Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når kan jeg satse på at vi kan ta den første skituren med barnet? (Ja tenker på hennes alder i forhold til ski på beina, lurer ikke på når det kommer snø her til lands.)

Når er det vanlig at de kan klare seg selv et par timer en lørdagsmorgen i ny og ne før foreldrene står opp?

Og når tror dere det er lurest å kutte smokken? Har liksom hørt max 3 år og bare tenkt at vi skulle vente til da, men nå syns jeg det er fristende å ta den allerede nå, fordi vi bruker så himla lang tid på å plukke smokker hver kveld. Hun kaster de ut av senga i en times tid før hun sovner, selv om hun er trøtt når hun blir lagt. Det hjelper ikke å legge henne en time senere. Hun vil ingenting annet enn at vi bare skal plukke opp smokkene igjen. Hun legger seg ned og vil ha smokkene, så dytter hun meg vekk hvis jeg prøver å stryke på ryggen eller noe. Hun vil heller ikke bli tatt opp. Like herlig går smokkene i gulvet 3 minutter etter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

12

• Mandolaika

10

• Lillemus

5

• Noraførr

2

Mest aktive i denne tråden

Svarer ut i fra egen erfaring med 2 stk. barn, men alle barn er forskjellige og jeg tror du må føle deg fram ang. ditt barn.

1. Første skitur: Eldstemann fikk skipakke for 2 år siden, han er 7 år nå. Yngstemann er nå 3,5 år og skal få ski denne vinteren. Han hadde kjempelyst i fjor vinter også siden storebroren hadde ski, men vi valgte allikevel å vente til i år. Mest fordi vi ikke hadde råd. :-(

2. Klare seg selv et par timer om morgenen: Vår 7-åring kan godt klare seg selv en stund om morgenen, men vi har ikke latt ham klare seg selv så ofte, i hvert fall ikke så lenge som i 2 timer. Det er mest fordi vi har en til på 3,5 år som vi må stå opp til. Hvis vi bare hadde hatt 1 barn tror jeg kanskje vi ville stått opp uansett. Kanskje sånn fra 5 år, det spørs hvor modent barnet ditt er.

3. Kutte smokken: Eldstemann sluttet med smokk da han var rundt et halvt år, han skjønte ikke vitsen med den dingsen, det kom jo ikke noe mat ut av den. Yngstemann som nå er 3,5, sluttet med smokk i vår. Det var ganske vanskelig, for han var veldig glad i den og avhengig av den. "Heldigvis" mistet han smokken i do en gang, og da sa vi bare at vi måtte kaste den og at han ikke hadde smokk mer. Han kjøpte den, faktisk! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940675
Del på andre sider

Skitur: Lillesøster her hadde på seg ski første gang da hun var nesten 2 år. Da labbet hun rundt og sa "Jeg gå på ski, jeg gå på ski" Veldig flink på flatmark! Ordentlig skitur ble det ikke før året etter, men ikke så langt. Har du pulk er det jo enklere...

tv lørdag:, husker ikke når de begynte å stå opp aleine i helgene, men nå er de 4,5 og 7 og har gjort det lenge. I hvertfall over ett år?

smokk: kommer an på hvor avhengig hun er? Guttungen slutta av seg selv da han var 2, søstra hadde lang forberedelsestid og slutta på 4-årsdagen sin. Selv brukte jeg tommelen til jeg var 14...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940677
Del på andre sider

Skitur: Lillesøster her hadde på seg ski første gang da hun var nesten 2 år. Da labbet hun rundt og sa "Jeg gå på ski, jeg gå på ski" Veldig flink på flatmark! Ordentlig skitur ble det ikke før året etter, men ikke så langt. Har du pulk er det jo enklere...

tv lørdag:, husker ikke når de begynte å stå opp aleine i helgene, men nå er de 4,5 og 7 og har gjort det lenge. I hvertfall over ett år?

smokk: kommer an på hvor avhengig hun er? Guttungen slutta av seg selv da han var 2, søstra hadde lang forberedelsestid og slutta på 4-årsdagen sin. Selv brukte jeg tommelen til jeg var 14...

