Gå til innhold

Hvordan gripe an dette?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

Dette ligger på åpent også, men det passer kanskje bedre inn her.

Min sønn er av den rolige, beskjedne og snille typen om jeg selv skal si det.

Han har en sykdom (immunsvikt) som gjør at han har mye problemer med at det renner slim av ørene. Nå er han inne i en slik periode. Han har en stafilikokkinfeksjon.

Dette har han aldri før blitt ertet for. Men nå etter at har begynt på ungdomskolen, blir han ertet og det av kameraten sin. Dagen lang går denne kameraten og sier i andres påhør:- Det renner ørebæsj ut av ørene dine. Dette sies altså kun i andres påhør og ikke når de to er alene. Sønnen min tar ikke på noe måte igjen overfor kameraten, men synes naturlig nok i en alder av 13 år at dette er veldig pinlig. Andre har ikke lagt merke til dette problemet, før kameraten gjør dem oppmerksom på det. Jeg kjenner at jeg blir veldig sint og såret på min sønn`s vegne, som ikke gjør noen verdens ting for å få slutt på dette. Ikke får jeg ringe til foreldrene hans, ikke får jeg ringe til læreren og ikke får jeg snakke med kameraten heller. Han tror det bare blir verre av det.

Nå har det seg slik at denne kameraten er av det tøffe og utagernde typen. Han har epilepsi og fått en liten hjerneskade som følge av det. Ligger langt etter de andre på skolen bl.annet.

Jeg har lært ungene mine at de aldri må mobbe andre, men nå holder det hardt. Jeg har de villeste og barnsligste forslag om hva han bruke mot kamraten, neste gang han erter sønnen min.

Sønnen min sjokkert over meg. Her er det han som er fornuftig og voksen og jeg den barnslige mora. Han kommer aldri til å bruke mine saftuttrykk overfor kameraten Han er for snill og dannet til det, men sier han vil snakke med han (noe jeg tror han ikke kommer til å gjøre)

Hva gjør man? Kontakter foreldrene eller læreren mot min sønns vilje?

Heldigvis har ihvertfall kameratene til min elste datter på 15 fått med seg hva som skjer nå og min datter tror at de muligens greier å få slutt på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247626-hvordan-gripe-an-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at din sønn virkelig tar seg så nær av dette da??

Slik jeg leser det, er det faktisk du som er den mest sårede part her. Og det virker som din sønn ser heller overbærende på dette, enn å seg nær av det.

Hvis disse guttene ellers er gode venner, så tar han det kanskje som litt "venskapelig mobbing" fordi han skjønner at det ikke er vondt ment?

Selvom kameraten gjør andre oppmerksom på dette, så betyr det jo ikke de nødvendigvis ser mere ned på din sønn, eller mobber ham av den grunn?

Kanskje de rett og slett tar det for hva det er, nemlig godmodig erting fra en litt umoden kamerat??

Hvis din sønn ikke ønsker at det skal tas noen affære i denne saken, så synes jeg du skal la det ligge, og ikke lage storm i et vannglass.

Gjest KariKruskakli

Er du sikker på at din sønn virkelig tar seg så nær av dette da??

Slik jeg leser det, er det faktisk du som er den mest sårede part her. Og det virker som din sønn ser heller overbærende på dette, enn å seg nær av det.

Hvis disse guttene ellers er gode venner, så tar han det kanskje som litt "venskapelig mobbing" fordi han skjønner at det ikke er vondt ment?

Selvom kameraten gjør andre oppmerksom på dette, så betyr det jo ikke de nødvendigvis ser mere ned på din sønn, eller mobber ham av den grunn?

Kanskje de rett og slett tar det for hva det er, nemlig godmodig erting fra en litt umoden kamerat??

Hvis din sønn ikke ønsker at det skal tas noen affære i denne saken, så synes jeg du skal la det ligge, og ikke lage storm i et vannglass.

Jeg er såret og forbannet ja, men jeg er såret FORDI min sønn er såret.

Det er helt sant. Han synes faktisk dette er utrolig pinlig. Husk han er i en alder nå hvor det er viktig å ta seg bra ut overfor jenter og slik, og det at det renner "ørebæsj" som kameraten sier , er ikke akkurat noe han vil at alle skal bli oppmerksom på.

Men han går på pensilinkur nå, så han blir forhåpentligvis bedre om noen dager.

Oi, oi. Ikke enkelt! Han er for gammel til at mamma skal gripe inn, det er i alle fall klart. Han syns det er vanskelig å håndtere, og han er for "snill" til å ta igjen.

Jeg ville i første omgang gått inn for å bearbeide gutten. Skjønner at det er det du har prøvd, men kanskje du tar i for mye? Kanskje han kan lære seg å svare korrekt? Altså... han kan øve seg på en enkel og kort forklaring på hvorfor det renner av ørene hans. En forklaring som han føler seg fortrolig med, og som tar brodden av kameratens ord, og som gjør at de andre klassekameratene ikke vil le av han.

Så må dere rett og slett øve inn forklaringen slik at han greier å komme med den spontant når situasjonen oppstår.

