Gå til innhold

Toårinegen vil ikke sitte i ro å spise

Anbefalte innlegg

Gjest Full aktivitet

Toåringen min blir stadig mere aktiv. Før kunne han sitte fint ved bordet og i stolen sin. Nå derimot har han ikke tid til ås itte med maten. Vil dra maten med seg overalt. Prøver jeg å få ham ved bordet så nekter han å spise. Det blir mye nei og irettesetting ellers også i løpet av dagen. Han setter på komfyren og ovner, osv. Jeg er nesten redd det skal bli for mye for ham.

Hvor strenge er andre på at toåringer skal sitte å spise ved bordet?

Fortsetter under...

Jeg har aldri tillatt at ungene drar med seg maten rundt i huset. Måltidene inntas ved matbordet, basta. For det første blir det smuler og søl overalt, det er uhygienisk og for det andre har et barn i farta mye større sjanse for å sette maten i halsen og kveles.

De får selvfølgelig frukt når de ser tv og sånt, men måltidene er ved spisebordet.

Jeg har aldri tillatt at ungene drar med seg maten rundt i huset. Måltidene inntas ved matbordet, basta. For det første blir det smuler og søl overalt, det er uhygienisk og for det andre har et barn i farta mye større sjanse for å sette maten i halsen og kveles.

De får selvfølgelig frukt når de ser tv og sånt, men måltidene er ved spisebordet.

YES! Enig!

Da datteren min holdt på sånn informerte jeg henne om at maten går i søpla om hun forlater bordet. Å gå fra bordet betyr at man er ferdig å spise. Det var helt forferdelig for henne å se at maten faktisk gikk i søpla. Etter noen sånne runder holdt det med en påminnelse.

For oss har det vært viktig at barna sitter i ro ved bordet når de spiser.

Vi har vært veldig strenge på dette fra begynnelsen av, og har egentlig ikke hatt særlig store problemer. Det har bare ikke vært noen mulighet å spise andre steder!

Den som går i fra bordet, den er ferdig og maten blir ryddet bort.

Hvis du vil han skal sitte i ro og spise, så mener jeg du bør gjøre følgende:

Sitte sammen med ham.

Forklare at om han går i fra, så er han ferdig og maten blir fjernet.

Gjøre som du sier!!! Selv om han ikke har spist noen ting, så får han ikke mer mat før til neste måltid.

Gjerne hjelpe ham litt til å sitte rolig ved å bruke sele eller gjøre det koselig ved bordet ved å synge litt for ham, snakke med ham osv.

Aldri gi ham noe å spise så lenge han ikke sitter på plass.

Ellers må du huske på at barn ikke dør av å bli irrettesatt... Vi skal ikke være vennene deres, men foreldrene.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...