Gå til innhold

En ikke helt uproblematisk bleieslutt...

Anbefalte innlegg

Jeg mener du kan ha på henne bleie når hun sover og hviler, men ellers ville jeg prøvd å la henne gå uten om dagen. Som du skriver så vet hun nok når hun må tisse, og er dere ute må hun lære seg å si ifra slik at dere kan gå innom en café eller noe. Kanskje finner hun også ut at det er bedre å ikke bæsje i bleia..... Lykke til.

Omtrent sånn jeg i utgangspunktet har tenkt at det må være, så vi fortsetter slik :-)

Fortsetter under...

Gjest ninnima

Hvis hun stadig har "uhell" ville jeg gjeninnført bleie, ja. Det kan ikke være hennes valg så lenge hun ikke tar konsekvensen av valget. Ikke greier hun å holde seg tørr, og ikke greier hun å skifte klærne selv. Ergo er det ikke hennes valg.

Vi hadde også en sånn periode med vår jente da hun var 2 1/2 år. Supermotivert for å slutte med bleie, tørr i 2-3 uker, og så ble det bare surr. Våt flere ganger om dag, og til dels bæsje-uhell. Etter en drøy uke begynte vi med bleie igjen, og lovte at hun skulle få den av igjen så snart hun hadde greid å være tørr fire dager i strekk. Det tok ca en måned med bleier, og så var hun helt tørr.

Hvis hun stadig har "uhell" ville jeg gjeninnført bleie, ja. Det kan ikke være hennes valg så lenge hun ikke tar konsekvensen av valget. Ikke greier hun å holde seg tørr, og ikke greier hun å skifte klærne selv. Ergo er det ikke hennes valg.

Vi hadde også en sånn periode med vår jente da hun var 2 1/2 år. Supermotivert for å slutte med bleie, tørr i 2-3 uker, og så ble det bare surr. Våt flere ganger om dag, og til dels bæsje-uhell. Etter en drøy uke begynte vi med bleie igjen, og lovte at hun skulle få den av igjen så snart hun hadde greid å være tørr fire dager i strekk. Det tok ca en måned med bleier, og så var hun helt tørr.

Skifte klærne selv gjør hun uten problemer. Sånn sett er det ikke noe problem for oss, annet enn at det blir ekstra klesvask da ;-)

Jeg kommer til å prøve med faste dotider i første omgang og funker ikke det, så får vi sette på bleiene igjen!

Slik har vi det hos oss også. Det skiller vel to måneder mellom våre jenter, ikke sant?

I mnidten av august ville plutselig minstemor prøve seg uten bleie - og det gikk stort sett veldig greit. Jeg merket jeg måtte følge henne veldig opp, og sette henne på do hvis det var lenge siden sist - men det gikk fint med noen uhell innimellom.

Så skulle jeg på sykehuset en uke, og svigermor skulle ordne hjemme. Hun var ikke like gira på bleieslutt og vekslet veldig mellom å ha på bleie og truse... Så det ble flere uhell.

Men jeg kom hjem rundt 1/9 - og begynte å være mer konsekvent igjen med truse. Jenta sjøl vil helst ha truse.

Så har nå denne måneden gått, med vekslende hell. Noen ganger kan hun ha 2-3-4 dager uten noen uhell, og så kan det komme en dag eller to med uhell (både tiss og bæsj).

Jeg er veldig i tvil om hva vi skal gjøre nå når det blir kaldere ute og de trenger mer tøy... Assistenten på barnehagen er også i tivl, og jeg tror jeg skal snakke med avdelingsleder på bhg. HUn har nesten ikke uhell på barnehagen - og hjemme synes jeg det er OK å bytte på henne....

Hvor lenge skal en holde på slik før en gir opp? Jeg har egentlig ikke lyst til å gi opp. Mannen min vil vi skal begynne med bleier igjen....

De to andre sluttet med bleier seinere, men brukte kortere tid på å bli helt tørr.

Slik har vi det hos oss også. Det skiller vel to måneder mellom våre jenter, ikke sant?

I mnidten av august ville plutselig minstemor prøve seg uten bleie - og det gikk stort sett veldig greit. Jeg merket jeg måtte følge henne veldig opp, og sette henne på do hvis det var lenge siden sist - men det gikk fint med noen uhell innimellom.

Så skulle jeg på sykehuset en uke, og svigermor skulle ordne hjemme. Hun var ikke like gira på bleieslutt og vekslet veldig mellom å ha på bleie og truse... Så det ble flere uhell.

Men jeg kom hjem rundt 1/9 - og begynte å være mer konsekvent igjen med truse. Jenta sjøl vil helst ha truse.

Så har nå denne måneden gått, med vekslende hell. Noen ganger kan hun ha 2-3-4 dager uten noen uhell, og så kan det komme en dag eller to med uhell (både tiss og bæsj).

Jeg er veldig i tvil om hva vi skal gjøre nå når det blir kaldere ute og de trenger mer tøy... Assistenten på barnehagen er også i tivl, og jeg tror jeg skal snakke med avdelingsleder på bhg. HUn har nesten ikke uhell på barnehagen - og hjemme synes jeg det er OK å bytte på henne....

Hvor lenge skal en holde på slik før en gir opp? Jeg har egentlig ikke lyst til å gi opp. Mannen min vil vi skal begynne med bleier igjen....

De to andre sluttet med bleier seinere, men brukte kortere tid på å bli helt tørr.

Det høres akkurat ut som du beskriver min lille jente der, ja ;-) Hun er født i slutten av mai 2004. Husker ikke helt når din var født?

Igår og idag har jeg gitt henne beskjed om å gå på do sån innimellom. Det er ikke alltid hun vil, men da sier jeg at vi må ta på bleia igjen. Det vil hun helst ikke, så da går hun på do.

I barnehagen setter de på henne bleie når hun sover og når de er ute i "mye-klær-vær".. De to siste dagene har hun ikke hatt uhell!

Den ene storesøsteren var bare så vidt fylt to år når hun slutta med bleier og hun hadde aldri uhell. Eldstesøster slutta 2 1/2 år gammel og hadde stadig vekk uhell. Hun småskvetta sånn innimellom i trusa helt opp til 2.klasse... (Også arvelig sengevætingsproblematikk inne i bildet her)

Vel, jeg kjenner på den samme usikkerheten som dere iallefall. Har bestemt meg for faste dotider framover og funker ikke det så tror jeg nesten vi prøver med bleier igjen. Håper uansett vi slipper det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...