Gå til innhold

Når synes dere gutter er store nok til å gå alene i garderoben?

Anbefalte innlegg

I mai det året sønnen min sluttet i bhg husker jeg at han var i svømmehallen sammen med noen andre barn + voksne fra barnehagen. Det var både gutter og jenter, og skiftingen foregikk i fellesgarderobe.

Ingen av barna reagerte på det.

Hvis så de samme barna møtes igjen i garderoben i august samme år - hva er så forskjellen?

Det er klart, en gang kommer det en grense, men nå som skolestartebarna har blitt så små, synes jeg man må ta hensyn til det at de kan trenge hjelp fra moren sin i garderoben.

Krav om å sende så små gutter alene i herregarderoben, eller krav om at man må "alliere" seg med en mann osv, er i realiteten det samme som å nekte mange små gutter å gå i svømmehallen.

Mødrene i jentegarderoben har et ansvar for å ikke hausse opp dette overfor jentebarna. De får si som min mor sa til meg (og hun var 100% jentemor):

"de er for små til å klare seg alene i guttegarderoben, så da må de få bli med moren sin inn hit."

PUNKTUM!

Er dette et skilsmisse-problem, eller...gidder fedrene aldri å gå i svømmehallen?

Hos oss har vi gått begge to, hvis begge ungene (en av hvert kjønn) skulle være med. Etter at de ble såpass store at de nærmet seg skolealder.

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• mumitrollet

17

• Mrs. Wallace

8

• Paloma

7

Er dette et skilsmisse-problem, eller...gidder fedrene aldri å gå i svømmehallen?

Hos oss har vi gått begge to, hvis begge ungene (en av hvert kjønn) skulle være med. Etter at de ble såpass store at de nærmet seg skolealder.

Hos oss er det mer et spørsmål om at far jobber sent og ikke kommer hjem i tide til å følge på svømmetrening.

Men det kan jo tenkes andre tilfeller der mødrene følger fordi fedrene ikke liker svømming og heler gjør andre ting med barna.

Det å si "gidder ikke fedrene følge på svømming" blir da like lurt som å si "gidder ikek mødrene følge på ishockey" eller hva det nå måtte være som far i huset liker å ta med barna på..

Det er vel fortsatt lov i Norge til ikke å ha med begge foreldrene hver gang man drar på noe! ;-)

6-8 åringer har INGEN naturlig plass i damegarderoben nei. Det er en grunn til at garderober er delt opp for kjønn faktisk, og at noen overbeskyttende mammaer skal ødelegge dette synes jeg er horriblet. I damegarderoben skal damer respekteres og de skal slippe å ha folk av motsatt kjønn der, så enkelt er det. Greier ikke gutten gå i garderoben selv noe som er utrolig lite sannsynlig om han er 6-8 og ikke har noen til å følge ham så får han bare la være da. Så enkelt er det, i damegardroben skal ikke gutter/menn!!!

Det er "artig" at guttemødre som mener at 6-åringen er for liten til å bli sendt alene i herregarderoben er "overbeskyttende", mens jentemødre som automatisk godtar sutring fra jenter om at det er 6-år gamle gutter i garderoben IKKE er overbeskyttende! ;-)

(MEN - for ordens skyld: Det jeg sa nå gjelder 6-åringer - du nevnte 8-åringer også, og de synes jeg burde gå i herregarderoben.)

Det er "artig" at guttemødre som mener at 6-åringen er for liten til å bli sendt alene i herregarderoben er "overbeskyttende", mens jentemødre som automatisk godtar sutring fra jenter om at det er 6-år gamle gutter i garderoben IKKE er overbeskyttende! ;-)

(MEN - for ordens skyld: Det jeg sa nå gjelder 6-åringer - du nevnte 8-åringer også, og de synes jeg burde gå i herregarderoben.)

Enig. Også nå som jeg er jentemor til hysterisk snart-6-åring.

Hos oss går faren nødig i svømmehallen fordi han er litt allergisk mot klorvann. Klør over hele kroppen resten av dagen. Så hvis han kan slippe foretrekker han at jeg tar med ungene på svømming.

