Gå til innhold

Noen som har kanin? Hva er det beste kjæledyret?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjæresten min har hatt begge deler, og foretrekker klart katt.

Mindre arbeid, og mer selskap. Og han kunne lettere være borte en helg, for katten klarte seg selv.

For tiden har han ti kaniner. Det var egentlig to, men ooops, så hadde ungene glemt å stenge mellom burene.

ROTTER! Det er definitivt det beste kjæledyrene vi har hatt av gnagere. Og jeg har hatt omtrent alt man kan få tak i lovlig her i landet...

(inkl kanin, Marsvin, Hamster,dverghamster Ørkenrotte, Chinchilla og mus)

Har også hatt katt.

Rotter er kloke, snille sosiale og tillitsfulle.

Finner seg i all slags håndtering, og biter aldri.

De spiser ikke en brøkdel av hva f.eks.marsvin og kaniner konsumerer, og produserer ikke i nærheten så mye møkk.

De er også større, roligere og bedre å håndtere enn hamster, ørkenrotter og mus.

Etter å ha hatt rotter, blir det ihvertfall aldri noen annen type gnager på oss..

Jeg har ikke lest de andre svarene her, men jeg har blitt svært så begeistret for kanin!

Mannen og eldste jenta skulle kjøpe en (1) kampfisk og kom hjem med kanin..... Vi har den inne i bur og den er så utrolig søt og kosete. Veldig sosial og løper mot oss når vi kommer. Et veldig hyggelig og søtt dyr. Vi fikk den når den bare hadde vært i butikken et døgn og det var nok lurt. Den har nok blitt passet godt på der den kom fra også.

Ulempen er at man må skifte spon i buret minst en gang i uka og vann, høy og mat må gis hver dag. Det kan være litt mye høy og spon rundt buret dersom han har tatt seg noen sprelske hopp. Vi har reisebur til han og kan ta han med oss når vi reiser bort.

Alt i alt er kjempefint kjæledyr synes jeg! Jeg anbefaler det på det varmeste. Men en dvergkanin kan være lurt!

Annonse

ROTTER! Det er definitivt det beste kjæledyrene vi har hatt av gnagere. Og jeg har hatt omtrent alt man kan få tak i lovlig her i landet...

(inkl kanin, Marsvin, Hamster,dverghamster Ørkenrotte, Chinchilla og mus)

Har også hatt katt.

Rotter er kloke, snille sosiale og tillitsfulle.

Finner seg i all slags håndtering, og biter aldri.

De spiser ikke en brøkdel av hva f.eks.marsvin og kaniner konsumerer, og produserer ikke i nærheten så mye møkk.

De er også større, roligere og bedre å håndtere enn hamster, ørkenrotter og mus.

Etter å ha hatt rotter, blir det ihvertfall aldri noen annen type gnager på oss..

Jeg tror deg på ditt ord.

Har selv chinchilla og synes jo de er herlige. De er penere enn rotter rett og slett, i mine øyne.

Men chinchilla egner seg ikke for små barn, og det er nattdyr og våkner ikke før om kvelden...

Er rotter mer robuste i forhold til chinchillaen?

Jeg har ikke lest de andre svarene her, men jeg har blitt svært så begeistret for kanin!

Mannen og eldste jenta skulle kjøpe en (1) kampfisk og kom hjem med kanin..... Vi har den inne i bur og den er så utrolig søt og kosete. Veldig sosial og løper mot oss når vi kommer. Et veldig hyggelig og søtt dyr. Vi fikk den når den bare hadde vært i butikken et døgn og det var nok lurt. Den har nok blitt passet godt på der den kom fra også.

Ulempen er at man må skifte spon i buret minst en gang i uka og vann, høy og mat må gis hver dag. Det kan være litt mye høy og spon rundt buret dersom han har tatt seg noen sprelske hopp. Vi har reisebur til han og kan ta han med oss når vi reiser bort.

Alt i alt er kjempefint kjæledyr synes jeg! Jeg anbefaler det på det varmeste. Men en dvergkanin kan være lurt!

Vi har en dvergvedder på sjette året og jeg kan bare skrive under på det du skriver.

Bortsett fra én ting: Du trenger ikke skifte spon i buret så ofte om du kjøper en sånn liten trekanta do (forutsatt at kaninen har et fast hjørne i buret som han gjør fra seg i, da).

Etter at vi kjøpte den doen, så tømmer vi og bytter på den et par ganger i uka. Resten av buret skifter vi spon i kanskje en gang per mnd. Meeget praktisk!

Men kaninen vår er altså ekstremt renslig. Tisser og bæsjer aldri andre steder enn akkurat i doen.

Vi har en dvergvedder på sjette året og jeg kan bare skrive under på det du skriver.