Hun er seriøst dødsavhengig av smokken. Hun har den i munnen omtrent 70% av våkentida og krever 3 stk for å sovne. Hun blir nesten helt gal når jeg prøver å ta fra henne smokken når hun er våken, det eneste som gjør at hun ikke går med smokk en periode er etter hun har spist, men hvis hun får øye på en så er det ikke bønn, eller hvis hun plutselig tenker på at hun har lyst på smokk. Har lyst til å holde smokkinga kun til soving, men ser for meg at det sikkert er minst like lett å kutte den ut hele tida. Det er mange ganger hun går i senga og vogna og leiter etter den. Hun blir nok skikkelig lei seg hvis vi kutter den ut, men det blir hun jo om halvannet år også, hvis vi venter. (Hun er 18 mnd.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940685
Del på andre sider

Svarer ut i fra egen erfaring med 2 stk. barn, men alle barn er forskjellige og jeg tror du må føle deg fram ang. ditt barn.

1. Første skitur: Eldstemann fikk skipakke for 2 år siden, han er 7 år nå. Yngstemann er nå 3,5 år og skal få ski denne vinteren. Han hadde kjempelyst i fjor vinter også siden storebroren hadde ski, men vi valgte allikevel å vente til i år. Mest fordi vi ikke hadde råd. :-(

2. Klare seg selv et par timer om morgenen: Vår 7-åring kan godt klare seg selv en stund om morgenen, men vi har ikke latt ham klare seg selv så ofte, i hvert fall ikke så lenge som i 2 timer. Det er mest fordi vi har en til på 3,5 år som vi må stå opp til. Hvis vi bare hadde hatt 1 barn tror jeg kanskje vi ville stått opp uansett. Kanskje sånn fra 5 år, det spørs hvor modent barnet ditt er.

3. Kutte smokken: Eldstemann sluttet med smokk da han var rundt et halvt år, han skjønte ikke vitsen med den dingsen, det kom jo ikke noe mat ut av den. Yngstemann som nå er 3,5, sluttet med smokk i vår. Det var ganske vanskelig, for han var veldig glad i den og avhengig av den. "Heldigvis" mistet han smokken i do en gang, og da sa vi bare at vi måtte kaste den og at han ikke hadde smokk mer. Han kjøpte den, faktisk! :-)

Hun har kastet flere i do men vet at det er flere rundt i huset. Vi har vel sikkert 30 stykk liggende rundt her og hvis hun har lyst på smokk leter hun i senga, vogna og alle andre steder der det er mulighet for at det ligger en og slenger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940686
Del på andre sider

Hun har kastet flere i do men vet at det er flere rundt i huset. Vi har vel sikkert 30 stykk liggende rundt her og hvis hun har lyst på smokk leter hun i senga, vogna og alle andre steder der det er mulighet for at det ligger en og slenger.

Men da gjør dere smokken altfor tilgjengelig for henne! Jeg synes kanskje hun er litt for liten til å slutte helt.

Vår minstemann, som nå er 3,5 og som sluttet med smokk i vår, ville også gjerne gå med smokk store deler av dagen. Det var vi kjempestrenge på at han ikke fikk, kun om natta eller under evt. soving på dagtid. Vi bekymret oss litt for tannstilling og språkutvikling og det var derfor vi innskrenket dette.

Så jeg synes godt dere kan trappe gradvis ned og innskrenke tilgjengeligheten hun har på smokker, men kanskje litt tidlig å slutte helt ennå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940703
Del på andre sider

Annonse

Men da gjør dere smokken altfor tilgjengelig for henne! Jeg synes kanskje hun er litt for liten til å slutte helt.

Vår minstemann, som nå er 3,5 og som sluttet med smokk i vår, ville også gjerne gå med smokk store deler av dagen. Det var vi kjempestrenge på at han ikke fikk, kun om natta eller under evt. soving på dagtid. Vi bekymret oss litt for tannstilling og språkutvikling og det var derfor vi innskrenket dette.

Så jeg synes godt dere kan trappe gradvis ned og innskrenke tilgjengeligheten hun har på smokker, men kanskje litt tidlig å slutte helt ennå.

