Gå til innhold

Når synes dere gutter er store nok til å gå alene i garderoben?

Anbefalte innlegg

Enig med du. Komma.

for min 7-åring har i alle fall ikke noe forhold til det at det skal være flaut å se nakenhet, det er ikke en "issue" i det hele tatt. Tror på viktigheten av ledsagers nøkterne holdning, jeg også.

Selv om ditt barn ikke syns det er flaut er det nok av andre jenter som faktisk syns det er flaut å møte guttene fra klassen i garderoben. Uansett om ledsager tar det naturlig.

Jeg for min del syns ikke gutter har noe i en damegarderobe å gjøre etter skolestart. Enten får man alliere seg med noen som kan følge dem i herregarderoben eller så får de holde seg unna til de klarer seg på egen hånd.

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• mumitrollet

17

• Mrs. Wallace

8

• Paloma

7

Enig med du. Komma.

for min 7-åring har i alle fall ikke noe forhold til det at det skal være flaut å se nakenhet, det er ikke en "issue" i det hele tatt. Tror på viktigheten av ledsagers nøkterne holdning, jeg også.

Men hva med alle jentene som er blitt/snart tenåringer? Når de holder på med å utvikle bryster og behåring blir noen av dem veldig sjenerte for kroppen sin. Og det er så vidt de vil bli med i en svømmehall i denne perioden. Har mye omgang med ungdom så dette kjenner jeg godt til.

Hva med disse unge jentene? Må de avstå fra å gå i svømmehallen fordi mødre med gutter fra 6 års alder skal være der og har førsteprioritet?

Nei, jeg synes at man får tenke litt lenger en på seg selv her. Vi er mange med forskjellige synspunkter, men bør la jenter få være i fred i en damegarderobe. Og så må bare enhver familie finne en løsning på hvordan guttene skal ordnes.

Det er ikke vanskelig å få med en kamerat eller la pappaen til gutten ta seg av svømmetimen. Om man er alene om omsorgen så får man la pappaen gjøre dette i sine helger. Har også sett bestefedre som har vært i svømmehallen sammen med barnebarnet sitt. Hva med å finne på dette isammen som en koselig familieting fast et par ganger i måneden?

Her er det kun viljen som bestemmer.

I mai det året sønnen min sluttet i bhg husker jeg at han var i svømmehallen sammen med noen andre barn + voksne fra barnehagen. Det var både gutter og jenter, og skiftingen foregikk i fellesgarderobe.

Ingen av barna reagerte på det.

Hvis så de samme barna møtes igjen i garderoben i august samme år - hva er så forskjellen?

Det er klart, en gang kommer det en grense, men nå som skolestartebarna har blitt så små, synes jeg man må ta hensyn til det at de kan trenge hjelp fra moren sin i garderoben.

Krav om å sende så små gutter alene i herregarderoben, eller krav om at man må "alliere" seg med en mann osv, er i realiteten det samme som å nekte mange små gutter å gå i svømmehallen.

Mødrene i jentegarderoben har et ansvar for å ikke hausse opp dette overfor jentebarna. De får si som min mor sa til meg (og hun var 100% jentemor):

"de er for små til å klare seg alene i guttegarderoben, så da må de få bli med moren sin inn hit."

PUNKTUM!

Krav om å sende så små gutter alene i herregarderoben, eller krav om at man må "alliere" seg med en mann osv, er i realiteten det samme som å nekte mange små gutter å gå i svømmehallen.

- Småguttene som oppholdt seg i damegarderoben var i realiteten det samme som å nekte jenta mi (og andre som er like sjenerte som henne) å gå i svømmehallen.

Mødrene i jentegarderoben har et ansvar for å ikke hausse opp dette overfor jentebarna.

- Jeg gjorde mitt beste, har alltid hatt et avslappa forhold til nakenhet, men tror du ikke jentungen gikk hen og ble sjenert rundt skolestart likevel... Rart med unger, de reagerer ikke alltid slik man helst vil.

Men hva med alle jentene som er blitt/snart tenåringer? Når de holder på med å utvikle bryster og behåring blir noen av dem veldig sjenerte for kroppen sin. Og det er så vidt de vil bli med i en svømmehall i denne perioden. Har mye omgang med ungdom så dette kjenner jeg godt til.

