Gå til innhold

Stadig avføring i trusa :(

Anbefalte innlegg

Gutten min på snart 6 år har stadig litt bæsj i trusa. Han har vært bleiefri siden han var litt over 3, og det har gått helt uproblematisk fram til nå for noen uker siden. Det virker for meg som det ikke er snakk om veldig våt avføring, men at det stadig kommer litt i forbindelse med at han fjerter.Jeg er både lei og oppgitt, og dette merker han jo stakkar. Så nå prøver han jo å skjule det for meg når det nok en gang har kommet i trusa. :( Blir virkelig lei meg på hans vegne nå, og ønsker så inderlig å få slutt på dette. Noen som har opplevd det samme og som kanskje har gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248159-stadig-avf%C3%B8ring-i-trusa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første som slo meg.. tørker han seg godt nok? Hvis han ikke er løs i magen skal det ikke komme avføring når han fjerter. Gjør jo ikked et med andre folk.

Tror ikke du gjør det bedre med å bli sint/irritert på han.. Han synes sikkert dette er pyton selv. Snakk med han om problemet og prøv å finn ut av det. Kanskje dere bør gjennomgå tørk etter toalettbesøk en gang til?

Første som slo meg.. tørker han seg godt nok? Hvis han ikke er løs i magen skal det ikke komme avføring når han fjerter. Gjør jo ikked et med andre folk.

Tror ikke du gjør det bedre med å bli sint/irritert på han.. Han synes sikkert dette er pyton selv. Snakk med han om problemet og prøv å finn ut av det. Kanskje dere bør gjennomgå tørk etter toalettbesøk en gang til?

Som oftest tørker vi ham etter toalettbesøk, så det er ikke der problemet ligger. Og nei, jeg er enig med deg, det skal jo ikke komme avføring selv om man fjerter! Men det er vel ikke vanlig at et barn på 6 år plutselig får problemer med lukkemuskel heller?

Vet jo at jeg ikke bør bli sint, og prøver å være rolig og prate med ham om dette. Han har ingen god forklaring selv, desverre. :(

4barns mor-77

Min datter hadde sånne problemer lenge hun. Vi prøvde vel det som prøves kan i samarbeid med helsestasjon, før jeg tok henne til fast legen. Han sendte henvisning til barneavd for tømming og do-trening. Problemet var rett og slett at hun hadde vært litt hard i magen, fått litt "sprekker" i forbindelse med avføring og dermed grudd seg litt til do-besøk.

Hun hadde heller ikke sånne problemer i utgangspunktet, men fikk det etter en kort periode med hard mage. Hun kom med andre ord inn i en "ond sirkel" i forhold tol det å gå på do.

Etter tømming og do trening på sykehuset har hun vært helt fin!!! Ikke et eneste uhell!

Som oftest tørker vi ham etter toalettbesøk, så det er ikke der problemet ligger. Og nei, jeg er enig med deg, det skal jo ikke komme avføring selv om man fjerter! Men det er vel ikke vanlig at et barn på 6 år plutselig får problemer med lukkemuskel heller?

Vet jo at jeg ikke bør bli sint, og prøver å være rolig og prate med ham om dette. Han har ingen god forklaring selv, desverre. :(

Det er ingen som plager han på skolen eller noe da? Barnebarnet til stefaren min begynte å gjøre i buksa da han var 7 år, siden han ble mobbet på skolen. Foreldrene skjønte ikke hvorfor, og han hadde heller ingen forklaring, til en dag da han ikke roket mer og fortalte at han ble mobbet på skolen hver dag... De byttet skole, og problemet ble borte. Så problemet kom fordi han hadde psykiske plager.

Det er ingen som plager han på skolen eller noe da? Barnebarnet til stefaren min begynte å gjøre i buksa da han var 7 år, siden han ble mobbet på skolen. Foreldrene skjønte ikke hvorfor, og han hadde heller ingen forklaring, til en dag da han ikke roket mer og fortalte at han ble mobbet på skolen hver dag... De byttet skole, og problemet ble borte. Så problemet kom fordi han hadde psykiske plager.

Jeg har vært inne på tanken, men så er det da også litt rart om vi ikke skulle merket noe annet? Han er en livlig, glad og utadvent gutt. Gleder seg til å gå på skolen, og forteller om hva de gjør og hvem han leker med. *sukk* Det er jo det verste marerittet, selvsagt, at det skal ligge noe slikt bak.

Annonse

Min datter hadde sånne problemer lenge hun. Vi prøvde vel det som prøves kan i samarbeid med helsestasjon, før jeg tok henne til fast legen. Han sendte henvisning til barneavd for tømming og do-trening. Problemet var rett og slett at hun hadde vært litt hard i magen, fått litt "sprekker" i forbindelse med avføring og dermed grudd seg litt til do-besøk.

Hun hadde heller ikke sånne problemer i utgangspunktet, men fikk det etter en kort periode med hard mage. Hun kom med andre ord inn i en "ond sirkel" i forhold tol det å gå på do.

Etter tømming og do trening på sykehuset har hun vært helt fin!!! Ikke et eneste uhell!

Takk for innspill - det er kjekt å høre fra andre med egen erfaring!

Hva innebar dotreningen på sykehuset? Tømmingen - besto den av miniklyx, eller supplert med perorale midler?

4barns mor-77

Takk for innspill - det er kjekt å høre fra andre med egen erfaring!

Hva innebar dotreningen på sykehuset? Tømmingen - besto den av miniklyx, eller supplert med perorale midler?

Tømmingen innebar at hun fikk 3 liter avførings middel gjennom sonde i nesen, i løpet av halvannet døgn. Når avføringen var så rennende at hun hadde _null_ kontroll selv, begynte do-treningen... Og de første dagene da fikk ikke jeg være med engang. Sykepleierne som gjorde første biten der, med bøker og etterhvert en bok som de skrev hvor flink hun var og klistret inn pene merker i...

Hun var jo så stolt og glad, når hun skjønte at det her gikk riktige veien.

Tømmingen innebar at hun fikk 3 liter avførings middel gjennom sonde i nesen, i løpet av halvannet døgn. Når avføringen var så rennende at hun hadde _null_ kontroll selv, begynte do-treningen... Og de første dagene da fikk ikke jeg være med engang. Sykepleierne som gjorde første biten der, med bøker og etterhvert en bok som de skrev hvor flink hun var og klistret inn pene merker i...

Hun var jo så stolt og glad, når hun skjønte at det her gikk riktige veien.

Oi - det hørtes ut som en heftig tømming for et lite barn, men kjempebra at det fungerte! Høres ut som de kunne sine saker på sykehuset! Kan jeg spørre hvor dere var? Og hvor gammel var jenta di da?

4barns mor-77

Oi - det hørtes ut som en heftig tømming for et lite barn, men kjempebra at det fungerte! Høres ut som de kunne sine saker på sykehuset! Kan jeg spørre hvor dere var? Og hvor gammel var jenta di da?

Jenta var 5 år, og det ble gjordt veldig ordentlig først og sist fordi mange andre metoder var prøvd ut med helse stasjonen, OG fordi hun snart skulle begynne på skolen.... Hadde jo blitt bare mobbing om hun skulle gått og luktet der...

Vi var på Elverum sykehus, ble der i over en uke faktisk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...