Gå til innhold

Når gir du febernedsettende?

Anbefalte innlegg

Poden på nesten to år har hatt feber siden igår. Bortsett fra en gang han såvidt passerte 38 i tp etter en vaksine er dette aller første gang han har feber!!

Da jeg hentet han fra barnehagen hadde han 38,3, det ble etterhvert til 38,5. Han var veldig slapp og grinete, og sovnet litt på fanget mitt en liten stund også. Da han la seg for kvelden hadde han 39,2, og da han våknet litt senere og sutret hadde han 39,9. Da ga jeg Paracet (han kan jo egentlig få 250 mg men jeg hadde bare 125 mg for hånden så det var det han fikk). Ved firetiden om natten våknet han igjen og ville ha vann, da hadde han 39,8 og fikk ny dose Paracet, denne gangen 250 mg.

Ventet jeg for lenge med å gi han Paracet? Jeg konfererte med en venninne som sa at hun gir sin toråing allerede ved 38 i tp hvis allmentilstanden er dårlig (slapp og sutrete).

Hvor går "grensen" for når man gir febernedsettende?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247868-n%C3%A5r-gir-du-febernedsettende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen vi går til mener det ikke skal gis febernedsettende før 39,5. Om barnet er sutrende eller ikke er ikke avgjørende, det er jo ofte barn hvis de har litt feber. Feber er der for å "ordne opp" i kroppen så det er ikke feber i seg selv som er farlig. Gi når den blir over 39,5! ta av tøy, gi MYE vann, gjerne annet drikke hvis barnet ikke drikker vann, lukk opp vinduet osv. Hvis feber blir for høy kan barnet få feberkramper og det er ikke noe særlig!

Hvis du gir paracet rektalt pass på at den virker- de gjør ikke alltid det hvis det er avføring der!

God bedring!

Når de virker plaget av feber, og hvis den er nærmere/over 39 når de skal legge seg.

De kan være i full fart med 39,5 og skikkelig slappe med 38. Jeg sjekker tempen, men det er til 7. og sist stort sett allmenntilstanden som avgjør når de får paracet.

Jeg har pleid å gi febernedsettende når ungen har hatt over 40 i feber en stund. Nærmer den seg 41, gir jeg med èn gang.

Jeg ser også an almenntilstanden til ungen før jeg gir febernedsettende.

Ved 38 er man jo bare litt varm, det er jo bare såvidt det regnes som feber!

Jeg snakket med en barnelege på Rikshospitalet en gang vi var innlagt der med minste frøken og han sa at febernedsettende helst ikke burde gis før febern kom over 39 grader (fordi febern jo faktisk har et oppdrag - å drepe stygge bakterier). Men hvis de var så slappe at man ikke fikk i de vetske, eller at de hadde vondt noe sted skulle man naturligvis gi.

Men over 39 grader burde det gis for å forhindre feberkrampe, spesiellt på små barn. Han sa også at det var viktig å gi riktig dose for at det skal kunne gjøre nytte, ellers blir det for "utvannet". Men litt er jo bedre enn ingenting.

Annonse

Jeg gir febernedsettende når allmenntilstanden til barna ser ut til å plage dem. Noen ganger er det ved 38, noen ganger ved 39-39,5.

Samme her! Paracet tar jo litt av ubehaget også, og selv tar jeg paracet når jeg er syk selv om feberen nødvendigvis ikke er så høy, men fordi den tar forkjølelses/influensa ubehaget og får meg til å føle meg litt bedre, så derfor er jeg heller ikke så tilbakeholden med å gi til ungene heller (men de er svært sjelden syke da, så er ikke sånn at de får tbl i hytt og pine altså).

Det kommer vel an på allmenntilstand og normaltemp på barnet. Jeg ga eldstemann ved 38 fordi han fikk feberkramper flere ganger når han kom over den temperaturen.

De andre har jeg gitt ved 39,5 fordi jeg hele tiden var redde for feberkramper siden eldstemann hadde det flere ganger.

