Gjest GA Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 ...var litt for å erte og litt for å være *dum* *s* :-) Jammen bra. Blei nesten bekymra for deg nå ;-) -for babyer på 14 dager bruker vanligvis ikke smokker i str 6mnd+... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1940891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Gå på ski kan de fra de er ca. 2 år gamle. Men bare bortover, og ikke spesielt fort eller lenge. Klare seg selv på lørdagsmorgen fra sånn ca. 4 år. Slutte med smokk - når du bestemmer det! Men bestemmer du deg, så bør du holde fast ved den bestemmelsen. Mellomsøster sluttet med smokk den dagen hun fylte 3 år. (Vi hadde ikke problemer med at hun kastet smokkene ut ) Det gikk kjempegreit. Vi la alle smokkene (og da mener jeg absolutt alle) i ei veske. Så gikk vi til lekebutikken, og der fikk hun kjøpe seg leker (for ca. 100,-) for smokkene. Jeg hadde avtalt med butikken på forhånd. Når det ble leggetid, var hun litt trist og sa hun skulle ønske hun var 2 år fremdeles. Men hun sovnet etter 10 minutter, og så var vi ferdige med smokkene! Må si at vi hadde forberedt henne på at dette skulle skje den dagen fra hun var ca. 2,5 år gammel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Eldstemann fikk ski da han var 3,5. Lærte raskt å gå på dem. Nestemann arvet disse da hun var 3,5. Minstejenta var derimot akkurat to år da hun prøvde seg et par ganger på ski. Regner med at hun er klar for det når snøen kommer, og hun nå er 2,5! Eldstemann er 7 år nå og går som en racer på ski :-) Eldstemann har alltid elsket barne-tv, og vi har kunnet plassere han foran TV på helgemorgenene fra han var rundt to år. Søstrene hans har derimot ikke vært SÅ interessert, og hun midterste var vel i alle fall tre år før vi kunne sove videre i fred - kanskje nærmere fire. Hun minste, som er 2,5 år nå, ser ti minutter på TV, kommer inn til oss, går avgårde ti minutter og leker, kommer inn til oss..... Håper på rolige morgener om et år eller to! Eldstemann brukte ikke sutt. Nr to sluttet med sutt da hun var ett år. Gikk helt uproblematisk å slutte. Hun minste er 2,5, og sutten sitter som grodd fast i munnen på henne når hun er hjemme eller i bilen... På barnehagen og ute bruker hun den sjelden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest josefine1 Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 I barnehagen vår tok de med seg ski fra de var 3 år, de har lysløype rett utenfor gjerdene. Det var også yngre barn som hadde med seg ski, og tusla rundt på barnehageområdet. Vår eldste satt oppe å så på barne-tv aleine fra hun var 2 år. Vi stod opp å slo på tv`n for henne. Vi har soverommene i samme etg. som stua, så hun fløy fram og tilbake når det blei litt kjedelig. Husker jeg blei veldig imponert engang, da hadde vi hatt sjokolade kvelden i forveien, det lå noen biter igjen i skåla som vi hadde glemt å sette vekk, da kom hun inn å spurte oss om hun kunne få en bit . Smokkene ble kastet da de var ca 3 1/2 år. Vi snakket mye om det i forkant, eldste kastet smokken sin i ovnen, satt foran ovnen å så den smelte i flammene , minste pakket inn smokkene og ga dem til julenissen, så han kunne gi de til nisseungenen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Når hun er 2-3 år kan hun nok prøve å stå på ski. Da jeg hadde bare ett barn sto jeg opp med henne om morgenen i helgene til hun var minst 4 år. Kanskje 5 år. Hun som nå er 3,5 har stått opp lenge alene i helgene. Hun går til et av søsknene sine og legger seg under dyna deres. Så står de sammen opp og ser på Barnas morgenstund. De to eldste her sluttet med sutten på dagen når de var 3 år. Vi hadde avtalt det og forberedt dem i god tid i forveien. Den tredje sluttet noen måneder før hun ble 3 år, for vi så at hun ikke var så interessert i dem lenger. Hun på 14 mnd har flere sutter i senga. Målet er at de skal holde seg der. Jeg er også lei av å