Hva med disse unge jentene? Må de avstå fra å gå i svømmehallen fordi mødre med gutter fra 6 års alder skal være der og har førsteprioritet?

Nei, jeg synes at man får tenke litt lenger en på seg selv her. Vi er mange med forskjellige synspunkter, men bør la jenter få være i fred i en damegarderobe. Og så må bare enhver familie finne en løsning på hvordan guttene skal ordnes.

Det er ikke vanskelig å få med en kamerat eller la pappaen til gutten ta seg av svømmetimen. Om man er alene om omsorgen så får man la pappaen gjøre dette i sine helger. Har også sett bestefedre som har vært i svømmehallen sammen med barnebarnet sitt. Hva med å finne på dette isammen som en koselig familieting fast et par ganger i måneden?

Ser det er litt forskjellige synspunkter på dette ute i folket, det er tydeligvis en brytningstid på mange måter. 6-åringer er utrolig vimsete, det ene året mellom 6 og 7 gjør en del forskjell mellom skolebarn før og nå, når det gjelder å klare seg alene.

Jeg har egentlig ikke tenkt over at han er for stor før jeg hadde med den andre gutten på 7,5 som jeg følte var for stor - og det gjorde han selv også.

Det er så mange andre jevnaldrende gutter i damegarderoben, og også jenter som er med pappaene sine, jeg har ikke reagert på det, men det er mulig jeg har et uvanlig avslappet forhold til nakenhet da...

Det er ikke praktisk mulig å alliere meg med en mann hver gang vi skal å svømme.

Løsningen for oss blir heller å ta med den store kameraten noen ganger, slik at han kan øve sammen med ham, samt å la min gutt ta ansvar for skapet de gangene han er med meg.

Han får øve seg noen ganger til, så får jeg se hvor tøff han blir etterhvert.

Og så får jeg håpe at herregarderoben er full av hjelpsomme småbarnsfedre, og ingen pedofile fa*ner...

My point exactly. :o)

Hva er forskjellen på om en liten gutt eller en liten jente glor på nakne kvinnekropper? Jeg har tre døtre og spesielt den mellomste (seks år) er fæl til å glo i svømmehallgarderoben.

Det er ikke bare bare å sende smågutter alene i herregarderoben. En ting er at de skal klare seg selv, en annen ting er at det desverre ikke er alle voksne man kan stole på...

For ei jente i tidlig pubertet antar jeg at det kan være _stor_ forskjell på om det er en gutt fra skolen hennes som glor, ja. Og så lenge noen synes det er ubehagelig, bør man ta hensyn til det kjønnet garderoben faktisk er ment for.

Annonse

Min er 5,5 nå, og han får bli med meg ennå. Når han er seks syns jeg også det er for tidlig, men nå er han nesten 6,5 ved skolestart, og da kan det begynne å være greit. Min 5,5-åring kan i hvertfall ikke klare å dusje alene ennå. Og jeg er livredd for pedomannfolk jeg da... på hans vegne altså.

Gutten min er 5, han går sammen med meg i garderoben. Vi har fått kommentarer på dette fra han var 4!

Men det blåser jeg i.

Jeg ville ikke ha reagert om en 6 åring ble med i jentegarderoben. Nærmer barnet seg 8 år sy6nes jeg det begynner å bli litt merkelig. da bør han klare seg noenlunde selv.

Men det er stor forskjell på svømmehaller også. På Tøyenbadet i Oslo ville jeg vært skeptisk, der synes jeg det går så mange merkelige mennesker, det er uoversiktlig og ofte mange folk.

Voksne tåler gjerne at små gutter glor på dem, men det er adskillig verre for småjentene at jevnaldrende smågutter glor på dem.

Jenta mi elska å gå i svømmehallen da hun var mindre, men fra hun var ca 6 år nekta hun plent fordi hun stadig traff på jevnaldrende gutter i garderoben.

Hun syns heller ikke noe om at guttene i klassen glodde på mora hennes...

Jeg skjønner problemstillingen..men hva gjør man? Det burde antagelig finnes små "familierom" e.l. i svømmehallene. Dette måtte være rom forbeholdt de som var en voksen med et barn av motsatt kjønn over seks år, eller noe sånt... Ikke helt enkelt det der, nei...