Ja, vi får prøve å skjerpe oss skikkelig med smokken på dagen. Men hun blir så usigelig lei seg! Hadde vært lettere å ta den helt liksom. Får den jo ikke ut av munnen hennes om morgenen engang. ;)

Jaja. Får ta en innsamling av smokker her i huset så de ikke ligger over alt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940722
Del på andre sider

thuva1365380402

Hun er seriøst dødsavhengig av smokken. Hun har den i munnen omtrent 70% av våkentida og krever 3 stk for å sovne. Hun blir nesten helt gal når jeg prøver å ta fra henne smokken når hun er våken, det eneste som gjør at hun ikke går med smokk en periode er etter hun har spist, men hvis hun får øye på en så er det ikke bønn, eller hvis hun plutselig tenker på at hun har lyst på smokk. Har lyst til å holde smokkinga kun til soving, men ser for meg at det sikkert er minst like lett å kutte den ut hele tida. Det er mange ganger hun går i senga og vogna og leiter etter den. Hun blir nok skikkelig lei seg hvis vi kutter den ut, men det blir hun jo om halvannet år også, hvis vi venter. (Hun er 18 mnd.)

Vår sønn var også fryktelig avhengig av denne smokken både på dagtid og når han sov. Jeg hadde fått høre at vi måtte regne med skriking i minst 14 dager da vi skulle slutte med smokk. Så jeg grudde meg så veldig, og det passet liksom aldri å slutte. Men så var jeg så møkklei denne avhengigheten med smokkene, at jeg bestemte meg for at nå var det nok. Vi sluttet da med smokken på dagtid i april i fjor, da var han 2 år og 1 mnd. Det gikk så bra, det tok bare 1 time med hylskrik så var det over.

Etter det har han kun brukt smokk når han har sovet. Men i sommer bestemte vi oss for at vi skulle slutte på nattestid også. Vi hadde snakket med han om at han skulle gi smokkene til Gråtass da vi skulle besøke han på Gråtasstunet. Så han leverte de til han. Første natten skulle vi også overnatte hos bestemor for første gang, og det var hyl og skrik, "jeg savner smokkene mine jeg" sa han hundre million ganger og gråt. Men etter 1 time, så var det over, og han begynte å synge Bæ, bæ lille lam. Svigermor syntes vi var helt forferdelige som lot han holde på å hyle, men man må bare være sterk.

Etter dette har det ikke vært noe problem. Det er utrolig deilig å være ferdig. Nå er han 3,5 år.

Ønsker lykke til med smokkeavvenning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940726
Del på andre sider

Ja, vi får prøve å skjerpe oss skikkelig med smokken på dagen. Men hun blir så usigelig lei seg! Hadde vært lettere å ta den helt liksom. Får den jo ikke ut av munnen hennes om morgenen engang. ;)

Jaja. Får ta en innsamling av smokker her i huset så de ikke ligger over alt.

Gud hvor det var deilig å bare schtappe inn smokken for å få litt fred.... Men det blir bare å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Det det blir en kamp uansett, så det er bare å hoppe i det. :-)

Går selvfølgelig ut i fra at man kan utelukke at hun har vondt noe sted, er sulten, tørst osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940728
Del på andre sider

Vår sønn var også fryktelig avhengig av denne smokken både på dagtid og når han sov. Jeg hadde fått høre at vi måtte regne med skriking i minst 14 dager da vi skulle slutte med smokk. Så jeg grudde meg så veldig, og det passet liksom aldri å slutte. Men så var jeg så møkklei denne avhengigheten med smokkene, at jeg bestemte meg for at nå var det nok. Vi sluttet da med smokken på dagtid i april i fjor, da var han 2 år og 1 mnd. Det gikk så bra, det tok bare 1 time med hylskrik så var det over.

