen! Jeg pumpet mens hun var borte, og pappaen gav henne fersk appelsinjuice å drikke i mens. Det gikk helt fint, de hadde en super ferie, hun var litt klengete på ham, men ellers viste hun ingen tegn til separasjonstraumer!

Annonse

ehm, kremt... Ja, jeg har vært borte fra alle ungene mine når de var på samme alder som din... Og jeg er ingen dårlig mor for det!

Da minsten var 5 mnd reiste jeg til Oslo sammen med ei venninne, - og det gikk så superfint hjemme, at! Pappa'n var hjemme sammen med alle 3 (6år, 3år og 5 mnd på det tidspunktet).

Jeg ammet ikke, da. Det kan jo være vanskeligere om du ammer, kanskje.

Men mitt råd er: Har du lyst på denne turen, så reis!

Jeg har svart på tidligere, lignende innlegg om mine erfaringer:

Reiste på langhelg-tur da poden var 6 1/2 mnd. Hadde planlagt på forhånd og fryst ned masse mm. Bestemor og bestefar var barnevakt og gav flaske. De måtte spe på med mme, for mm forsvant raskt!

Alt gikk fint, og poden var like blid da vi kom igjen. Må si jeg er blitt mer pinglete med tida - vet ikke om jeg hadde gjentatt det med nr. 2, selv om det altså gikk helt fint.

Men det går altså an!

Det er mange som reiser fra barna sine på denne alderen og som syns det gikk greit. Jeg fikset ikke å være borte fra mine da de var så små, men nå ville de ikke ta flaske, kopp eller mat av noe slag noen av dem, så det var heller ikke mulig.

Følg magefølelsen din og hvis du tviler så bli heller hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...