Vi gir sjelden febernedsettende før febern er over 39 grader. Kanskje ikke engang da. Men det kommer helt an på almenntilstanden.

Og selvfølgelig også avhengig av hvor fort feberen stiger og når på døgnet feberen evnt er høy.

Er hun veldig utilpass eller har smerter kan vi gi paracet uavhengig av feberen, men generelt bruker vi lite paracet. Men ved raskt stigende temeratur skal man være veldig på vakt. Feberkramper kan komme selv ved forh.vis lav temperatur, det er avhengig av hvor fort den stiger, har jeg blitt fortalt.

God bedring!

Jeg har pleid å gi febernedsettende når ungen har hatt over 40 i feber en stund. Nærmer den seg 41, gir jeg med èn gang.

Så høy feber er mer skadelig enn til hjelp for et barn.....

Annonse

Fastlegen vi går til mener det ikke skal gis febernedsettende før 39,5. Om barnet er sutrende eller ikke er ikke avgjørende, det er jo ofte barn hvis de har litt feber. Feber er der for å "ordne opp" i kroppen så det er ikke feber i seg selv som er farlig. Gi når den blir over 39,5! ta av tøy, gi MYE vann, gjerne annet drikke hvis barnet ikke drikker vann, lukk opp vinduet osv. Hvis feber blir for høy kan barnet få feberkramper og det er ikke noe særlig!

Hvis du gir paracet rektalt pass på at den virker- de gjør ikke alltid det hvis det er avføring der!

God bedring!

Feberkrampe kommer når temeraturen stiger unormalt fort. F,eks fra 38 til 40 i løpet av en halv time.

Febersyke barn må alltid overvåkes...

Som de fleste her sier finnes det ikke en grense. Det viktigste er at du kjenner ditt barn og føler at det er riktig med febernedsettende.

Feber hos barn er ofte ustabil og kan synke/øke ganske fort. Feber på kvelden er vanligvis høyere enn om morgenen, så hvis et barn har 39 i feber på morgenen, ville jeg gitt medisin.

Min sønn fikk feberkrampe som toåring om morgenen fordi feberen steg unormalt fort. det kan være svært skremmende og skal alltid undersøkes på sykehus..

Gjest mor til jente på fire

Jeg pleier ikke gi datteren min febernedsettende så lenge tempen ligger under 39grader. Vet jo at feberen må få gjøre jobben sin.

Men en gang gjorde jeg det. Det var den morgenen ho våknet med 38.8 grader og frøs så ho hakket tenner. Da fikk ho nedsettende både fordi det var så tidlig på dagen.(Klokka var jo bare litt over syv om morgenen) og feberen var stigende. Ei og ei halv time senere frøs ho fremdeles så ho hakket tenner. Målte tempen på nytt og ho fikk deretter ny dose febernedsettende fordi tempen da var oppe i 39.6 og fortsatt stigende til tross for at ho hadde virksom febernedsettende innabords... dose nr to stoppet temperaturstigningen og tempen gikk litt ned og stabiliserte seg på 39.4. Lå på denne tempen resten av dagen.Mot kvelden begynte tempen å gå ytterligere ned og neste dag var ho feberfri..

Vanligvis vurderer jeg også allmenntilstanden før jeg gir nedsettende selv ved temperaturer på godt over 39 grader. Ho er nemlig ofte i fin form til tross for høy temperatur...

Om mitt barn skulle få temperatur på 41, ville jeg kontaktet legevakt/sykehus. Det er ganske uvanlig med så høye temperaturer.

Om mitt barn skulle få temperatur på 41, ville jeg kontaktet legevakt/sykehus. Det er ganske uvanlig med så høye temperaturer.

Det har vel skjedd en gang eller tre at tempen har nærmet seg 41, som jeg skrev.

Da gir jeg febernedsettende, og den synker som regel kjapt. Den ene gangen guttungen hadde 40,8 og tempen _ikke_ gikk ned 1/2 time etter at han fikk Paracet, dro vi på legevakta, ja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...