Gjest jeg klør også

Hos oss går faren nødig i svømmehallen fordi han er litt allergisk mot klorvann. Klør over hele kroppen resten av dagen. Så hvis han kan slippe foretrekker han at jeg tar med ungene på svømming.

Hos oss er det jeg som ikke tåler klorvann, men tåler helt greit å sitte inne i svømmehallen (med håndkle på), så jeg blir ofte med og tar med meg en bok. Så tar jeg jenta igjennom garderoben, mens mannen min tar gutten.

Annonse

Jeg har foreløbig ikke sendt guttungen alene i herregarderoben nettopp fordi jeg er engstelig for det scenarioet Suzzanna beskriver.

Og jeg ser jo av denne tråden at det må bli lenge til neste Pirbadetbesøk... Evt. vi kan gjøre som en ansatt der foreslo da jeg sendte dem en mail og spurte - vi kan låne handicapgarderoben. :o)

Men det med egne små familiegarderober er en god ide ja!

Hos oss er det mer et spørsmål om at far jobber sent og ikke kommer hjem i tide til å følge på svømmetrening.

Men det kan jo tenkes andre tilfeller der mødrene følger fordi fedrene ikke liker svømming og heler gjør andre ting med barna.

Det å si "gidder ikke fedrene følge på svømming" blir da like lurt som å si "gidder ikek mødrene følge på ishockey" eller hva det nå måtte være som far i huset liker å ta med barna på..

Det er vel fortsatt lov i Norge til ikke å ha med begge foreldrene hver gang man drar på noe! ;-)

Jo, selvsagt er det lov...men her er det jo et problem akkurat de _få_ årene hvor ungene er for små til å klare seg selv og for store til at omverdenen synes det er OK at de er i "feil" garderobe.

Gjest *sukker oppgitt*

Det kan jo bare ikke være overbeskyttende å mene at en skal følge regler. Regelen er jo at dame garderobe er for damer, ikke for halvstore gutter. Gutter som fint burde greie seg selv.

Og jeg mener ikke dette bare fordi det kan befinne seg en jevnaldrene jente i garderoben, men for hensynet til ALLE damene i dusjen. Det finnes mange eldre og voksne damer som også setter pris på at det kun er damer i dusjen vet du.

Dette burde egentlig være innlysende...

Det kan jo bare ikke være overbeskyttende å mene at en skal følge regler. Regelen er jo at dame garderobe er for damer, ikke for halvstore gutter. Gutter som fint burde greie seg selv.

Og jeg mener ikke dette bare fordi det kan befinne seg en jevnaldrene jente i garderoben, men for hensynet til ALLE damene i dusjen. Det finnes mange eldre og voksne damer som også setter pris på at det kun er damer i dusjen vet du.

"Det kan jo bare ikke være overbeskyttende å mene at en skal følge regler."

Men "regelen" har jo ALLTID vært at små gutter har lov til å følge moren sin inn i damegarderoben! Dette er OGSÅ en "regel" - det er vel bare småsprø "log ladies" som hevder at også babygutter og smårollinger ikke skal være i damegarderoben.

Så spørsmålet er derfor _hvor lenge_ kan man/MÅ man akseptere at småguttene blir med inn i garderoben.

"....halvstore gutter. Gutter som fint burde greie seg selv."

Men NÅR er det de "burde" greie seg selv? Uten frykt for "lommemann" og desslike? (noe som jo er verre enn "giid en 6-årgammel gutt ser meg naken").

Når det gjelder _aldersspørsmålet_ er det STOR forskjell på en 6-åring og en 9-åring, da. Vet ikke om det var du som nevnte 9-åringer lenger opp her, for du skifter jo nick fortere enn andre skrifter underbukser! ;-)

Gjest *sukker oppgitt*

"Det kan jo bare ikke være overbeskyttende å mene at en skal følge regler."

Men "regelen" har jo ALLTID vært at små gutter har lov til å følge moren sin inn i damegarderoben! Dette er OGSÅ en "regel" - det er vel bare småsprø "log ladies" som hevder at også babygutter og smårollinger ikke skal være i damegarderoben.

Så spørsmålet er derfor _hvor lenge_ kan man/MÅ man akseptere at småguttene blir med inn i garderoben.

"....halvstore gutter. Gutter som fint burde greie seg selv."

