Gå til innhold

Hva trenger jeg av apotekting?

Anbefalte innlegg

Det er nå bare uker igjen til småen er forventet, så jeg tenkte etterhvert å få kjøpt inn det jeg trenger av småsaker på apoteket.

Dette har jeg fått tips om at jeg MÅ ha før vi skal hjem fra sykehuset:

- Brystpumpe og tåteflaske i tilfelle krise og helgestengt.

- MME, i tilfelle motsatt krise av det ovenfor.

- Paracet for småbarn

- Temperaturmåler (hvilken type?)

Er det noe annet jeg bør/må skaffe meg?

Ammebh har jeg kjøpt + innlegg av ull. Bør jeg ha engangsinnlegg i tillegg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247924-hva-trenger-jeg-av-apotekting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig syns jeg ikke du trenger noen av de tingene du nevnte.

Brystpumpe koster mange penger, og hvis du ender med å ikke bruke den er det jo penger ut av vinduet.

MME får du kjøpt til og med på bensinstasjoner, så at det skulle oppstå akutte tilfeller som ikke lar seg dekke... det tror jeg blir hypotetisk.

Paracet syns jeg ikke man skal gi til nyfødte uten etter samråd med lege. Og har du tid til å oppsøke legen, så har du også tid til å få tak i paracet på apoteket. I verste krise får du til og med på legevakta.

Febertermometer - hva skal du egentlig med det? Barnet blir ikke verken sykere eller friskere, og med de nyfødte er ikke temperaturen egentlig avgjørende for om det er på tide å søke lege. Og det er her det ligger - det meste som måtte "feile" et spedbarn må man kontakte lege for. Man skal ikke putte i dem paracet en gang uten å ha diskutert det med legen.

Så.... jeg mener det eneste du trenger er klorhexidin til rensing av navlen.

Digitalt rompetermometer er det beste til å måle tempen.

Kjøp med jordmorsug. Helt fantastisk til å fjerne snørr på de bittesmå.

Du trenger definitivt engangsinnlegg i tillegg til ullinnlegg - ja.

Bare husk å ikke legge engangsinnlegget innerst mot huden. Det har en tendens til å sette seg fast og er man litt sår så blir det sinnsykt vondt å ta det av.

A-creme er flott til en litt sår babyhud.

SebaMed Specialcreme Babysalve er flott på en litt mer sår babyhud.

Inotyol er flott på en kjempesår babystump.

En 2 ml sprøyte uten spiss til å suge opp morsmelk og sprøyte i nese/øyne på babyen ved infeksjoner.

Albueskjell for såre brystvorter.

Belladonna C30 for evt. brystbetennelse.

Arnica C30 for mors underliv og livmor etter fødselen.

Det er det jeg kommer på akkurat nå.

For meg var det ikke nok med bare ullinnlegg. Ullinnleggene holder deg varm, men er ikke tette. Ullinnlegg innerst og papirinnlegg utenpå.

Selv har jeg bare negative erfaringer med øretermometer, så vi har brukt de vanlige i rompa. Braun skal visst ha et øretermometer som er bra, så det er kanskje verdt å prøve?

Paracet er kjekt å ha i huset.

Brystpumpe og MME synes jeg er bortkasta å tenke på nå hvis du allikevel skal amme? Mine to eldste tok ikke flaske før de var mange mnd gamle. Man anbefaler heller ikke flaske før babyen har fått gode sugeteknikker på puppen. Jeg hadde venta med den biten.

Inotyol bleiesalve har jeg veldig gode erfaringer med. Den bruker _kun_ dersom babyen er sår. Andre salver har vi ikke brukt.

Det var voldsomt, du skulle være vel beredt. Selv hadde jeg ikke halvparten av dette før fødselen, tror kanskje bare jeg hadde en amme-BH.

Husk at MME har begrenset holdbarhet. De færreste bruker særlig av dette i begynnelsen.

Har ikke kjøpt noe av det enda, men har hørt fra erfarne mødre at dette angret de på at de ikke hadde i hus da de kom hjem fra sykehuset.

Jeg personlig aner ikke hva jeg går til.

Annonse

Helt ærlig syns jeg ikke du trenger noen av de tingene du nevnte.

Brystpumpe koster mange penger, og hvis du ender med å ikke bruke den er det jo penger ut av vinduet.