Etter det har han kun brukt smokk når han har sovet. Men i sommer bestemte vi oss for at vi skulle slutte på nattestid også. Vi hadde snakket med han om at han skulle gi smokkene til Gråtass da vi skulle besøke han på Gråtasstunet. Så han leverte de til han. Første natten skulle vi også overnatte hos bestemor for første gang, og det var hyl og skrik, "jeg savner smokkene mine jeg" sa han hundre million ganger og gråt. Men etter 1 time, så var det over, og han begynte å synge Bæ, bæ lille lam. Svigermor syntes vi var helt forferdelige som lot han holde på å hyle, men man må bare være sterk.

Etter dette har det ikke vært noe problem. Det er utrolig deilig å være ferdig. Nå er han 3,5 år.

Ønsker lykke til med smokkeavvenning.

Ja, hun skjønner jo for så vidt hva vi sier nå, så det bør gå greit å fortelle henne at smokken hører hjemme i vogna og senga når hun sover.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940731
Del på andre sider

Gud hvor det var deilig å bare schtappe inn smokken for å få litt fred.... Men det blir bare å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Går selvfølgelig ut i fra at man kan utelukke at hun har vondt noe sted, er sulten, tørst osv.

Jada, hører nok forskjell på gråten om hun har vondt, og om hun er sulten så går hun til brødboksen og kaster smokkene på gulvet. Men hun kommer nok til å gråte noe veldig voldsomt noen ganger og bli skikkelig lei seg. Får vel ta en prat med dagmamma også, for der ligger det også og flyter smokker over alt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940740
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Gutten vår fikk skipakke når han var 2 år, fikk i bursdagsgave.

Han gikk skitur på 2-4 km allerede den første vinteren han hadde ski. Vi hadde riktignok med pulk, men den ville han ikke sitte i.

Han er snart 5 år, og han vil ikke stå opp og være på stua alene i helgene, dessverre. Men håper han snart vil det, iallefall sånn at det går an å ligge å våkne før vi må stå opp.

Han har ikke brukt smokk, men storesøsteren som er 16, sluttet med smokk når hun var 1 1/2, da ga hun alle bort til julenissen. Det var vel hun og mormoren som hadde funnet ut dette, og det gikk overaskende bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940747
Del på andre sider

Jada, hører nok forskjell på gråten om hun har vondt, og om hun er sulten så går hun til brødboksen og kaster smokkene på gulvet. Men hun kommer nok til å gråte noe veldig voldsomt noen ganger og bli skikkelig lei seg. Får vel ta en prat med dagmamma også, for der ligger det også og flyter smokker over alt.

Ja, dere må samkjøre dette med dagmammaen, veldig viktig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940778
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi var også sånn. Jeg lot henne ha smokken sin ganske lenge, og det var delvis fordi jeg var sånn selv som barn. (To av tantene mine også visst) Jeg husker at jeg ble tvunget til å slutte med smokk, og at jeg begynte med tommelen istedenfor. Den holdt jeg på til jeg var 14 år som sagt.

Vi innførte regler for jentungen fra hun var rundt 2 år, og begynte å prate om at hun skaulle slutte med smokk. Da hun var rundt 3,5 år inngikk vi en avtale med henne om at hun skulle slutte når hun ble 4 år. Det var hun enig i, og vi snakket jevnlig om det et halvt års tid.

Da 4-årsdagen kom, pakket vi sammen alle smokkene, og ga dem bort til den nyfødte kusina hennes. Hun var med og bestemte det sjøl, og selvom hun syntes det var vanskelig å sovne de første kveldene maste hun ikke om smokken i det hele tatt.

Bare èn gang siden hun sluttet har hun kommet med et hjertesukk "Mamma, jeg _savner_ smokken min sånn, jeg!"

Dere må jo bestemme hva som passer for dere, for oss var det best å la jenta være med på avgjørelsen. Hun var klar for det, og var stolt over å ha greid å slutte selv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940781
Del på andre sider

Det trenger ikke å bli en kamp hvis ungen er godt forberedt og er motivert for å slutte...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940784
Del på andre sider

Jenta mi var også sånn. Jeg lot henne ha smokken sin ganske lenge, og det var delvis fordi jeg var sånn selv som barn. (To av tantene mine også visst) Jeg husker at jeg ble tvunget til å slutte med smokk, og at jeg begynte med tommelen istedenfor. Den holdt jeg på til jeg var 14 år som sagt.