Bortsett fra én ting: Du trenger ikke skifte spon i buret så ofte om du kjøper en sånn liten trekanta do (forutsatt at kaninen har et fast hjørne i buret som han gjør fra seg i, da).

Etter at vi kjøpte den doen, så tømmer vi og bytter på den et par ganger i uka. Resten av buret skifter vi spon i kanskje en gang per mnd. Meeget praktisk!

Men kaninen vår er altså ekstremt renslig. Tisser og bæsjer aldri andre steder enn akkurat i doen.

Takk for tipset! Den har funnet et dohjørne ja - så da skal jeg jammen kjøpe en kanindo! :-)

Kjæresten min har hatt begge deler, og foretrekker klart katt.

Mindre arbeid, og mer selskap. Og han kunne lettere være borte en helg, for katten klarte seg selv.

For tiden har han ti kaniner. Det var egentlig to, men ooops, så hadde ungene glemt å stenge mellom burene.

Av levende kosedyr er katten klart å foretrekke. Den trenger ikke bånd eller bur - gi den mat og et sted å sove og du merker ikke at den er der. Den krever lite og gir utrolig mye igjen. Et takknemlig, smart og intelligent dyr. Og trofast. Investerer du i en kattedør slik at den kan komme og gå som den vil, blir det enda greiere, både for deg og katten.

Anbefaler rotter eller marsvin!

Rotter er en "fordel" hvis man skal prøve ut det å ha kjæledyr - de lever bare 2-3 år. Marsvin kan bli både 7, 8 og 9 år (mitt eldste ble 9) med rette gener og pleie.

Rotter er sosiale, intelligente, flotte dyr - marsvin er sosiale, prater mye og er kjempesjarmerende!

Jeg tror deg på ditt ord.

Har selv chinchilla og synes jo de er herlige. De er penere enn rotter rett og slett, i mine øyne.

Men chinchilla egner seg ikke for små barn, og det er nattdyr og våkner ikke før om kvelden...

Er rotter mer robuste i forhold til chinchillaen?

Ja! Rotter er definitivt bedre egnet som kjæledyr for barn.

Chinchillaer er nydelige, Men de er jo i utgangspunktet ikke spesiellt glad i å bli håndtert og kost med. Dessuten er de veldig spretne og raske, og vanskeligere å håndtere ihvertfall for barn.

Rotter derimot er kontaktsøkende og sosiale dyr som viser at de setter pris på ditt selskap. De liker kroppskontakt, og trives utmerket hvis de får være med rundt omkring som passasjerer i en lomme, eller på skulderen.

Ungene mine bærer rundt på dem støtt og stadig, og de er fasinerede tålmodige i all håndtering. De kommer også hvis man roper på dem.

Synes også de har en fin størrelse, og de er forutsigbare i bevegelser og væremåte. Derfor er de lette å håndtere for barn. (Men det forutsetter selvfølgelig at barna er gamle nok til å håndtere dem fornuftig!)

Hannrotter er generellt roligere enn hunner, og de trives best i selskap med andre rotter. Man bør derfor helst ha minst to rotter sammen. Derimot er det ikke noe problem å ha to av samme kjønn, enten det er hunner eller hanner.

Vi har hatt opptil 4 hanner sammen, og det var ikke noe problem.

Jeg anbefaler ihvertfall rotter på det sterkeste. Det blir omtrent som å kjøpe seg en venn for 150 kr.

Det negative, er jo at de ikke lever så lenge, så det blir jo litt trist når "kompisen" dør..

Ja! Rotter er definitivt bedre egnet som kjæledyr for barn.

Chinchillaer er nydelige, Men de er jo i utgangspunktet ikke spesiellt glad i å bli håndtert og kost med. Dessuten er de veldig spretne og raske, og vanskeligere å håndtere ihvertfall for barn.

Rotter derimot er kontaktsøkende og sosiale dyr som viser at de setter pris på ditt selskap. De liker kroppskontakt, og trives utmerket hvis de får være med rundt omkring som passasjerer i en lomme, eller på skulderen.

Ungene mine bærer rundt på dem støtt og stadig, og de er fasinerede tålmodige i all håndtering. De kommer også hvis man roper på dem.

Synes også de har en fin størrelse, og de er forutsigbare i bevegelser og væremåte. Derfor er de lette å håndtere for barn. (Men det forutsetter selvfølgelig at barna er gamle nok til å håndtere dem fornuftig!)

Hannrotter er generellt roligere enn hunner, og de trives best i selskap med andre rotter. Man bør derfor helst ha minst to rotter sammen. Derimot er det ikke noe problem å ha to av samme kjønn, enten det er hunner eller hanner.

Vi har hatt opptil 4 hanner sammen, og det var ikke noe problem.

Jeg anbefaler ihvertfall rotter på det sterkeste. Det blir omtrent som å kjøpe seg en venn for 150 kr.

Det negative, er jo at de ikke lever så lenge, så det blir jo litt trist når "kompisen" dør..