MME får du kjøpt til og med på bensinstasjoner, så at det skulle oppstå akutte tilfeller som ikke lar seg dekke... det tror jeg blir hypotetisk.

Paracet syns jeg ikke man skal gi til nyfødte uten etter samråd med lege. Og har du tid til å oppsøke legen, så har du også tid til å få tak i paracet på apoteket. I verste krise får du til og med på legevakta.

Febertermometer - hva skal du egentlig med det? Barnet blir ikke verken sykere eller friskere, og med de nyfødte er ikke temperaturen egentlig avgjørende for om det er på tide å søke lege. Og det er her det ligger - det meste som måtte "feile" et spedbarn må man kontakte lege for. Man skal ikke putte i dem paracet en gang uten å ha diskutert det med legen.

Så.... jeg mener det eneste du trenger er klorhexidin til rensing av navlen.

Har de virkelig mme på bensinstasjoner?

Angående temperaturmåler så syns jeg det er et minstekrav. Jeg hadde aldri i verden turt å ikke måle feberen på en baby som virker tufs. Og ringer en til legevakten angående paracet, vil de vel spørre om temperaturen?

Digitalt rompetermometer er det beste til å måle tempen.

Kjøp med jordmorsug. Helt fantastisk til å fjerne snørr på de bittesmå.

Du trenger definitivt engangsinnlegg i tillegg til ullinnlegg - ja.

Bare husk å ikke legge engangsinnlegget innerst mot huden. Det har en tendens til å sette seg fast og er man litt sår så blir det sinnsykt vondt å ta det av.

A-creme er flott til en litt sår babyhud.

SebaMed Specialcreme Babysalve er flott på en litt mer sår babyhud.

Inotyol er flott på en kjempesår babystump.

En 2 ml sprøyte uten spiss til å suge opp morsmelk og sprøyte i nese/øyne på babyen ved infeksjoner.

Albueskjell for såre brystvorter.

Belladonna C30 for evt. brystbetennelse.

Arnica C30 for mors underliv og livmor etter fødselen.

Det er det jeg kommer på akkurat nå.

A-creme, inneholder ikke det jordnøttolje? Vet du om jordnøtter er i slekt med vanlige nøtter? Jeg er allergisk mot nøtter selv, så i utgangspunktet er jeg skeptisk til å bruke noe med jordnøtter.

Hadde ikke du og togli sagt at papirinnleggene skal være utenpå ullinnleggene hadde jeg garantert lagt dem innerst. Takker for tipset.

Hva er egentlig jordmorsug og hvordan ser den ut?

For meg var det ikke nok med bare ullinnlegg. Ullinnleggene holder deg varm, men er ikke tette. Ullinnlegg innerst og papirinnlegg utenpå.

Selv har jeg bare negative erfaringer med øretermometer, så vi har brukt de vanlige i rompa. Braun skal visst ha et øretermometer som er bra, så det er kanskje verdt å prøve?

Paracet er kjekt å ha i huset.

Brystpumpe og MME synes jeg er bortkasta å tenke på nå hvis du allikevel skal amme? Mine to eldste tok ikke flaske før de var mange mnd gamle. Man anbefaler heller ikke flaske før babyen har fått gode sugeteknikker på puppen. Jeg hadde venta med den biten.

Inotyol bleiesalve har jeg veldig gode erfaringer med. Den bruker _kun_ dersom babyen er sår. Andre salver har vi ikke brukt.

Takker for svar c",)

Når det gjelder brystpumpe og mme i hus fikk jeg høre at det var i krisetilfeller der ammingen slett ikke var så lett som å bare tilby brystet. Var det ikke melk å få ut til en kjempesulten unge ville det kunne være fint å ha en liten dose mme på lager.

Brystpumpen for melkespreng og vonde bryster.

Jeg vet ikke hva jeg trenger, men dette har jeg altså hørt fra andre mødre at jeg absolutt bør ha i hus.

Hvor kjøper en egentlig temperaturmålere? De har kanskje hos Expert også?

Takker for svar c",)

Når det gjelder brystpumpe og mme i hus fikk jeg høre at det var i krisetilfeller der ammingen slett ikke var så lett som å bare tilby brystet. Var det ikke melk å få ut til en kjempesulten unge ville det kunne være fint å ha en liten dose mme på lager.

Jeg vet ikke hva jeg trenger, men dette har jeg altså hørt fra andre mødre at jeg absolutt bør ha i hus.