Vi innførte regler for jentungen fra hun var rundt 2 år, og begynte å prate om at hun skaulle slutte med smokk. Da hun var rundt 3,5 år inngikk vi en avtale med henne om at hun skulle slutte når hun ble 4 år. Det var hun enig i, og vi snakket jevnlig om det et halvt års tid.

Da 4-årsdagen kom, pakket vi sammen alle smokkene, og ga dem bort til den nyfødte kusina hennes. Hun var med og bestemte det sjøl, og selvom hun syntes det var vanskelig å sovne de første kveldene maste hun ikke om smokken i det hele tatt.

Bare èn gang siden hun sluttet har hun kommet med et hjertesukk "Mamma, jeg _savner_ smokken min sånn, jeg!"

Dere må jo bestemme hva som passer for dere, for oss var det best å la jenta være med på avgjørelsen. Hun var klar for det, og var stolt over å ha greid å slutte selv...

Så før hun var 2 år så fikk hun ha smokken alt hun ville, også på dagtid?

Ser jo litt fjernt ut når hun går i butikken med sin egen handlevogn og klarer ikke å styre den fordi hun bare MÅ ha en smokk i den ene hånda i tillegg til den i munn liksom. ;) Også er det mye morsommere å høre alt hun babler om når hun ikke har smokk i munn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940790
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg svarte ut fra meg og selv og Åsemor, for jeg tolket hennes innlegg slik at det nok kom til å bli en kamp der også. :-)

Jeg hadde jo ei som var ekstremt avhengig av smokk jeg også, og så for meg mye hyl og skrik og stor sorg. Men hun felte altså ikke en tåre selvom vi så at hun sleit med abstinenser etter smokken...

Noen fordeler ved å være kjempesta er det jo!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940794
Del på andre sider

Gutten vår fikk skipakke når han var 2 år, fikk i bursdagsgave.

Han gikk skitur på 2-4 km allerede den første vinteren han hadde ski. Vi hadde riktignok med pulk, men den ville han ikke sitte i.

Han er snart 5 år, og han vil ikke stå opp og være på stua alene i helgene, dessverre. Men håper han snart vil det, iallefall sånn at det går an å ligge å våkne før vi må stå opp.

Han har ikke brukt smokk, men storesøsteren som er 16, sluttet med smokk når hun var 1 1/2, da ga hun alle bort til julenissen. Det var vel hun og mormoren som hadde funnet ut dette, og det gikk overaskende bra.

Så det kan kanskje gå å ha på henne ski allerede til vinteren? Hun fyller ikke 2 før i mars da...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940795
Del på andre sider

Ski: Mine er 6 og 8 år og vi gidder fremdeles ikke ta de helt lange skiturene, selv om eldstemann alt i påska i fjor gikk en time i strekk. De fikk ski da de var 4 og 3 år gamle tror jeg.

Lørdagsmorgen: Mine var 3 og 5 da de begynte å våkne så tidlig at de var oppe alene en stund helgemorgenene. Men det er sikkert annerledes med ett barn enn med to som sysselsetter hverandre.

Smokk: Snuppa ville aldri ha smokk, men poden elsket den. Da han var rundt 12 mnd så vi at han gjerne gikk med smokken i munnen hele dagen så vi bestemte kjapt at smokken bodde i sengen (og i bilen). Funket helt fint. Der bodde den til poden var nesten 3 år, da gikk jeg fullstendig lei av å måtte stå opp ørten ganger hver natt og plukke opp smokker fra golvet. Det hjalp ikke om han hadde en i munnen og en i hver hånd, han skulle ha alle tre og hadde full telling på hvor mange han hadde. La vi flere i sengen så la han seg bare på dem i løpet av natta og våknet av den grunn.

Så jeg sto opp en søndag, samlet sammen alle smokkene jeg fant, la dem i en blank plastpose og poden fikk se på at jeg kastet dem i dunken ute. Han gråt den første kvende, spurte etter dem den andre kvelden og så var det ikke mer snak om dem. Så det gikk mye bedre enn forventet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/#findComment-1940798
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...