Gå til innhold

En ikke helt uproblematisk bleieslutt...

Anbefalte innlegg

Toåringen (to i slutten av mai) har mast siden før toårsdagen om at hun ikke vil ha bleie (vil være som storesøstrene..). Vi prøvde noen ganger, men skjønte kjapt at hun ikke var fysisk klar for bleieslutt ennå.

For omlag en mnd siden begynte hun plutselig å kjenne når hun måtte på do, så da slutta hun med bleier på dagtid. Det gikk kjempefint i ca to uker, så begynte problemene. Jeg merker at hun må på do veldig raskt når hun kjenner at hun er tissetrengt. De siste par ukene har nok nyhetens interesse dalt noe, så dogåing er ikke like moro lengre. Hun tisser seg derfor ut ganske ofte.

Jeg pleier å la henne selv bestemme om hun skal ha truse eller bleie og hun nekter som oftest å ha på bleier. Igrunnen mener jeg at man ikke skal tvinge bleier på et barn som ikke ønsker å ha på det, men nå er jeg rett og slett litt usikker... Det blir endel klesvask osv..

Bør jeg bare holde ut og la henne skifte på seg selv hver gang det skjer uhell? Hun liker desverre(?) godt å skifte klær :-/

Hva ville du gjort i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/247938-en-ikke-helt-uproblematisk-bleieslutt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kinkig problemsstilling. Hun er tydeligvis litt umoden enda og trenger egentlig bleie. Hun føler/vil føle seg stor uten....

Kanskje si til henne at selv om hun har bleie så kan hun skifte klær, hvis det er det hun egentlig vil.

Jeg tror ikke tvang er noen god løsning, men overtalelse til å prøve din måte.

Har ikke noe bedre svar, beklager....

Kinkig problemsstilling. Hun er tydeligvis litt umoden enda og trenger egentlig bleie. Hun føler/vil føle seg stor uten....

Kanskje si til henne at selv om hun har bleie så kan hun skifte klær, hvis det er det hun egentlig vil.

Jeg tror ikke tvang er noen god løsning, men overtalelse til å prøve din måte.

Har ikke noe bedre svar, beklager....

Jeg tror ikke hun tisser seg ut _fordi_ hun vil skifte klær. Jeg mente mer at peset med stadige klesskift ikke påvirker henne til å prøve å gå oftere på do. Det er nemlig ganske gøy å kle av og på seg selv ;-)

Takk for svar - Det hjelper meg iallefall til å se at problemstillingen min ikke er helt problemfri for andre heller ;-)

Jeg tror ikke hun tisser seg ut _fordi_ hun vil skifte klær. Jeg mente mer at peset med stadige klesskift ikke påvirker henne til å prøve å gå oftere på do. Det er nemlig ganske gøy å kle av og på seg selv ;-)

Takk for svar - Det hjelper meg iallefall til å se at problemstillingen min ikke er helt problemfri for andre heller ;-)

Absolutt ikke. Alle mine tre har vært rundt 3 år når de sluttet med bleie, og da sluttet de også om natten å tisse på seg. Et og annet uhell var det sikkert, men ikke ofte.

Hun er sikkert så stolt over å være bleiefri og ser ikke på litt lekking som noe problem, for det er hun for liten til...

Ser henne for meg og smelter jo....

Dette er ikke svar på srpørsmålet, men heller en lang sidekommentar:

Knerten min (2 år, 3 mnd) går på do når han står opp, før han skal sove middagsduppen, og før han legger seg. Men han bruker bleie enda. Han begynner imidlertid å kjenne når han må på do sjøl, og da drar han av seg bukse, strømpebukse, body og bleie, og roper høyt:"DO!!!!". Da rekker jeg bare så vidt å reagere, før stråla står rett i været... Så bleieslutt er nok veldig nære nå. Heldigvis.

Annonse

Jeg ville selv tatt kontrollen over når hun skulle tisse. Dvs. ha faste tissetider.

Sett henne på do med en gang hun står opp, etter hvert måltid, før dere går ut og før hun legger seg. I tillegg hver gang du ser hun blir litt urolig (ser tissetrengt ut).

Det er ikke så lett å huske når man skal på do, selv om man fysisk kjenner at man må. Og da kan det være greit å få litt hjelp en periode.