leite etter dem i dynetrekk, under senga osv. Når hun blir litt større kommer hun til å gå på rommet og hente dem selv, for det gjorde de andre. Vi skal se om vi greier å legge dem i en hylle når hun ikke sover slik at ikke suttebruken sklir ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 1.Ski: Storesøster begynte sin skikarriere den vinteren hun var 3 år. Dette fordi lillesøster kom 1/2 år før beregnet (adoptert), så pulken ble opptatt. Den vinteren ble det bare korte skiturer 2-3 km t/r. Til og begynne med trengte hun mye hjelp, men da vinteren var på hell var det bare oppoverbakkene som var et problem. I fjor vinter (da hun var 4 år gammel) gikk hun over 50 km på ski bare i påska. Dagsturene var stortsett på 6-7 km. Lillesøster blir 3 år i vinter, så jeg regner med at hun debuterer i skiløypa denne sesongen ... men pulken skal vi ha med i båkhånda. 2. Stå opp alene Våre håpefulle er nå (knapt) 3 og (knapt) 5 år. Ved et par-tre anledninger har de fått stå opp og se på BarneTV mens vi har dormet i senga, med døra åpen. Ikke noe vi føler oss så veldig komfortabel med ... men ungene syns det har vært stas ... og de er til å "stole" på .... men jeg har altså litt dårlig samvittighet, så det er ikke noe vi kommer til å la skje så ofte, nei 3. Slutte med smokk Nå har ingen av våre brukt smokk, men begge brukte tåteflaske (siden de er adopterte) ... og vi valgte bevisst å slutte med den da de var 15-16 mnd. gamle. Vår filosofi er at det er lettere å ta fra dem sånne ting når de ikke er for gamle. Storesøster brukte imidlertid koseklut - som vi valgte å la henne beholde til hun var 3,5 år .... da "forsvant" den tilfeldigvis da vi dro fra mormor/morfar etter en påskeferie ... og det gikk også forbausende bra. Tror ikke jeg hadde giddet å plukke smokker i timesvis hver uke, slik dere gjør nå ;o) fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hun er seriøst dødsavhengig av smokken. Hun har den i munnen omtrent 70% av våkentida og krever 3 stk for å sovne. Hun blir nesten helt gal når jeg prøver å ta fra henne smokken når hun er våken, det eneste som gjør at hun ikke går med smokk en periode er etter hun har spist, men hvis hun får øye på en så er det ikke bønn, eller hvis hun plutselig tenker på at hun har lyst på smokk. Har lyst til å holde smokkinga kun til soving, men ser for meg at det sikkert er minst like lett å kutte den ut hele tida. Det er mange ganger hun går i senga og vogna og leiter etter den. Hun blir nok skikkelig lei seg hvis vi kutter den ut, men det blir hun jo om halvannet år også, hvis vi venter. (Hun er 18 mnd.) Noen jeg kjenner bandt smokken fast i en kjøkkenstol, når de skulle redusere smokkebruken på dagtid. Da måtte barnet stå der når han ville sutte - og det var ikke særlig spennende i lengden .... så etter er par dager var smokkebruken over på dagtid. De syns selv dette fungerte utmerket - og når de gjorde det på den måten var det i utgangspunktet ingen restriksjoner på hvor mye barnet kunne bruke den ..... så barnet avvennet seg selv. det er også et poeng at man feste smokken litt unna vei .... så barnet må oppsøke den .... at den ikke henger der man leker eller koser i sofa. Kanskje verdt et forsøk?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Noen jeg kjenner bandt smokken fast i en kjøkkenstol, når de skulle redusere smokkebruken på dagtid. Da måtte barnet stå der når han ville sutte - og det var ikke særlig spennende i lengden .... så etter er par dager var smokkebruken over på dagtid. De syns selv dette fungerte utmerket - og når de gjorde det på den måten var det i utgangspunktet ingen restriksjoner på hvor mye barnet kunne bruke den ..... så barnet avvennet seg selv. det er også et poeng at man feste smokken litt unna vei .... så barnet må oppsøke den .... at den ikke henger der man leker eller koser i sofa. Kanskje verdt et forsøk?? Den var jo god da, he he. Ser for meg