Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har erfaring med Aupair fra asia? Vi vurderer veldig å få en aupair hit i huset nå til våren. Jeg har permisjon med minstemann frem til mai. Tenkte hun skulle komme rundt april for at vi skal få tid å bli kjendt.

Vi har ikke så veldig stor plass. Har soverom til oss selv liksom. Har dere store hus dere som har aupair? Lurte på om hun kan ligge på loft-stue eller noe? Vi har også mulighet for å lage et lite rom ved siden av kjøkkenet. Men dette blir ikke stort, og der er kjøkkeninreding/grovkjøkken, så kanskje ikke så alvorlig kjekt å ha som soverom.

Har dårlig erfaring med å plassere barna på rom ilag også, fordi de vekker hverandre mye om natta. og tidlig...

Nå hadde det vært velig praktisk for oss å ha aupair. 2 skal hentes i skolen. sfo her er veldig dårlig, og mange foreldre har tatt ut barna. Men jeg begynner i jobb igjen, og kan ikke hente de.

Tenkte da at aupair var hjemme med minstemann, som er 11 mnd når han evt skal begynne i barnehagen. Istede kan det være greit at han får være hjemme 1 år ekstra slik at han kan bli litt mer moden før barnehagealvoret begynner.

Høres det mer praktisk ut med aupair enn det er? Jeg håper du kan gi meg noen erfaringer. Åsså skulle jeg visst hvor du lot henne sove.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248177-aupair/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest En tobarnsmor

Hei!

Jeg har ikke aupair eller planer om å få aupair, men jeg har vært aupair! Jeg vet at det er visse minimumskrav som skal oppfylles. Et av dem er at aupairen skal ha eget rom. og da menes et rom som er hennes, der hun kan lukke døra og bare være alene.(uten gjennomgang til barnas rom eller andre rom) Dermed faller vel loftstua bort? Så sant du ikke kan gjøre den om til et privat soverom. Det andre rommet kan kanskje brukes, men da må du ta bort kjøkkeninnredning osv. En aupair skal behandles som et familiemedlem mens de bor hos vertsfamilien, og man legger ikke familiemedlemmer på grovkjøkkenet. ;-)

Jeg fant litt lover og regler vedr. minstebetaling osv her: http://www.atlantis-u.no/index2_nor.html?/au%20pair%20Norge/aupair.html

Men har du tenkt på hvordan det skal gå med språkutviklingen til minstemann dersom h*n skal være med en som ikke snakker norsk hver dag hele dagen, når h*n er midt i "lære å snakke" alderen selv? Det tror jeg at jeg hadde vært skeptisk til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248177-aupair/#findComment-1944859
Del på andre sider

Gjest fillippa

Vi har hatt Au-pairer fra Asia og Polen. Vi brukte et eget stort rom i kjelleren m/ eget bad. Hvis loftstuen er et eget rom går det helt sikker fint at hun ligger der. Vi behandlet de som en del av familien og hadde de alltid med oss på ferier etc. (eget rom både på hytta og på hoteller). Hun passet kun sønnen vår og ordnet med ting som hadde med han å gjøre. I tillegg forberedet hun noen ganger middagen. Rengjøring, stryking etc. hadde vi andre som gjorde.

Våre Au pairer snakket ikke norsk og ønsket heller ikke å lære det. Sønnen vår hadde au pair fra han var 8 måneder til han var ca. 5 år. På slutten gikk han halv plass i barnehage. Ser det skrives her at det kan bli et problem at au pairen ikke snakker norsk. Det har gått helt fint med sønnen vår som nå er blitt skolegutt. Han snakker helt flytende norsk men forstår engelsk veldig godt samt at han snakker litt.

Au pair er en fin måte å lære om andre mennesker og kulturer på. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248177-aupair/#findComment-1944956
Del på andre sider

Vi har hatt Au-pairer fra Asia og Polen. Vi brukte et eget stort rom i kjelleren m/ eget bad. Hvis loftstuen er et eget rom går det helt sikker fint at hun ligger der. Vi behandlet de som en del av familien og hadde de alltid med oss på ferier etc. (eget rom både på hytta og på hoteller). Hun passet kun sønnen vår og ordnet med ting som hadde med han å gjøre. I tillegg forberedet hun noen ganger middagen. Rengjøring, stryking etc. hadde vi andre som gjorde.

Våre Au pairer snakket ikke norsk og ønsket heller ikke å lære det. Sønnen vår hadde au pair fra han var 8 måneder til han var ca. 5 år. På slutten gikk han halv plass i barnehage. Ser det skrives her at det kan bli et problem at au pairen ikke snakker norsk. Det har gått helt fint med sønnen vår som nå er blitt skolegutt. Han snakker helt flytende norsk men forstår engelsk veldig godt samt at han snakker litt.

Au pair er en fin måte å lære om andre mennesker og kulturer på. Lykke til.

Et spørsmål, kanskje du kan svare siden du har hatt aupair såpass mange år:

Hvordan kombineres aupair med full jobb for begge foreldrene når aupairen bare kan jobbe 5 timer pr. dag slik det står i Europarådets bestemmelser? Må vi i tillegg ha barnehage/barnepark?

