Gå til innhold

Når synes dere gutter er store nok til å gå alene i garderoben?

Anbefalte innlegg

Min jente går på skolen.

Jeg synes det er vanskelig, men er nok kommet til at det er urimelig å kreve at fem-seks år gamle gutter skal klare seg selv fordi min jente er hysterisk sjenert.

Er det å være "hysterisk sjenert" at ikke en skolejente synes det er ok å møte en klassekamerat (gutt) i dusjen?

Vel, vel.

Selvsagt, et eller annet sted må grensen gå,- og det naturlige er kanskje skolestart. I alle fall ikke senere.

Jeg kan ikke huske sist jeg hadde med meg min sønn i garderoben (må ha vært leeenge før skolealder),- har som regel gått flere i følge,- med en mann også.

At det burde finnes spesialløsninger, med egne garderober for familier slik, det er en annen sak.

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• mumitrollet

17

• Mrs. Wallace

8

• Paloma

7

ylvali1365381015

Ti år??? Den var drøy.

Da kan de vel like gjerne ha felles dusj på skolen også,da? Om det var en voksen der til å holde oppsyn med dem?

OK,- får høre hva du mener den dagen du har en tenåringsdatter i den samme garderoben!

selvfølgelig, i prinsippet.

gutter på ti er barn.

barn.

jeg legger intet seksuelt i en gutt på ti, som enda er flere år unna puberteten. ville heller ikke drømt om å problematisere at en ni-tiåring var med mamma inn i garderoben i svømmehallen.

er dette et resultat av den mye omtalte seksualiseringen av barndommen?

ser dere en (truende) mannlig seksualitet i en tiåring???

ser dere det som ugunstig eller på noen måte forherdende at gutter og jenter skulle se hverandre nakne?

jeg er visst på feil klode....

men det er jo greiest å skille dem i skolesammenheng, der fokus er hurtig skifte og inn til neste time.

jeg har strevd med å forklare mine barn hvorfor samfunnet skiller kjønnene i feks garderobe...

det tilhører jo de voksnes verden, iallefall ikke noe man kan få et barn på ni til å forstå uten å bli skamfull overfor sin kropp, og kanskje t.o.m. redd for voksne.

for førti-femti år siden skilte de gutter og jenter i alle institusjoner, også på skolen (t.o.m. i skolegården!). det er klart det satte spor også i samfunnet ellers, når disse barna ble voksne- to kunstig adskilte verdner som de jo vokste opp i.

jeg mener det er vi voksne som kompliserer og "tilsmusser" ting for våre barn. nå må de opptre som menn og kvinner allerede fra skolealderen av, se feks på denne tråden....

ylvali1365381015

Ti år pluss er kanskje en grense for noen som overhodet ikke klarer seg selv selv i herregarderoben, og derfor ikke kan være der alene, men det kan ikke være en grense for når det er greit å være med inn i damegarderoben. Det er to forskjellige ting. En voksen funksjonshemmed mann som ikke greier seg alene kan for eksempel ikke være i damegarderoben hvis han er på svømming med sin søster/mor, det er jo selvsagt. Hvis store gutter ikke klarer seg alene, må de ha med seg en mann. Skilsmisse eller ikke. For meg går vel grensen for gutter i damergarderobe rundt 6-7års alderen.

stakkars seksåringer i dag, de blir betraktet som menn med behov og lyster som virker skumle og provoserende på damer. og dermed må de seks år etter fostertilværelsen segregeres etter kjønn!

hva???!

jeg sa at min absolutte grense gikk ved ti, pluss- minus. dersom en gutt er tidlig moden og i tillegg klar for å ordne alt alene, er det da ikke noe i veien for at han får det. men jeg synes det er sykt å presse på en seksårig gutt de absurde tankene at han som hankjønn ikke kan vise seg avkledd i kvinners påsyn eller se kvinner og jenter nakne.

vi får noe uskyldig og naturlig til å bli skammelig og unaturlig.

det blir mer og mer som i usa, både når det gjelder klær, kropp, behåring og seksualitet. en dobbeltmoral, der man ser seksualitet overalt, men samtidig blir hysteriske i sin avstandstaken fra det. et uhyre som biter seg selv i halen med andre ord.

jeg har en datter på fem som langt derifra er moden for å innta den enorme svømmehallen alene, vaske hår og pakke klær, finne riktige dører og tørke seg godt og alt det der... skal ikke hun kunne dra sammen med faren om et par år, dersom jeg ikke kan være med???

da er verden sykere enn jeg antok.

huff.....