For ei jente i tidlig pubertet antar jeg at det kan være _stor_ forskjell på om det er en gutt fra skolen hennes som glor, ja. Og så lenge noen synes det er ubehagelig, bør man ta hensyn til det kjønnet garderoben faktisk er ment for.

Se svaret mitt til libra :-)

*lat*

Gutten min er 5, han går sammen med meg i garderoben. Vi har fått kommentarer på dette fra han var 4!

Men det blåser jeg i.

Jeg ville ikke ha reagert om en 6 åring ble med i jentegarderoben. Nærmer barnet seg 8 år sy6nes jeg det begynner å bli litt merkelig. da bør han klare seg noenlunde selv.

Men det er stor forskjell på svømmehaller også. På Tøyenbadet i Oslo ville jeg vært skeptisk, der synes jeg det går så mange merkelige mennesker, det er uoversiktlig og ofte mange folk.

Det er ganske mange førsteklassinger av begge kjønn i denne garderoben, vi har ikke fått noen kommentarer, og jeg har heller ikke merket noen blikk fra andre som indikerer at det ikke er OK. Men det er mulig det er jeg som ikke har vært obs nok.

En annen ting er at jeg mister oversikten ifht når han går i vannet dersom han er i en annen garderobe. Jeg har også lillesøster å ta meg av, og da vil vi antagelig ta lenger tid enn han. Nå er det jo badevakter der, og jeg kan antagelig forby ham å gå vannet før jeg kommer, men likevel..

Tenker også på om han møter lommemannen (uten lommer!) i dusjen - men det er kanskje like farlig om han er 6 eller 8, og en gang må han jo begynne.

Tror kanskje tiden er inne til å begynne å øve seriøst på å klare seg selv, slik at han kan gå for seg selv om ikke så lenge.

Min er 5,5 nå, og han får bli med meg ennå. Når han er seks syns jeg også det er for tidlig, men nå er han nesten 6,5 ved skolestart, og da kan det begynne å være greit. Min 5,5-åring kan i hvertfall ikke klare å dusje alene ennå. Og jeg er livredd for pedomannfolk jeg da... på hans vegne altså.

Gutten min har akkurat fylt 6, jeg synes han er ganske liten enda, og har fortsatt plassert ham i kategorien "harmløs" i jentegarderoben - tenkte at pubertetsjenter syntes han var altfor liten å bli flau for. Men jeg er kanskje helt på jordet.

Om ti år har jeg selv jentetenåring, kanskje jeg vet mer da...

Annonse

Gjest Mammaen til Malin

Da vi gikk på skolen var det en regel om at barn under skolealder kunne dusje i "feil" garderobe. Det tilsvarer dagens andreklasse. Dette fungerte helt fint, men jeg svømte alltid sammen med en venninne og faren hennes + noen ganger pappa, og dermed var vi to små i garderoben.

Jeg synes at åtteåringer er vel store til å være med i garderobe beregnet på det andre kjønn, men fram til da hadde jeg ikke reagert. Om såpass store barn overhodet ikke greier seg alene i garderoben ville jeg enten revurdert svømmingen en periode, eller latt de ha med en venn. Men man kan jo gjøre mye selv også, fireåringen min er selvsagt med meg i garderoben, men hun greier fint å pakke saker i bagen sin, dusje og vaske seg, skifte og putte ting i skapet. Om et par år greier hun nok fint å være alene i damegarderoben om hun er med pappaen sin.

Jeg svømmer en del selv, og har inntrykk av at gutter ofte er med lenger i damegarderoben enn jentene er med i herregarderoben?

Gutten min har akkurat fylt 6, jeg synes han er ganske liten enda, og har fortsatt plassert ham i kategorien "harmløs" i jentegarderoben - tenkte at pubertetsjenter syntes han var altfor liten å bli flau for. Men jeg er kanskje helt på jordet.

Om ti år har jeg selv jentetenåring, kanskje jeg vet mer da...

"Om ti år har jeg selv jentetenåring, kanskje jeg vet mer da... "

Uansett så husker du sikkert behovet for å ta med seg 6-åringen i garderoben, sklik at du kan snakke med jenta di om det! :-)

Da vi gikk på skolen var det en regel om at barn under skolealder kunne dusje i "feil" garderobe. Det tilsvarer dagens andreklasse. Dette fungerte helt fint, men jeg svømte alltid sammen med en venninne og faren hennes + noen ganger pappa, og dermed var vi to små i garderoben.