Vi vurderer aupair til høsten igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248177-aupair/#findComment-1945087
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke aupair eller planer om å få aupair, men jeg har vært aupair! Jeg vet at det er visse minimumskrav som skal oppfylles. Et av dem er at aupairen skal ha eget rom. og da menes et rom som er hennes, der hun kan lukke døra og bare være alene.(uten gjennomgang til barnas rom eller andre rom) Dermed faller vel loftstua bort? Så sant du ikke kan gjøre den om til et privat soverom. Det andre rommet kan kanskje brukes, men da må du ta bort kjøkkeninnredning osv. En aupair skal behandles som et familiemedlem mens de bor hos vertsfamilien, og man legger ikke familiemedlemmer på grovkjøkkenet. ;-)

Jeg fant litt lover og regler vedr. minstebetaling osv her: http://www.atlantis-u.no/index2_nor.html?/au%20pair%20Norge/aupair.html

Men har du tenkt på hvordan det skal gå med språkutviklingen til minstemann dersom h*n skal være med en som ikke snakker norsk hver dag hele dagen, når h*n er midt i "lære å snakke" alderen selv? Det tror jeg at jeg hadde vært skeptisk til.

Lykke til!

Hei.

Jeg hadde selvsagt tenkt å lage grovkjøkkenet koselig og soveromsaktig. men det er vel litt lite (ca 7 m2). Loftstua er også et eget rom forsåvidt, men vi har inngang til boder og så er det lite vindu der så det fungerer litt dårlig. Mulig løsningen blir å slå sammen barnerom så vi får eget rom til henne. Dette skal vi alltids finne en løsning på.

Når det gjelder språkutvikling tror jeg ikke det vil bli så allverdens vanskelig. Barn klarer utrolig å skille to språk og lære seg flere språk paralelt. De er mye flinkere med slikt enn oss voksne. Hun må nødvendigvis kunne engelsk da, slik at vi kan kommunisere med henne.

Dessuten har jeg en deltidsjobb, så jeg jobber bare 2-3 dager i uken (50 %), så jeg vil jo ikke overlate oppdragelsen til henne. Målet er jo å være mye sammen med barna selv også. Lekser osv tar jo vi oss av som vanlig. Det som er greit er å ha en som er her når de kommer fra skolen og en til å passe og leke med minstemann. Og jeg trodde dette var oppgaver aupairen gjerne tok på seg? De kan jobbe 30 timer i uken, så noe må de jo gjøre også.

Takk for innspill...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248177-aupair/#findComment-1945110
Del på andre sider

Gjest fillippa

Et spørsmål, kanskje du kan svare siden du har hatt aupair såpass mange år:

Hvordan kombineres aupair med full jobb for begge foreldrene når aupairen bare kan jobbe 5 timer pr. dag slik det står i Europarådets bestemmelser? Må vi i tillegg ha barnehage/barnepark?

Vi vurderer aupair til høsten igjen.

Hos oss har vi regnet 5 arbeidsdager a 6 timer. Dvs. fri i helgen. Men dette er en avtale mellom deg og Au pairen. Man kan f.eks. betale mer en den faste satsen. Vår Au pair har stort sett hatt ansvaret fra 9-16. Vi betalte vel 4500,- de siste par årene. Jeg har også hjemmekontor en dag i uken i perioder. Det betyr at jeg tok han mye da. Etterhvert gikk han halv plass i barnehage.

Men jeg har ikke inntrykk av at dette praktiseres strengt hos andre. Venner av au pairen som var på vest-kanten hadde det langt strengere og mange hadde hovedansvar for 2-

3 unger stort sett hele døgnet (de fikk betalt for det). De ble heller ikke akkurat behandlet som en av familien. Slik skal det jo ikke være. Men man kan vel bli enig om en mellomting sikkert.

Mange vil tjene mest mulig penger og ønsker å jobbe mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248177-aupair/#findComment-1945136
Del på andre sider

Annonse

Gjest En tobarnsmor

Hei.

Jeg hadde selvsagt tenkt å lage grovkjøkkenet koselig og soveromsaktig. men det er vel litt lite (ca 7 m2). Loftstua er også et eget rom forsåvidt, men vi har inngang til boder og så er det lite vindu der så det fungerer litt dårlig. Mulig løsningen blir å slå sammen barnerom så vi får eget rom til henne. Dette skal vi alltids finne en løsning på.

Når det gjelder språkutvikling tror jeg ikke det vil bli så allverdens vanskelig. Barn klarer utrolig å skille to språk og lære seg flere språk paralelt. De er mye flinkere med slikt enn oss voksne. Hun må nødvendigvis kunne engelsk da, slik at vi kan kommunisere med henne.

Dessuten har jeg en deltidsjobb, så jeg jobber bare 2-3 dager i uken (50 %), så jeg vil jo ikke overlate oppdragelsen til henne. Målet er jo å være mye sammen med barna selv også. Lekser osv tar jo vi oss av som vanlig. Det som er greit er å ha en som er her når de kommer fra skolen og en til å passe og leke med minstemann. Og jeg trodde dette var oppgaver aupairen gjerne tok på seg? De kan jobbe 30 timer i uken, så noe må de jo gjøre også.

Takk for innspill...

Hei!

Jeg fikk visst ikke forklart hva jeg syns er problemet med dette med språkutviklingen. Det er ikke det at det er to språk som er problemet, men at det egentlig blir mindre enn ett, som det blir hvis barna ikke får norsk så mye som de skal, og engelsken til omsorgspersonen er dårlig. Hvilket den ofte er hos asiatiske aupairer som ikke har tilbragt særlig tid utenfor Asia. Iallefall er den ikke tilstrekkelig god til å utvikle noe tospråklighet.

Men nå sier du jo litt mer her, bl.a. at du skal jobbe deltid. Da blir jo bildet litt annerledes.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248177-aupair/#findComment-1945275
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...