Gå til innhold

Mattespørsmål

Gjest skulle visst ikke begynt med dette

Anbefalte innlegg

Nå klør jeg meg i huet her altså. Jeg skjønner ikke hvordan benevningene skal gå opp. Driver med Regnsjekken skjønner dere...

I "bruksanvisningen står det et regnestykke som viser hvordan man regner om fra volumet av vann som er kommet i glasset til antall mm nedbør. Det er jo enkelt. V=A*h, eller h=A/V. Skjønner det.

Men så går jeg meg vill i benevningene: de viser eksempler med desiliter og kubikkcm.

Gidder noen fortelle meg hvor jeg gjør feil?:

Radius på glassets åpning er 3,05cm. Arealet er Pi*R i annen = 29,21cm2

Volumet i morges var 11ml, altså 0,011dl.

H(mm) = V/A=10*V*4/(Pi*d2) står det i "forklaringen" (eller forvirringen).

Når jeg setter inn tallene der som cm2 og dl får jeg 0,004mm nedbør.

Je skjønner ittno.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247644-mattesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest synes matte er moro :-)

1 ml er det samme som 1 cm3. Så for at benevningene skal stemme, så må hvertfall volumet settes inn som ml og ikke dl.

Formel: H(cm) = V/A, benevninger blir da cm3/cm2. Stryker cm2 oppe og nede, og sitter igjen med benevning cm. Ved at formelen så ganges med 10 får man svaret i mm, da 1 cm er 10 mm)

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man må gange med 4? Konstant spesifikk for vannmåleren?

"H(mm) = V/A=10*V*4/(Pi*d2) står det i "forklaringen" (eller forvirringen). "

Ved å sette inn 11 ml som volum, så får jeg en vannmengde på 15,05 mm, kan det stemme, eller er jeg helt på jordet?

Gjest synes matte er moro :-)

1 ml er det samme som 1 cm3. Så for at benevningene skal stemme, så må hvertfall volumet settes inn som ml og ikke dl.

Formel: H(cm) = V/A, benevninger blir da cm3/cm2. Stryker cm2 oppe og nede, og sitter igjen med benevning cm. Ved at formelen så ganges med 10 får man svaret i mm, da 1 cm er 10 mm)

Det jeg ikke skjønner er hvorfor man må gange med 4? Konstant spesifikk for vannmåleren?

Ved å sette inn 11 ml som volum, så får jeg en vannmengde på 15,05 mm, kan det stemme, eller er jeg helt på jordet?

Ser nå noe mer som forvirrer meg. Pi*d2 - bør det ikke være Pi*r2? kanskje bare skrivefeil?

Klør meg litt i hodet jeg og nå. Håper du har fasit du kan dele :-)

4-tallet i telleren kommer nok fra at man har d2 istedetfor r2 i nevneren (altså diameter i annen istedenfor radius i annen).

Ser nå noe mer som forvirrer meg. Pi*d2 - bør det ikke være Pi*r2? kanskje bare skrivefeil?

Klør meg litt i hodet jeg og nå. Håper du har fasit du kan dele :-)

se svaret mitt over.

Annonse

Vel, jeg syns det hørtes mye ut... Var ikke så vått i natt da? Litt dumt å sende inn feil måling kanskje :-)

Står det hva benevningen skal være på V og d (som du putter inn i formelen)?

Nei det er det som er så håpløst! I teksten holder de konsekvent på cm2 som arealmål og dl som volummål, mens høyden skal være i mm. Men i og med at de ganger med 10 er det vel for å regne om cm til mm. Jeg får fortsatt rare svar :-)

Åhja, glemte at volum er cm3 *rødmer*

OK, prøver igjen:

h(cm) = 11cm3/Pi*(3,05cm)2 = 11cm3/29,21cm2= 0,38cm Ikke sant?

Og da må jeg gange med ti for å få mm, ikke sant?? Altså blir svaret 3,8mm. Eller?

Glad jeg ikke er sykepleier og skal regne ut medisindoser i kveld....

Huffamei ;-)

Gjest synes matte er moro

Åhja, glemte at volum er cm3 *rødmer*

OK, prøver igjen:

h(cm) = 11cm3/Pi*(3,05cm)2 = 11cm3/29,21cm2= 0,38cm Ikke sant?

Og da må jeg gange med ti for å få mm, ikke sant?? Altså blir svaret 3,8mm. Eller?

Glad jeg ikke er sykepleier og skal regne ut medisindoser i kveld....

Huffamei ;-)

Jeg skulle heller ikke begynt med dette ;-)

Men jeg er helt enig i at svaret må bli sånn. Tåpelig bruksanvisning, når formelen de oppgir for å gjøre det lett for folk, faktisk gjør det mye vanskeligere!

Jeg skulle heller ikke begynt med dette ;-)

Men jeg er helt enig i at svaret må bli sånn. Tåpelig bruksanvisning, når formelen de oppgir for å gjøre det lett for folk, faktisk gjør det mye vanskeligere!

Nettopp!

Men nå har vi (dvs poden sover jo for lenge siden he he) rapportert inn dagens millimeter. Og prognosen for området var 5.4mm, så da var jo ikke 3.8 så hakkende gærent.

Håper vi ikke saboterer hele det meteorologiske forskningsopplegget dere ;-)

Nedre i morgen da, når vi har fattet poenget. Det var mye lettere når det _ikke_ regnet!

Nettopp!

Men nå har vi (dvs poden sover jo for lenge siden he he) rapportert inn dagens millimeter. Og prognosen for området var 5.4mm, så da var jo ikke 3.8 så hakkende gærent.

Håper vi ikke saboterer hele det meteorologiske forskningsopplegget dere ;-)

Nedre i morgen da, når vi har fattet poenget. Det var mye lettere når det _ikke_ regnet!

eh, sen kveld...

_Bedre_ i morgen når vi har osv... :)

Annonse

eh, sen kveld...

_Bedre_ i morgen når vi har osv... :)

Huff, dette ble mye tull. Det var ikke meningen å klage på skrivefeilen, jeg _rettet_ på skrivefeilen, for det var jo jeg som surra sånn med matten i kveld.

Nei, nå må jeg visst få meg litt søvn før alt bare blir rot og tull he he

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...