"Jeg syns derimot det er forferdelig synd at jenta mi som elska å gå og svømme fikk ødelagt dette pga alle guttene i garderoben."

Like synd for gutten min om han skulle bli nektet svømming pga av at han er for liten til å gå i herregarderoben alene. Pga a) han er for liten/lav/vimsete til å kunne ordne seg selv, B) han tør ikke være alene i herregarderoben, c) hans mor er engstelig for "lommemenn" osv.

Da får dere jentemødre heller ta en prat med døtrene deres, og forklare dem hvorfor smågutter har en naturlig plass i damegraderoben. (6-7-8åringer er smågutter, ja).

7-8 åringer er ikke småbarn selv om du tydeligvis gjerne vil ha et lite barn så lenge som mulig. Problem med å se at det lille barnet ditt blir stort og ikke lenger avhengig av deg?

En 7-åring er mer enn kompetent til å klare å kle av og på seg selv - forutsatt at barnet har lært dette og ikke har ei overbeskyttende mor uten tro på barnets evner.

Hvor er forresten barnets far? Kan ikke han ta ansvaret for å få gutten gjennom garderoben?

Gutter på 7 er for store for damegarderoben, de har like lite der å gjøre som voksne menn.

Ville du likt å møte mannlige kollegaer/naboer i garderoben? Det var sånn jenta mi opplevde det.

Jeg syns ikke lillebror på 6 er stor nok til å gå i herregarderoben alene. Men i følge med storebror på 9 kan det gå an.

Hittil har jeg hatt med lillebror i damegarderoben og har aldri fått noen negative reaksjoner på det.

Annonse

selvfølgelig, i prinsippet.

gutter på ti er barn.

barn.

jeg legger intet seksuelt i en gutt på ti, som enda er flere år unna puberteten. ville heller ikke drømt om å problematisere at en ni-tiåring var med mamma inn i garderoben i svømmehallen.

er dette et resultat av den mye omtalte seksualiseringen av barndommen?

ser dere en (truende) mannlig seksualitet i en tiåring???

ser dere det som ugunstig eller på noen måte forherdende at gutter og jenter skulle se hverandre nakne?

jeg er visst på feil klode....

men det er jo greiest å skille dem i skolesammenheng, der fokus er hurtig skifte og inn til neste time.

jeg har strevd med å forklare mine barn hvorfor samfunnet skiller kjønnene i feks garderobe...

det tilhører jo de voksnes verden, iallefall ikke noe man kan få et barn på ni til å forstå uten å bli skamfull overfor sin kropp, og kanskje t.o.m. redd for voksne.

for førti-femti år siden skilte de gutter og jenter i alle institusjoner, også på skolen (t.o.m. i skolegården!). det er klart det satte spor også i samfunnet ellers, når disse barna ble voksne- to kunstig adskilte verdner som de jo vokste opp i.

jeg mener det er vi voksne som kompliserer og "tilsmusser" ting for våre barn. nå må de opptre som menn og kvinner allerede fra skolealderen av, se feks på denne tråden....

Her tror jeg du er rimelig alene om synet ditt...

Vi sier ikke at en tiåring nødvendigvis tenker seksuelt om de ser nakne ungjenter, men ungjenter vil _garantert_ føle seg såpass ubekvemme ved situasjonen - at guttunger noen få år yngre enn dem ser dem nakne - at de vil droppe svømmehallen.

ylvali1365381015

Her tror jeg du er rimelig alene om synet ditt...

Vi sier ikke at en tiåring nødvendigvis tenker seksuelt om de ser nakne ungjenter, men ungjenter vil _garantert_ føle seg såpass ubekvemme ved situasjonen - at guttunger noen få år yngre enn dem ser dem nakne - at de vil droppe svømmehallen.

her tror jeg dere er i mindretall.

det er isåfall dere som bidrar til at jenter på ti eventuelt føler seg ubekvemme ved at gutter på åtte ser at de har innovertiss.

her i huset er bror og søster fullt på det rene med dette faktum. og de ser det ikke som hverken unaturlig eller

ekkelt.

det blir det kun dersom vi voksne skulle poengtere det.

jeg synes dere er på grensa til det perverse her....

Hei igjen. Jo, jeg har nok snakket med gutten min om at han bestemmer over kroppen sin og kan si nei hvis noe skjer som han ikke liker. Jeg har og også bedt ham om å passe på at det er flere voksne i herregarderoben mens han er der, så han ikke er alene med bare en, og om å komme fort til avtalt møtested, slik at jeg evt. skjønner noe er galt hvis han ikke kommer som avtalt og kan f.eks. få en voksen til å gå inn i garderoben for meg og se etter ham der.