Men NÅR er det de "burde" greie seg selv? Uten frykt for "lommemann" og desslike? (noe som jo er verre enn "giid en 6-årgammel gutt ser meg naken").

Når det gjelder _aldersspørsmålet_ er det STOR forskjell på en 6-åring og en 9-åring, da. Vet ikke om det var du som nevnte 9-åringer lenger opp her, for du skifter jo nick fortere enn andre skrifter underbukser! ;-)

Små gutter er ialle fall gutter FØR skolealder, og vel så det. Selvsagt! Ellers så kan jo mor bare si at 14 åringen min greier ikke vaske seg i ørene om ikke jeg er med å dra han med inn. Og lommemenn?? Hallo??

Har man ingen far som kan hjelpe ungen eller man ikke har greid å lære ungen det han burde kunne i denne alderen, så får han bare vente til han greier, rett og slett.

Hjem å øve på å kle av/på seg og dusje...

Små gutter er ialle fall gutter FØR skolealder, og vel så det. Selvsagt! Ellers så kan jo mor bare si at 14 åringen min greier ikke vaske seg i ørene om ikke jeg er med å dra han med inn. Og lommemenn?? Hallo??

Har man ingen far som kan hjelpe ungen eller man ikke har greid å lære ungen det han burde kunne i denne alderen, så får han bare vente til han greier, rett og slett.

Hjem å øve på å kle av/på seg og dusje...

"Små gutter er ialle fall gutter FØR skolealder, og vel så det. Selvsagt! Ellers så kan jo mor bare si at 14 åringen min greier ikke vaske seg i ørene om ikke jeg er med å dra han med inn. Og lommemenn?? Hallo?? "

Og her ble det avslørt et nivå på debattanten som gjør at jeg unnlater å svare.

Annonse

Gjest *sukker oppgitt*

"Små gutter er ialle fall gutter FØR skolealder, og vel så det. Selvsagt! Ellers så kan jo mor bare si at 14 åringen min greier ikke vaske seg i ørene om ikke jeg er med å dra han med inn. Og lommemenn?? Hallo?? "

Ja, tydelig at dere er på nivå med førskolinger.

Hva er det med dere og lommemenn?? I garderoben er det vel neppe mye lommer unasett?? Og greier dere virkelig ikke oppdra ungene deres til å klare seg sjøl? Hva med på skolen? Hvem tørker dem bak der?

Faktum er jo at veldig mange foreldre er skilt. Disse barna bør ha samme muligheter til å gå på svømming som andre barn.

Ja, tydelig at dere er på nivå med førskolinger.

Hva er det med dere og lommemenn?? I garderoben er det vel neppe mye lommer unasett?? Og greier dere virkelig ikke oppdra ungene deres til å klare seg sjøl? Hva med på skolen? Hvem tørker dem bak der?

Engelskmennene har et uttrykk som heter "give them enough rope to hang themselves".

QED

Hvor står den regelen?

Kanskje det er en av de sjenerte tenåringsjentene?

6-8 åringer har INGEN naturlig plass i damegarderoben nei. Det er en grunn til at garderober er delt opp for kjønn faktisk, og at noen overbeskyttende mammaer skal ødelegge dette synes jeg er horriblet. I damegarderoben skal damer respekteres og de skal slippe å ha folk av motsatt kjønn der, så enkelt er det. Greier ikke gutten gå i garderoben selv noe som er utrolig lite sannsynlig om han er 6-8 og ikke har noen til å følge ham så får han bare la være da. Så enkelt er det, i damegardroben skal ikke gutter/menn!!!

Din holdning avslører at du har et seriøst problem. Takk og pris for at problemet er ditt og ikke mitt.

(Kommer fortsatt til å ta med seksåringen i damegarderoben en god stund fremover, i likhet med mange andre).

Gjest *sukker oppgitt*

Din holdning avslører at du har et seriøst problem. Takk og pris for at problemet er ditt og ikke mitt.

(Kommer fortsatt til å ta med seksåringen i damegarderoben en god stund fremover, i likhet med mange andre).

Stakars unge, skal han aldri slippe fri fra mor? Du må faktisk en dag innse at han må klare ting selv, og 6 år tilsier at han burde greie å kle seg selv. Faktisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...