Chinchillaen derimot kan leve til de er tjue og vel så det..

Lurer seriøst på hvorfor de blir så mye eldre enn rotter?

Som du sier er det forferdelig trist å miste et kjæledyr...

Annonse

Chinchillaen derimot kan leve til de er tjue og vel så det..

Lurer seriøst på hvorfor de blir så mye eldre enn rotter?

Som du sier er det forferdelig trist å miste et kjæledyr...

Tror nok det kommer av at chinchillaen for det første kommer fra det barske klimaet i Andesfjellene, så den må nok være ganske hardfør for å overleve der.

De rottene vi bruker som kjæledyr, er også avlet svært mye på, og har derfor mistet mye av sin naturlige motstandskraft, og er mere utsatt for sykdommer.

Levealder til tamrotter, er gjennomsnittlig bare ca halvparten i forhold til sine "renrasede" stamfedre svart og brunrotta.

(Forutsatt at rottene dør av alderdom.)

Men den viktigste årsaken, er selvfølgelig evnen til formering.

En Chinchilla går drektig i 2-3 mnd, og føder 1 eller 2 unger, mens en rotte går drektig 3 uker og føder 10-15 unger...

Da sier det seg selv, at levealderen må være tilsvarende for å holde bestanden noenlunde stabil..

Tror nok det kommer av at chinchillaen for det første kommer fra det barske klimaet i Andesfjellene, så den må nok være ganske hardfør for å overleve der.

De rottene vi bruker som kjæledyr, er også avlet svært mye på, og har derfor mistet mye av sin naturlige motstandskraft, og er mere utsatt for sykdommer.

Levealder til tamrotter, er gjennomsnittlig bare ca halvparten i forhold til sine "renrasede" stamfedre svart og brunrotta.

(Forutsatt at rottene dør av alderdom.)

Men den viktigste årsaken, er selvfølgelig evnen til formering.

En Chinchilla går drektig i 2-3 mnd, og føder 1 eller 2 unger, mens en rotte går drektig 3 uker og føder 10-15 unger...

Da sier det seg selv, at levealderen må være tilsvarende for å holde bestanden noenlunde stabil..

Tusen takk for informativt svar.

Det er alltid interessant å lese om dyr!

Mine chichillaer har i løpet av to år fått åtte unger. Nå er de alene igjen og de får nok snart nye. De er helt utviklet ved fødslen med hår og øyne som ser.Små nøster....

Med fire katter i hus ville det være vanskelig å ha en rotte selv om det lyder fristende. Når chinchillane løper rundt i stua er jeg nøye med å lukke alt av dører og vinduer og at ingen katter er inne. Det blir gjerne et par timer om kvelden.

Prøver meg på om du sjekker "svar til meg"! :-)

Vi har nå kjørt trekantdo, og det virker som om han bruker denne mer og mer. Husker du tilfeldigvis om dere hadde en innkjøringsperiode? Andre totips?

Vi har nå kjørt trekantdo, og det virker som om han bruker denne mer og mer. Husker du tilfeldigvis om dere hadde en innkjøringsperiode? Andre totips?

Jeg sjekker "svar til meg", men har vært på høstferie hele uka.

Jeg mener at vi bare plasserte doen i hjørnet med litt pellets i, og så gikk alt av seg selv ...

Men så lenge din bruker den mer og mer, så blir det kanskje bare den til slutt, da? Det er i alle fall lov å håpe ...

Hvordan går det nå da (etter noen flere dager)?

Jeg sjekker "svar til meg", men har vært på høstferie hele uka.

Jeg mener at vi bare plasserte doen i hjørnet med litt pellets i, og så gikk alt av seg selv ...

Men så lenge din bruker den mer og mer, så blir det kanskje bare den til slutt, da? Det er i alle fall lov å håpe ...

Hvordan går det nå da (etter noen flere dager)?

Det går litt bedre, han tisser der og bare det hjelper jo. Det som er litt dumt er at han drar rundt på doen sin, men men....

Det går litt bedre, han tisser der og bare det hjelper jo. Det som er litt dumt er at han drar rundt på doen sin, men men....

Uff da. Det går an å feste doen med f.eks plaststrips (det gjorde vi helt i starten). Det er jo litt slitsomt å måtte klippe av og bytte hver gang dere skifter på doen, men likevel.

Kanskje hyssing er like greit?

I alle fall var det et poeng at kaninen forstod at doen skulle være der den var, og da var det nødvendig at den satt fast i en innkjøringsperiode.

Gjest Ulvinnen

Kaniner er veldig forskjellige når det gjelder renslighet. Noen gjør bare fra seg på et bestemt sted, mens andre gjør det i hele buret. Om kaninen din er av den siste sorten, så er det ikke sikkert at den vil bli noe flinkere i dobruken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...