Gå til innhold

Noen som har katt?

Gjest Skal vi få katt?

Anbefalte innlegg

Gjest Skal vi få katt?

Vurdere å anskaffe oss ett dyr og lurer litt på katt. Litt av grunnen er at jeg vil at barna skal bli vandt med og mer trygge på å omgås dyr. Nå er det så ille at eldste jenta ikke tørr gå på besøk til venninner fordi de har hund.

Hun elsker jo egentlig dyr, men er ganske redd når de kommer for nære. Hun har veldig lyst på katt selv.

Hva kan vi forvente oss av arbeid med en katt? Hva gjør dere i ferier? Mister katter mye hår? Ja, lurer på det meste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247606-noen-som-har-katt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

ja vi har katt...3 snart 4:-)

Katter røyter jo litt da...men går du over med børste en gang i uka holder du nok det mesta av møbler:-) Vi har noen til å komme hjem till oss vist vi reiser bort, vi har innekatter da...men vet at noen tar kattene med seg dersom de drar på hytta osv...(bare pass på å holde katten inne da så den ikke forsvinner)....Kattene våre har vokst opp sammen med gutta og de har hatt kjempegodt av det.. MEN dersom du bestemmer deg for å få kattunge...Vær så snill å sterilisere (katten får det IKKE bedre av å få et kull dersom du får en hunnkatt, og du slipper en slåssende hannkatt som setter kattunger på andrehunner, og som markerer på alt) Og IKKE motta en kattunge under 12 uker, uansett hva de som gir bort katten har for slags unnskyldning:-)) Ps.. du har ikke tenkt på noen raser da?? vi har maine coon som er en stoor og flott katt:-)))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247606-noen-som-har-katt/#findComment-1938847
Del på andre sider

Skal den være inne eller ute?

Jeg ville ikke skaffe kattunger til småbarn. Det fins utallige eksempler på døde kattunger. Barn kan finne på f eks å sette seg på dem i et ubevoktet øyeblikk, eller kaste dem i gulvet hvis de klorer. Slik er ofte barn. Det samme gjelder andre smådyr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247606-noen-som-har-katt/#findComment-1938856
Del på andre sider

Hei,

jeg har hatt katt "hele livet", med noen års opphold fr jeg fikk min nnåværende.

Jeg var ikke interessert i noen utstillingskatt av noe slag, så jeg fant en i avisa:).

Du bør ikke hente katten før den er 10-12 uker.

Den bør kastreres eller steriliseres, og ID-merkes om du bor i et tettbygd strøk.

Årlig vaksine mot kattesykdommer.

Ormekurer noen ganger i året.

Den bør ha spesialfor fra veterinær/dyrebutikk. (men overlever utmerket på Whiskas etc). Våtfor er ikke nødvendig. Katter skal ha vann å drikke.

Du bør vurdere forsikring. For noen få hundrelapper i året slipper du mye billigere unna om katta skulle være så uheldig å f.eks. knekke en fot. En sånn skade blir fort 10-15 000 hos dyrlege...

Generelt så er det sånn at jo mer man koser med en katt, jo mer kosete blir den. Katter som "ignoreres" blir ikke særlig kjælne, for å si det slik.

Katter venner seg fort til unger, men husk å innføre klare regler og la katten får muligheter til å være for seg selv når den ønsker det. Katter skal egentlig være i fred når de spsier, spiser, vasker seg og sover - men da dette er det de gjøre hele dager så få man nøye seg med spisinga...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247606-noen-som-har-katt/#findComment-1938934
Del på andre sider

Ja, har katt, ei langhåra skogkatt. Den røyter mye. Finner hår overalt, gulvtepper, gardiner, på kjøkkenbenken, oppå duker, spesielt om jeg kvelden før har lagt rene hvite duker på. t.om på kunstige roser jeg har ioop et bord. Katta mi stryker seg inntil alt.

Så vekker den meg mitt på natta med å hyle helt til jeg slipper den ut. Ikke artig å bli vekt 0330 for å slippe ut katta.

Vi er mye borte i helgene på hytta, da tar vi katta med, det hender den skiter i buret i bilen, da må vi kjøre i tre timer i en grusom lukt.

Når vi er å ferie eller skal reise bort ei helg er vi avhengig av å få folk til å mate katta.

Jeg synes det er masse ansvar og arbeid med å ha katt, men det er selvsagt positive ting også, men nevnte de negative for det er en del av det å ha katt:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247606-noen-som-har-katt/#findComment-1939165
Del på andre sider

Annonse

Gjest katteeier

Jeg har katt. Ho er sterilisert og 10 år gammel, Langhåret er ho også.

Har også ei datter på 4 år.

Siden katten er såpass mye eldre enn datterenmin regnet jeg med at katten ville bli sjalu på barnet da jeg fikk det, men der tok jeg feil. Katten aksepterte med en gang barnet, og ble nesten en slags "barnepike". Om barnet skrek var katten på plass med en gang og kom også og hentet meg om jeg somlet litt for mye..