Ang. morsmelk, så tror jeg du kan være trygg på at babyen uansett får i seg det den trenger fra deg. Det er litt mer sånn at hvis du har problemer med for liten produksjon, så ser du det over tid. Da rekker du å kjøpe inn til en evt. krise ;)

Febermålere kjøper du på apoteket. Jeg vet også at de har Brauns på Elkjøp. Kanskje også på Expert som du nevner..

Angående temperaturmåler så syns jeg det er et minstekrav. Jeg hadde aldri i verden turt å ikke måle feberen på en baby som virker tufs. Og ringer en til legevakten angående paracet, vil de vel spørre om temperaturen?

MME har de "overalt", ja. Også på bensinstasjonene :)

Gjest Flystripa

Takker for svar c",)

Hei cecily!

Her blander jeg meg inn.

Jeg anbefaler et pannetermometer. Du legger det på panna til den som evt har feber, og voila - du får resultatet uten å vekke/forstyrre unødvendig. Jeg kjøpte på Alliance apotek, kosta 399,- Verdt hver krone.

Jeg sitter faktisk å ser på ei Avent brystpumpe, som jeg ikke lenger har bruk for...

Hei cecily!

Her blander jeg meg inn.

Jeg anbefaler et pannetermometer. Du legger det på panna til den som evt har feber, og voila - du får resultatet uten å vekke/forstyrre unødvendig. Jeg kjøpte på Alliance apotek, kosta 399,- Verdt hver krone.

Jeg sitter faktisk å ser på ei Avent brystpumpe, som jeg ikke lenger har bruk for...

Jøss, alt hva de lager for tiden.

Bare fint med innblanding c",) Har en null peiling, så har en null peiling.

Annonse

Gjest Flystripa

Jøss, alt hva de lager for tiden.

Bare fint med innblanding c",) Har en null peiling, så har en null peiling.

Jeg så det for første gang i bruk i vår en gang, da jeg var innlagt på sykehuset. Tenkte at et sånt termometer _må_ jeg ha. Ble dog ikke innkjøpt før snuppa fikk feberkramper (en forferdelig historie).

A-creme, inneholder ikke det jordnøttolje? Vet du om jordnøtter er i slekt med vanlige nøtter? Jeg er allergisk mot nøtter selv, så i utgangspunktet er jeg skeptisk til å bruke noe med jordnøtter.

Hadde ikke du og togli sagt at papirinnleggene skal være utenpå ullinnleggene hadde jeg garantert lagt dem innerst. Takker for tipset.

Jordmorsug kalles også nesesug. Man får kjøpt på apoteket, men de beste får du kjøpt i Brio-leketøysbutikker og antagelig BabyShop, og heter NUK. Har kjøpt 2 typer på apoteket som ikke fungerer.

Lykke til a!

Jeg vet ikke om A-creme inneholder jordnøttolje.

Pappa'n her i huset har nøtteallergi. De to yngste barna har jevnlig brukt A-creme så langt uten noen negativ effekt i det hele tatt. Vil tro at om det er jordnøttolje der, så er det så lite at det går helt greit med mindre man er veldig allergisk.

Det med papirinnleggene lærte jeg av egen (svært dårlige) erfaring!

Jordmorsug er en liten beholder med 2 slanger. Begge slangene er festet i beholderen. Den ene slangen stikker man i nesa til barnet, den andre putter man i sin egen munn og så suger man snørret ut. Snørret går fra slangen i nesen og ned i beholderen. Det er kjempeenkelt, og utrolig praktisk når den bittelille nesa er full av snørr. Suget koster ca. 30,-.

Takker for svar c",)

Jeg er ikke sikker på hvor fint det er å ha MME på lager.

Jeg opplevde ihvertfall at ammingen gikk mye bedre når jeg sluttet å tenke på at det fantes noen alternativer.

Er ungen sulten, så tilby brystet. Igjen og igjen, og uansett hvor kort det er siden sist h*n spiste.

Jeg ville kjøpt collett-mme, det er den de bruker på sykehusene.. Jeg hadde masse melk, men han ville ikke ta puppen, så her ble det pumpa i 8 uker! *puh* Prøvde å amme hver gang først, men det gikk bare ikke.. Min kjære dro på barneverden og kjøpte pumpe til meg mens jeg lå på sykehuset. Måtte pumpe der og jeg med en jeg lånte av sykehuset.