Absolutt ikke. Alle mine tre har vært rundt 3 år når de sluttet med bleie, og da sluttet de også om natten å tisse på seg. Et og annet uhell var det sikkert, men ikke ofte.

Hun er sikkert så stolt over å være bleiefri og ser ikke på litt lekking som noe problem, for det er hun for liten til...

Ser henne for meg og smelter jo....

Jada, hun er til å spise opp når hun sier: "Ojsann mamma, ej tissa i trusa, men det gjør iiingenting, sant vel?" :-)

Sant og si begynner det å røyne litt på med mammas tålmodighet ;-)

Jeg ville selv tatt kontrollen over når hun skulle tisse. Dvs. ha faste tissetider.

Sett henne på do med en gang hun står opp, etter hvert måltid, før dere går ut og før hun legger seg. I tillegg hver gang du ser hun blir litt urolig (ser tissetrengt ut).

Det er ikke så lett å huske når man skal på do, selv om man fysisk kjenner at man må. Og da kan det være greit å få litt hjelp en periode.

Ja, jeg har tenkt litt på det at jeg kanskje bør bestemme litt mer over dotidene hennes. Skal prøve det!

Dette er ikke svar på srpørsmålet, men heller en lang sidekommentar:

Knerten min (2 år, 3 mnd) går på do når han står opp, før han skal sove middagsduppen, og før han legger seg. Men han bruker bleie enda. Han begynner imidlertid å kjenne når han må på do sjøl, og da drar han av seg bukse, strømpebukse, body og bleie, og roper høyt:"DO!!!!". Da rekker jeg bare så vidt å reagere, før stråla står rett i været... Så bleieslutt er nok veldig nære nå. Heldigvis.

Artig :-)

Det er litt sånn med lillemor her også. Når hun kjenner at hun må på do, så MÅÅ hun NÅÅ!!

Jada, hun er til å spise opp når hun sier: "Ojsann mamma, ej tissa i trusa, men det gjør iiingenting, sant vel?" :-)

Sant og si begynner det å røyne litt på med mammas tålmodighet ;-)

Skjønner deg! Barn er utsyrt med noe som vi foreldre ikke aner noe om.... Jeg mener det! De kan stort sett trille oss omkring alle fingrene ikke bare lillefinger.

Din datter har til og med klart å få meg på hennes side, akk vi er jo bare foreldre...

Annonse

Skjønner deg! Barn er utsyrt med noe som vi foreldre ikke aner noe om.... Jeg mener det! De kan stort sett trille oss omkring alle fingrene ikke bare lillefinger.

Din datter har til og med klart å få meg på hennes side, akk vi er jo bare foreldre...

Hehe, der sa du det ;-)

Jeg tror alle mine fikk en litt sløv periode etter at nyhetens interesse over bleieslutten gikk over. Som flere andre skriver her kan du styre doturene hennes en periode, så er jeg helt sikker på at det snart går seg til.

Takk - det skal jeg prøve!

*ser litt lysere på det nå*

Er det ikke litt normalt å ha det litt bråttomt når man akkurat har sluttet med bleie og må på do, da? ;-)

Jeg husker godt hvordan jeg hele tiden spurte "må du tisse?", skysset han på do før bilturer etc. Jeg husker ikke at det ble så mange uhell - kanskje fordi jeg hadde bare en og derfor kunne konsentrere meg om han! ;-)

Men det var mange rare situasjoner - sitter i båt med ungen på fanget, og tenker: Søren! jeg har jo ikke emd klesskift til _meg_! Hva hvis han plutselig tisser mens han sitter her?!

Eller på motorveien på vei til noe: "jeg må tisse!!!!" Morsan finner heldigvis en avkjørsel ikke så langt fremme og får ungen ut av setet. "må ikke tisse likevel"

Sikker på det?

Tør jeg dra videre?? Osv osv *he he*

Husker jegt tenkte at jeg ikke skjønte hvorfor folk snakket om at det var så mye jobb å ha bleieunger - det var bleiesluttunger som var ille! *he he*

Men det tok ikke lange stunda, så var det bra, og han var (stort sett) til å stole på.

Men akkurat når det står på, virker det jo som om det ingen ende skal ta.