Min katt var max fire uker da jeg fikk henne(kattemoren og resten av kullet ble avlivet samme dag) Ho kunne ikke spise ordentlig enda. Men det tok seg raskt opp. Ho var faktisk husren til tross for sin unge alder. Men var så lita at en suppetallerken ,med kattesand fungerte som kattedo de første par ukene fordi ho ikke greide å komme seg oppi ei ordinær kattekasse. Verre var det at ho ikke hadde lært å rengjøre seg selv ordentlig. Kroppen gikk greit,men ho hadde ikke lært å vaske seg i ansiktet selv. Og fikk derfor problemer med puss i øynene. Så i et par år vasket jeg henne hver dag med vaskeklut i ansiktet.. Og etter to år vasket ho seg for første gang selv i ansiktet...

Så de som sier at katten må være minimum så og så gammel har nok rett. Kattungene trenger kattemoren for å lære seg viktige ting...

Katten min har en pels som egentlig burde vært børstet hver dag, men ho er egenrådig og har aldri greid å akseptere børsten. så etter en tid nådde vi et punkt der det var mest fornuftlig med tanke på egen helse å la henne slippe børstingen. Men dermed floker pelsen hennes seg, og med jevne mellomrom må ho derfor få fullbedøvelse på dyreklinikk for å få fjernet(barbert vekk)floker. Å klippe selv anbefales ikke. Jeg prøvde og det resulterte i et sår på str med en 20 kr mynt fordi katten gjorde et byks slik at jeg var uheldig å klippe henne i huden... Dyreklinikken som behandlet henne etterpå fortalte at de får inn utrolig mange klippeskader på katt hvert år... så de anbefaler sedering(bedøvelse)

En korthåret katt krever muligens mindre hårstell. Men selv om min katt er langhåret så kan det gå måneder mellom hver gang jeg støvsuger stolen hennes. Jeg finner jo knapt pels der jo... Ho røyter bare enkelte perioder. Mest om våren.

Min katt er veldig snill mot min datter. Ho godtar ikke å bli løftet av meg. Prøver jeg så biter eller kløner ho. Men datterenmin derimot aksepterer ho det meste av, uten å ta igjen. derfor må jeg passe på datterem min hele tiden slik at ho ikke plager katten eller gjør noe som kan bli vondt. da datteren min var rundt 1,5 år var ho nater til å lugge katten, nå er ho i en periode der jeg til stadighet må stoppe bæring av katten...

Katten har aldri vært særlig glad i å bli kjælt med. Ingen fangkatt altså, men vil bli kjælt med når ho bestemmer seg for det selv... Jeg tror katter er forskjellige på det området. Noen er kjælne, andre ikke, noen er tillitsfulle andre litt mer sky. Jeg har hatt flere katter og alle har vært forskjellige.

Min katt elsker å ligge sammen med meg om natta. Siden ho ikke liker å bli kjælt med synes jeg ho skal få ligge sammen med meg om natta slik at ho får den nærkontakten ho trenger likevel(men det er ikke særlig behagelig de gangene ho legger seg på dyna oppå ansiktet mitt(jeg trekker nemlig dyna over hodet når jeg sover, og katten vil ligge slik at den kjenner ånden min...)

Sommerhalvåret kan ho være litt slitsom. Er ho inne står ho å mjauer midt på natta for å få ut. Og er ho ute står ho og mjauer ute for å få inn. Og da står ho gjerne utenfor soveromsvinduet fordi ho da vet at jeg hører ho...

Reiser jeg bort spør jeg naboer om de kan slippe ho ut og inn og gi mat.

Ho er en flink jeger og har i sine ungdomsår kommet innmed man en levende og død mus og fugl. Etterhvert innså hun at fangsten ikke var ønsket inn i hus, men ho kommer fortsatt hjem med byttet, og står utenfor døra og mjauer for å fortelle meg det. Og når jeg kommer viser ho fram byttet og jeg roser henne og koser litt med henne før ho spiser opp byttet sitt utendørs...

Det er mye selskap i en katt, men også mye arbeid. Man må ikke gå til anskaffelse av katt i den tro at katten greier seg selv... For det gjør den ikke..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247606-noen-som-har-katt/#findComment-1939343
Del på andre sider

Jeg har aldri syntes det har vært mye styr med katt.

Får dere en korthåret en, slipper dere også å gre den.

Katten holder seg ren selv, og lærer dere den å gjøre fra seg ute, slipper dere styret med kattedo som skal tømmes.

Man kan selvsagt være uheldig å få en katt som skal inn og ut tre ganger hver natt, men det hører til sjeldenhetene, og er man konsekvent nok, kan katter også dresseres til slike ting.

Husk å sterilisere den hvis det er hunnkatt, og kastrere den hvis det er en hannkatt.

Fjern den hver gang den hopper opp på bordet, så lærer den til slutt.

Katter røyter mest om våren -da skal de gjøre klar til sommerpelsen.

Den bør alltid ha tilgang til tørrfor og vann inne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247606-noen-som-har-katt/#findComment-1940265
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...