Jeg synes at åtteåringer er vel store til å være med i garderobe beregnet på det andre kjønn, men fram til da hadde jeg ikke reagert. Om såpass store barn overhodet ikke greier seg alene i garderoben ville jeg enten revurdert svømmingen en periode, eller latt de ha med en venn. Men man kan jo gjøre mye selv også, fireåringen min er selvsagt med meg i garderoben, men hun greier fint å pakke saker i bagen sin, dusje og vaske seg, skifte og putte ting i skapet. Om et par år greier hun nok fint å være alene i damegarderoben om hun er med pappaen sin.

Jeg svømmer en del selv, og har inntrykk av at gutter ofte er med lenger i damegarderoben enn jentene er med i herregarderoben?

"Jeg svømmer en del selv, og har inntrykk av at gutter ofte er med lenger i damegarderoben enn jentene er med i herregarderoben? "

Gutter er ofte helt andre typer enn jenter - mye mer vimsete i slike saker.

Det er ikke så lett å være guttemor når jentemødrene tror at det er da bare å sende dem alene inn i herregarderoben.

Tar man med seg en 6-år gammel gutt i damegarderoben _kan_ det hende at det finnes en pubertetsjente der, og det _kan_ hende at hun isåfall synes at det er litt dumt.

Alle mødre ser saken helst fra sitt eget barns ståsted, og tenåringsmødrene vil sikkert beskytte denne jenta.

Men hva er "verst" - en litt småsjenert tenåringsjente som tross alt kan dusje med badedrakta på (det gjør jo mange av dem uansett om det ikke er gutter i garderoben...), eller en mutters alene og redd 6-åring i herregarderoben??

- - -

Men tilbake til sitatet fra ditt innlegg:

Sønnen min har kommentert mange ganger at det er rart at det liksom er lov med jenter mye lenger i guttegarderoben enn gutter i jentegarderoben! ;-)

Det er ganske mange førsteklassinger av begge kjønn i denne garderoben, vi har ikke fått noen kommentarer, og jeg har heller ikke merket noen blikk fra andre som indikerer at det ikke er OK. Men det er mulig det er jeg som ikke har vært obs nok.

En annen ting er at jeg mister oversikten ifht når han går i vannet dersom han er i en annen garderobe. Jeg har også lillesøster å ta meg av, og da vil vi antagelig ta lenger tid enn han. Nå er det jo badevakter der, og jeg kan antagelig forby ham å gå vannet før jeg kommer, men likevel..

Tenker også på om han møter lommemannen (uten lommer!) i dusjen - men det er kanskje like farlig om han er 6 eller 8, og en gang må han jo begynne.

Tror kanskje tiden er inne til å begynne å øve seriøst på å klare seg selv, slik at han kan gå for seg selv om ikke så lenge.

"Tenker også på om han møter lommemannen (uten lommer!) i dusjen "

I settingen "lommemannen versus sjenert jente på 12 år" er det sistnevnte som seirer....;-)

"bør man ta hensyn til det kjønnet garderoben faktisk er ment for. "

"Dame"-garderoben har da til alle tider vært "ment for" også mødre med sønner som er for unge til å klare seg selv.

Og som sagt: Skolereformen har ikke gjort denm ett år større når det gjelder det å klare seg selv i herregarderoben!

Jeg skjønner problemstillingen..men hva gjør man? Det burde antagelig finnes små "familierom" e.l. i svømmehallene. Dette måtte være rom forbeholdt de som var en voksen med et barn av motsatt kjønn over seks år, eller noe sånt... Ikke helt enkelt det der, nei...

Det hadde vært det absolutt beste.

"bør man ta hensyn til det kjønnet garderoben faktisk er ment for. "

"Dame"-garderoben har da til alle tider vært "ment for" også mødre med sønner som er for unge til å klare seg selv.

Og som sagt: Skolereformen har ikke gjort denm ett år større når det gjelder det å klare seg selv i herregarderoben!

Nei, jeg hører du sier det, men her er vi altså uenige.

Selvsagt mener jeg ikke det er så absolutt grense at de kan være med den 20.august og må gå i herregarderoben den 21.august, men som hovedregel mener jeg virkelig at skoleunger ikke bør dele garderobe med motsatt kjønn.Sånn pluss-minus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...