Er det ikke litt normalt å ha det litt bråttomt når man akkurat har sluttet med bleie og må på do, da? ;-)

Jeg husker godt hvordan jeg hele tiden spurte "må du tisse?", skysset han på do før bilturer etc. Jeg husker ikke at det ble så mange uhell - kanskje fordi jeg hadde bare en og derfor kunne konsentrere meg om han! ;-)

Men det var mange rare situasjoner - sitter i båt med ungen på fanget, og tenker: Søren! jeg har jo ikke emd klesskift til _meg_! Hva hvis han plutselig tisser mens han sitter her?!

Eller på motorveien på vei til noe: "jeg må tisse!!!!" Morsan finner heldigvis en avkjørsel ikke så langt fremme og får ungen ut av setet. "må ikke tisse likevel"

Sikker på det?

Tør jeg dra videre?? Osv osv *he he*

Husker jegt tenkte at jeg ikke skjønte hvorfor folk snakket om at det var så mye jobb å ha bleieunger - det var bleiesluttunger som var ille! *he he*

Men det tok ikke lange stunda, så var det bra, og han var (stort sett) til å stole på.

Men akkurat når det står på, virker det jo som om det ingen ende skal ta.

Takk for påminnelsen :-)

Du har nok rett i at det ikke skal være helt uproblematisk! Når jeg tenker etter var eldstemann litt sånn også, men mellomsten var tørr fra dag 1 og jeg kan faktisk ikke huske et eneste uhell med henne. Hun slutta med bleier få uker etter toårsdagen, men hun var nok et unntak ;-)

Jeg skal iallefall være mer på vakt og passe på dotider framover!

Jeg ville ikke tatt bleie på henne.

Ok, mener du at hun ikke overhode bør ha på bleie? Hun bruker når hun sover og det mener jeg er ok. Noen ganger når hun skal bæsje, så ber hun om å få på bleie. Jeg vil helst føye henne der i og med at hun har en fetter som fikk problemer med forstoppelse fordi han måtte bæsje på do/i potta. Slike problemer vil jeg helst unngå..

Jeg har latt barnehagen styre selv når de tar på henne bleier eller ikke - litt for å unngå for mye "styr" for dem...Hun tisser seg konsekvent ut når hun er ute i barnehagen. Da har hun ikke tid til å gå inn på do. Av den grunn har hun pleid å ha på bleie i utetida og når hun sover. Noen tanker om det?

Idag var vi i byen og jeg tok på henne bleier. Der burde jeg kanskje ha latt det stå til :-/

Hun satt i vogna i byen isted og sa plutselig: "Mamma, har ej bleie på mej?" Jeg nikka bekreftende og hun tissa antagelig i samme sekund ;-)

Jeg innser jo at hun kanskje blir forvirra når hun noen ganger har bleie og andre ganger ikke... med tredjemann gjør vi det enklest mulig, ikke sant?! ;-)

Skal skjerpe meg!

Gjest dillbunten

Ok, mener du at hun ikke overhode bør ha på bleie? Hun bruker når hun sover og det mener jeg er ok. Noen ganger når hun skal bæsje, så ber hun om å få på bleie. Jeg vil helst føye henne der i og med at hun har en fetter som fikk problemer med forstoppelse fordi han måtte bæsje på do/i potta. Slike problemer vil jeg helst unngå..

Jeg har latt barnehagen styre selv når de tar på henne bleier eller ikke - litt for å unngå for mye "styr" for dem...Hun tisser seg konsekvent ut når hun er ute i barnehagen. Da har hun ikke tid til å gå inn på do. Av den grunn har hun pleid å ha på bleie i utetida og når hun sover. Noen tanker om det?

Idag var vi i byen og jeg tok på henne bleier. Der burde jeg kanskje ha latt det stå til :-/

Hun satt i vogna i byen isted og sa plutselig: "Mamma, har ej bleie på mej?" Jeg nikka bekreftende og hun tissa antagelig i samme sekund ;-)

Jeg innser jo at hun kanskje blir forvirra når hun noen ganger har bleie og andre ganger ikke... med tredjemann gjør vi det enklest mulig, ikke sant?! ;-)

Skal skjerpe meg!

Jeg mener du kan ha på henne bleie når hun sover og hviler, men ellers ville jeg prøvd å la henne gå uten om dagen. Som du skriver så vet hun nok når hun må tisse, og er dere ute må hun lære seg å si ifra slik at dere kan gå innom en café eller noe. Kanskje finner hun også ut at det er bedre å ikke bæsje i bleia..... Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...