Gå til innhold

Problemer ved skolestart - oppdatering 2

Anbefalte innlegg

Snuppa byttet altså gruppe på mandag morgen og jeg merket forskjell på henne alt før skolen den dagen! Lærern kom og hilste på meg (Snuppa har hun jo truffet tidligere) og vi fant plassen hennes, rett overfor en av venninnene fra barnehagen og med stor navnelapp på pulten.

Siden har det hele vært en lek! Hun sovner med en gang om kvelden, spør ikke mer om å få ligge inne hos meg, ikke spør hun om jeg kan ta meg fri fra jobb så vi kan være sammen og hun slippe å gå på skolen heller. Ingen sure miner om morran, ikke noe snakk om at hun ikke vil på skolen. Hun har fått masse venner i gruppa ser jeg og når hun hentes på sfo er hun travelt opptatt med å leke og jeg får beskjed om at jeg henter aaaaalt for tidlig! :o)

Så det ser ut til at det var veldig lurt å få byttet gruppe og det ser også ut til å fungere aldeles utmerket for Snuppa sin del! :o) Heldigvis!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247697-problemer-ved-skolestart-oppdatering-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt jeg skulle spørre deg her om hvordan det gikk med henne. Så flott at det går bra. Jeg er nemlig selv litt bekymret for 2.klassingen min, hun sier stadig vekk at hun ikke har noen å leke med, men når jeg spør læreren er visst alt greit. Skal heldigvis snart ha konferansetime, så kan vi ta det opp litt grundigere.

Hvordan merket du at hun ikke trivdes?

Jenta mi har problemer med å tørre å si ifra/spørre om å få være med. Jeg hadde samme problem selv da jeg var liten, var redd for å bli avvist av de andre.

Du har jo vært heldig med læreren, som tok det hele så alvorlig og gjorde noe med saken. Så deilig at hun trives!

Annonse

Jeg har tenkt jeg skulle spørre deg her om hvordan det gikk med henne. Så flott at det går bra. Jeg er nemlig selv litt bekymret for 2.klassingen min, hun sier stadig vekk at hun ikke har noen å leke med, men når jeg spør læreren er visst alt greit. Skal heldigvis snart ha konferansetime, så kan vi ta det opp litt grundigere.

Hvordan merket du at hun ikke trivdes?

Jenta mi har problemer med å tørre å si ifra/spørre om å få være med. Jeg hadde samme problem selv da jeg var liten, var redd for å bli avvist av de andre.

Du har jo vært heldig med læreren, som tok det hele så alvorlig og gjorde noe med saken. Så deilig at hun trives!

Det var ikke vanskelig å se at hun ikke trivdes:

- hun hadde vondt i magen om morgenen

- det tok lang tid før hun sovnet om kvelden

- hun ville ligge inne hos meg om natten

- hun spurte flere ganger om jeg ikke kunne ta meg fri fra jobb så vi kunne være sammen og hun kunne slippe å gå på skolen

- hun sa også rett ut at hun ikke ville på skolen

- hun sa at hun ikke hadde noen venner på gruppa (og det stemte)

- læreren kunne fortelle at det var først de siste dagene før samtalen (3 uker etter skolestart!) at hun hadde sett Snuppa smile på skolen! og at hun ikke pratet i timene, hun sa nesten ikke noe (hun jabber vanligvis fra det sekundet hun slår opp øynene, gjennom alle måltider og hun har i enkelte tilfeller snakket seg i søvn om kvelden!)

Og sikkert flere andre småting også. Men nå går det i alle fall så mye, mye bedre! :o)

Så godt å høre!!!

Jeg er så spent på størstejenta mi, som skal begynne på skolen neste år. Hun er ikke så enkel sosialt, har ikke så lett for å få venner, og leker helst med de som er 1-2 år yngre enn henne.

Ingen av de hun kjenner i barnehagen skal begynne på samme skole som henne. De i gata vår som er like gamle som henne, går på andre barnehager... Må virkelig prøve å få henne til å bli kjent med disse... men når vi prøver (ute i gata eller på lekeplassen) står hun og gjemmer seg bak meg med fingeren i munnen og tør ikke si noe.... :-(

Håper virkelig hun modnes i løpet av dette året og blir tryggere på seg selv og mer utadvent!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...