barnet som står på tærne og prøver å kose seg med sutten. Jeg vet om andre som har laget hull i sutten, og også ei som hadde litt eddik i den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hun er seriøst dødsavhengig av smokken. Hun har den i munnen omtrent 70% av våkentida og krever 3 stk for å sovne. Hun blir nesten helt gal når jeg prøver å ta fra henne smokken når hun er våken, det eneste som gjør at hun ikke går med smokk en periode er etter hun har spist, men hvis hun får øye på en så er det ikke bønn, eller hvis hun plutselig tenker på at hun har lyst på smokk. Har lyst til å holde smokkinga kun til soving, men ser for meg at det sikkert er minst like lett å kutte den ut hele tida. Det er mange ganger hun går i senga og vogna og leiter etter den. Hun blir nok skikkelig lei seg hvis vi kutter den ut, men det blir hun jo om halvannet år også, hvis vi venter. (Hun er 18 mnd.) Jenta mi er et år eldre enn di, og er omtrent like avhengig av sutten som det du beskriver - riktignok når vi er hjemme. På barnehagen bruker hun den visstnok bare når hun skal sove, eller vhis det er noe leit. Hjemme vil hun helst ha den i munnen hele tida, og legger den bare fra seg i det hun skal ta et nytt bit av skiva....og pusse tennene...og når hun sitter på do. Og når hun snakker, sier jeg til henne at hun må ta den ut, slik at vi forstår hva hun sier. Da tar hun den ut, sier det hun skal si, og putter den inn igjen :-( Jeg prøver å ta den ut, men straks hun finner en annen, putter hun den inn igjen. I går fikk jeg høre at bestevennen hennes i barnehagen, som er like gammel, har sluttet med sutt. Kanskje det kan bli en motivasjon for henne (for ham er hun veldig glad i )? Jeg har lyst til å innskrenke det til kun soving, men jeg er litt svak.... Eller kanskje vi kan sette oss et mål om at hun skal slutte når hun bli tre år? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Selvfølgelig skulle ikke babyen overta hennes smokker på ordentlig! Det var bare et påskudd. Søstra mi tok i mot på babyens vegne og lot som om de ble kjempeglade for smokkene! Babyen arvet masse klær etter henne, så da var det jo "helt naturlig" at hun arvet smokkene også? En baby trenger jo smokkene mye mer enn ei stor jente på 4 år! Hun hadde en hel haug med smokker, for hun måtte ha en i munnen og minst en i hånda. Koste med den med fingrene for å få sove. Som sagt ekstremt avhengig. Akkurat slik gjorde nabogutten også da vi fikk nr to. Han var 2,5 år, og kom en dag med alle suttene sine innpakket i papir og la oppi vogna på lillejenta mi :-) Tror det gikk greit for ham å slutte også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1941297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelull Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 "Når kan jeg satse på at vi kan ta den første skituren med barnet?" Ungene våre har fått ski den vinteren de har vært rundt 2,5 år. Det har ikke blitt lange skiturer, men masse knall og fall og utrolig mye latter! "Når er det vanlig at de kan klare seg selv et par timer en lørdagsmorgen i ny og ne før foreldrene står opp?" Denne høsten har ungene (unger på 2, 4 og 7 år) sett på barnetv en time eller så alene, men svi har lgget og dormet i senga vår. Herlig! Poden på 7 kan jo sitte i flerfoldige timer alene, snuppa på 4 kanskje 1, time, mens knerten på 2: ALDRI! Helt alene, altså. Men med søsken som ser etter ham og reagerer når han står på langbordet, går det bra... (Da roper de til oss, og så springer en av oss ned for å redde ham) "Og når tror dere det er lurest å kutte smokken?" Aner ikke. Ingen av våre 3 har noensinne brukt smokk. Dessverre. Dvs. bra at vi slipper avvenning, men når de var babyer kunne det vært godt å stappe inn en smokk en gang i blant! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/247795-n%C3%A5r/page/3/#findComment-1942290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.