Det er viktig at han lærer å håndtere det selv, og at han ikke er flau over at ørene renner. Det er jo ikke egentlig noe "verre" enn at noen har diabetes, bruker briller, har astma, allergi, osv.

Gjest KariKruskakli

Oi, oi. Ikke enkelt! Han er for gammel til at mamma skal gripe inn, det er i alle fall klart. Han syns det er vanskelig å håndtere, og han er for "snill" til å ta igjen.

Jeg ville i første omgang gått inn for å bearbeide gutten. Skjønner at det er det du har prøvd, men kanskje du tar i for mye? Kanskje han kan lære seg å svare korrekt? Altså... han kan øve seg på en enkel og kort forklaring på hvorfor det renner av ørene hans. En forklaring som han føler seg fortrolig med, og som tar brodden av kameratens ord, og som gjør at de andre klassekameratene ikke vil le av han.

Så må dere rett og slett øve inn forklaringen slik at han greier å komme med den spontant når situasjonen oppstår.

Det er viktig at han lærer å håndtere det selv, og at han ikke er flau over at ørene renner. Det er jo ikke egentlig noe "verre" enn at noen har diabetes, bruker briller, har astma, allergi, osv.

"han kan øve seg på en enkel og kort forklaring på hvorfor det renner av ørene hans"

Dette vil fungere på de fleste unger, men ikke på denne gutten.

For to dager siden var jeg på et foreldremøte om mobbing, vold og rasisme på skolen. Der fikk vi beskjed om å melde fra om vi oppdager den minste lille ting.

Hadde definitivt sagt fra både til guttens foreldre og læreren ja, når det er slik du sier at en forklaring fra din egen gutt ikke vil hjelpe. Da trengs det rett og slett noen som kan gripe fatt i situasjonen når den oppstår og ta gutten i nakkeskinnet (ikke bokstavelig talt, da.. ;) ).

Jeg er kjerring, jeg da - går ikke av veien for å oppdra andres unger. ;)

Annonse

Gjest KariKruskakli

Hadde definitivt sagt fra både til guttens foreldre og læreren ja, når det er slik du sier at en forklaring fra din egen gutt ikke vil hjelpe. Da trengs det rett og slett noen som kan gripe fatt i situasjonen når den oppstår og ta gutten i nakkeskinnet (ikke bokstavelig talt, da.. ;) ).

Jeg er kjerring, jeg da - går ikke av veien for å oppdra andres unger. ;)

"Jeg er kjerring, jeg da - går ikke av veien for å oppdra andres unger. ;)"

He he. jeg er vel det jeg og nå;)

Denne gutten har blitt tatt varmt i mot hos oss i alle år, til tross for at jeg skal innrømme at han er veldig slitsom å ha på besøk.

Men nå har jeg lyst til å ¤%&/(&¤!§!#"¤#.

"Jeg er kjerring, jeg da - går ikke av veien for å oppdra andres unger. ;)"

He he. jeg er vel det jeg og nå;)

Denne gutten har blitt tatt varmt i mot hos oss i alle år, til tross for at jeg skal innrømme at han er veldig slitsom å ha på besøk.

Men nå har jeg lyst til å ¤%&/(&¤!§!#"¤#.

Ta det opp med foreldrene hans, du - at de godt kan ta en alvorsprat med ham, og at du selv meget sannsynlig kommer til å gjøre det også. Her på feltet har alle småbarnsforeldrene gitt hverandre fullmakt til å ordne opp når noe skjer, det er mer effektivt det enn å vente til neste gang man kan ta det opp med rette unges foreldre.

Gjest KariKruskakli

Ta det opp med foreldrene hans, du - at de godt kan ta en alvorsprat med ham, og at du selv meget sannsynlig kommer til å gjøre det også. Her på feltet har alle småbarnsforeldrene gitt hverandre fullmakt til å ordne opp når noe skjer, det er mer effektivt det enn å vente til neste gang man kan ta det opp med rette unges foreldre.

Ja, jeg tror jeg må ringe både skolen og foreldrene, hvis ikke eldstedatteren og hennes kamerater greier å ordne opp.

Jeg ville ringt læreren og bare bedt de om å være oppmerksomme. Da kan de ta tak i det uten at sønnen din behøver å vite at du har snakket med de. Dette bør de jo absolutt ta tak i om de hører det, men det er jo slettes ikke sikkert de gjør det. Vil tro han kameraten blir rimelig spak om han blir tatt med ut på gangen med spørsmålet: "Syns du det er ok å si dette til ... ?" og "hvorfor sier du sånne ting?"

Gjest KariKruskakli

Jeg ville ringt læreren og bare bedt de om å være oppmerksomme. Da kan de ta tak i det uten at sønnen din behøver å vite at du har snakket med de. Dette bør de jo absolutt ta tak i om de hører det, men det er jo slettes ikke sikkert de gjør det. Vil tro han kameraten blir rimelig spak om han blir tatt med ut på gangen med spørsmålet: "Syns du det er ok å si dette til ... ?" og "hvorfor sier du sånne ting?"

Jeg skrev en mail til skolen i går.

Og storesøster lovte å følge med i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...