Vi opplevde denne pedofile oppe i svømmehallen, og det interessante var at man måtte være ganske voksen for å forstå hva som egentlig foregikk. Med andre ord kan det tenkes barnet ikke selv forstår at en voksen har seksuell utløsning, og det er jo også en slags "trøst", da?

Det skumle er - som du kan være klar over - at en pedofil kan framstå som _meget_ hyggelig, vennlig, flink med og interessert i barn. Kan være av typen som tilbyr seg å "holde et lite øye med barnet i dusjen" siden mor ikke kan være med inn i herregarderoben. Det er derfor jeg heller sier til mitt barn at han er flink som klarer seg selv. Og at han skal være der det er flere voksne. Jeg regner med at andre menn vil ta affære om de skjønner noe er galt?

Og som sagt - pedofile kan være tilstede og ha glede av barna uten at barna oppfatter annet enn at den voksne var hyggelig. Jeg velger derfor å tenke at _om_ den pedofil finnes i herregarderoben, så lenge det er andre voksne der, vil han ikke forgripe seg så mye at barnet vil ta psykisk skade eller forstå det som skjer. Den voksne kan jo ikke berøre barnet, mener jeg, dersom andre voksne er tilstede?

Selv snakker jeg mye med barna om "magefølelsen" og om at de skal sette grenser når de vil det. Og håper at magefølelsen vil si fra når disse "litt for hyggelige" personene som egentlig er pedofile, dukker opp i deres nærmiljø?

Og husk - det går helst godt. Det _er_ viktig at barna blir selvhjulpne f.eks. i herregarderoben. Det er ferdigheter de vokser på som gutter og som de trenger. Og som vi foreldre trenger at de tilegner seg, også, så det ikke blir så mye styr med å gå i svømmehallen. Økt selvtillit vil i sin tur gi barnet bedre evne til å nettopp få magefølelse for at noe ikke stemmer, og hjelpe dem å finne metoder til å unngå pedofile de møter på sin vei. Den pedofile vi kom ut for, peilet seg spesielt inn på gutter som tørstet etter oppmerksomhet og derfor ble lette ofre. Derfor - om vi klarer å gjøre barna våre til sunne ungdommer, vil de når de møter personer med usunne behov, faktisk ikke trives og dermed komme seg unna.

Så sammenlagt tror jeg det er viktigere at guttene lærer seg å mestre det å være gutter på vei til ungdommer og menn - enn at vi engster oss for at noe skal gå galt. Tror vi det kommer til å gå greit, at de klarer seg - ja, da vil de veldig ofte nettopp gjøre akkurat det - leve opp til forventingene vi har - og klare seg.

Hei & takkk for godt svar. Det du sier høres veldig fornuftig ut. Jeg kan ikke gå rundt og se spøkelser ved høylys dag, og jeg jo også for min egen del beholdt troen på det gode i mennesket. Sannsynligvis er det kun snille familiefedre i den garderoben, og det verste som vil skje er at gutten ikke klarer å låse opp skapet sitt igjen og/eller glemmer badebuksen i dusjen..

Tror jeg skal ta en prat om kropp og grenser, sånn helt i en annen setting, så han ikke blir redd for å gå i garderoben, men har en hvis forutsetning for å kunne gjenkjenne gal oppførsel hvis det skulle forekomme.

Så bruker vi de neste turene der på å klare skapet selv..

Viktig det du sier om å la ham mestre og vokse - dette er jo en typisk situasjon å vokse på, klare seg selv uten mamma.

7-8 åringer er ikke småbarn selv om du tydeligvis gjerne vil ha et lite barn så lenge som mulig. Problem med å se at det lille barnet ditt blir stort og ikke lenger avhengig av deg?

En 7-åring er mer enn kompetent til å klare å kle av og på seg selv - forutsatt at barnet har lært dette og ikke har ei overbeskyttende mor uten tro på barnets evner.

Hvor er forresten barnets far? Kan ikke han ta ansvaret for å få gutten gjennom garderoben?

Gutter på 7 er for store for damegarderoben, de har like lite der å gjøre som voksne menn.

Ville du likt å møte mannlige kollegaer/naboer i garderoben? Det var sånn jenta mi opplevde det.

Et siste spørsmål: Har du gutt(er)? Siden du er så skråsikker på hva de kan/ikke kan?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...