Ellers bør du ha en olje hviss huden blir tørr, eller til å ha i badevannet - jordnøttoljen er best synes jeg, helst naturlig. Fåes ppå apoteket.

Så bør du ha tempmåler, paracet, sårsalve - jeg sverger til aselli sårsalve, fjerner sår etter en smørings! : ) Sink funka ikke.. Jeg brukte engang-ammeinnlegg fra natusan, så ull utenpå. Ulla satt fast i brystvorta og det var vondt å rive de løs. Ble jo ganske sår.

Ikke kjøp allverdens salve til brystvortene. MM funker best. Tyt ut litt melk og klin det på vortene og la det lufttørke, hvis du ikke renner da. Best å gjøre etter du har tømt brystene med ungen :) eller pumpe. Kjøp elektrisk pumpe som også bruker batteri, veldig greit å ha i veska hvis du skal ut og ikke ungen tar pupp eller uten ungen.

Jeg ga gutten min mm med sprøyte mens han sugde på fingeren min, prøvde alt for å få han til å ta puppen. Etter to uker drakk han 120 ml med 1 ml sprøyte så tok 1,5-2 timer å mate han.. Så da ga vil opp og ga flaske. Tilbydde pupp før flaske, og hendte han fikk til litt.

Ellers burde du ha nattbind til de første dagene og gode truser. :)

Masse lykke til med fødselen og tilværelsen etter den lille er født. : )

Jeg ville kjøpt collett-mme, det er den de bruker på sykehusene.. Jeg hadde masse melk, men han ville ikke ta puppen, så her ble det pumpa i 8 uker! *puh* Prøvde å amme hver gang først, men det gikk bare ikke.. Min kjære dro på barneverden og kjøpte pumpe til meg mens jeg lå på sykehuset. Måtte pumpe der og jeg med en jeg lånte av sykehuset.

Ellers bør du ha en olje hviss huden blir tørr, eller til å ha i badevannet - jordnøttoljen er best synes jeg, helst naturlig. Fåes ppå apoteket.

Så bør du ha tempmåler, paracet, sårsalve - jeg sverger til aselli sårsalve, fjerner sår etter en smørings! : ) Sink funka ikke.. Jeg brukte engang-ammeinnlegg fra natusan, så ull utenpå. Ulla satt fast i brystvorta og det var vondt å rive de løs. Ble jo ganske sår.

Ikke kjøp allverdens salve til brystvortene. MM funker best. Tyt ut litt melk og klin det på vortene og la det lufttørke, hvis du ikke renner da. Best å gjøre etter du har tømt brystene med ungen :) eller pumpe. Kjøp elektrisk pumpe som også bruker batteri, veldig greit å ha i veska hvis du skal ut og ikke ungen tar pupp eller uten ungen.

Jeg ga gutten min mm med sprøyte mens han sugde på fingeren min, prøvde alt for å få han til å ta puppen. Etter to uker drakk han 120 ml med 1 ml sprøyte så tok 1,5-2 timer å mate han.. Så da ga vil opp og ga flaske. Tilbydde pupp før flaske, og hendte han fikk til litt.

Ellers burde du ha nattbind til de første dagene og gode truser. :)

Masse lykke til med fødselen og tilværelsen etter den lille er født. : )

Takker for tips c",).

Ble litt i tvil angående pumpe. Kanskje jeg kan se det an på sykehuset og sende mannen ut for å kjøpe om det trengs. Skulle tro de hadde det på sykehusapoteket.

Bind, ja. Det må jeg vel ha - og _der_ tror jeg innkjøpsgrensen går for mannen i huset. Turde ikke kjøpe tamponger en gang, så store bindpakker går nok neppe bra ;-)

Ellers så tenkte jeg å ikke bruke noen kremer eller oljer så lenge det går bra. Ikke har jeg tenkt å bruke våtservietter heller, bare kluter og vann - kanskje litt olje om noe sitter fast.

Dagens råd er jo å ikke bade de små så ofte, så da blir vel huden ikke så tørr heller?

Altså, jeg må kjøpe engangsammeinnlegg, temperaturmåler, paracet og slike engangspapirkluter Åsemor reklamerte for i en annen tråd. Noen bleier har jeg fra diverse startpakker.

Gjest Lillianka

Jepp, det har de. Det kom godt med en gang det var krise her. Var bare å svippe ned bakken til Statoil. :) Langfredag er det ikke mye annet som er åpent. Lykke til med fødsel og barseltid!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...