Gjest prust Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Har tre barn på 7 år, 5 år og 2,5 år. Eldstemann steller seg selv om morgenen. Han blir vekket, går på badet, vasker seg oppe og nede og finner tøy og kler seg. Han er imidlertid ekstremt somlete og må "husjes" på mange ganger. Nummer to er treeeeeg til å våkne. Når hun endelig kommer seg på badet, pleier jeg å vaske henne og av og til kle henne. Dette KAN hun gjøre selv, men det går så seeeeeiiiiiint.... Nummer tre får selvsagt hjelp til alt, men hun tar av og til på buksa selv. Frokost: Jeg må si mange ganger at de må spise, ellers glemmer de seg bare bort..... Jeg eller pappaen lager nistemat. Tannpuss: Eldstemann gjør dette sjøl. Jeg må likevel rope opp og høre om han har gjort det. Ofte har han begynt å leke i stedet.... De to andre gjør det når jeg har sagt det tre-fire ganger... Yttertøy: jeg sier hva de skal ha på. Likevel sommmmmmmmler de og jeg må si det mange ganger. Føler at morgenene blir så masete! Fatter ikke at det skal være så vanskelig å få med seg hva som skal skje HVER eneste dag: tisse, vask, påkledning, spise frokost, pusse tenner, ta på yttertøy.... Hvordan får dere deres barn til å gjøre ting litt mer av seg selv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Har bare en 7-åring. Vekker henne, men må noen gang komme innom rommet en gang til for å "starte" henne. Vi tar ikke morgenstell, men heller kveldsdusj ca. hver annen dag. Klærne er på i en fart. Men ho står opp og kler seg lager jeg matpakke og frokost. Vi spiser sammen, og er ferdig å spise omtrent samtidig. Bruker nok 10-15 minutter. Litt masing for tannpuss/greing av hår + påkledning. Men ikke verre enn at det er til å leve med. Jeg står opp ca. kl. 7, og vi er oftest ute av huset kl. 07:50. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946135 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Dette blir vel egentlig ikke noe svar på hvordan alt skal gå raskere men mer en solidaritetserklæring...... Har det omtrent sånn selv også. Har en på 5,5 og 3,5 og en baby. Hun største er den treeeeeeeeegeste hos oss mens hun i midten kler seg raskt etter å ha fått litt hjelp med vasken. DE KAN HVIS DE VIL BEGGE TO!!!!!!! Jeg tror 3 åringen synes det er stas å klare det mens 5 åringen bruker klesituasjonen, matsituasjonen m.m som "testbaner". Alt, absolutt alt må protesteres på minst en gang! Vi har begynt å la dem finne frem tøy kvelden før og legge det fram så det ikke skal brukes tid på også! Det hender ofte 5 åringen får være på badet alene for å gjøre seg istand, vi kommer inn og hun sitter der naken og synger...........ææææææææææææ Vet ikke hva man skal gjøre...kanskje roseroserose de luxe hver gang de gjør noe raskt????????? Kanskje lokke med en liten bok før de skal gå hvis de kjapper seg? Skjønner iallefall hvordan du har det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jentene er i grunnen ganske flinke. (Legg merke til at jeg sier ganske...) De er 6,5 og 5,5 år gamle nå. Storesøster har vekkeklokke og står opp når den ringer. Lillesøster blir vekket eller våkner av seg selv. De kler på seg litt tregt, men med en påminnelse dann og vann så går det bra. Det er bare storesøster som skal spise frokost, det fikser hun som regel selv. (All-Bran og melk.) Håret må jeg stelle for dem enda. Tannpussen kan nok lillesøster somle endel med. Hun elsker å leke med vann... Storesøster er stort sett flink. Så er det på med klær og ut av døren. Når jeg er alene med alle sammen står vi opp ca. 07 og er i bilen ca. 08 - ofte litt før. Lillebror og jeg spiser sjelden noe før vi kommer hjem etter leveringen. Men jeg steller ham samtidig som jentene kler på seg. Så lager jeg nister, fikser hår, prøver å stelle meg selv innimellom alt annet. Sekker skal pakkes, regntøy finnes frem osv. Joda, det er litt hektisk, men det går greit. Da er det en annen historie når pappa'n skal ha dem med. Han roper og maser og styrer verre. Resultatet er at jentene er tregere... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Gutta på 7 og snart 11 er rimelig kjappe. De vet at de får spille playstation eller se på tv hvis vi har tid til overs. De gjør det de skal uten noe mer dikkedarer. Snuppa på straks 6 er en helt annen historie. Hun kan bruke en time på en hel brødskive, sitter kliss naken på badet og soser i sin egen verden, og må "gjetes". Hun vet hva hun skal gjøre, men det går bare så sinnsykt treigt... Og enda hun er tv-slave, og VET at hun går glipp av å se på tv om morra'n ved å være så treig. Men hun er ofte først oppe, da! Og sist ferdig etter MYE mas... Vet ikke om det er kjønn eller alder, jeg... Men gutta har aldri vært så ille... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg må med skam innrømme at det er like ille med en på 4,5, en på 9 og en på 15. Det er bare hun på 4,5 som spretter opp og kler på seg selv- vasker seg selv og pusser tenna. Hun på 9 glemmer seg - og spiser nærmest i koma. Hun på 15 stenger hele badet bare hun skal gre seg. Sukk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Mine er nå snart 8 år, 4 år og 2 år. Og vi har dager som ligner på det du beskriver men stortsett går det slik: Jeg legger tøy klart på kvelden til neste dag, de har ikke ytret ønske om å velge Men i helgene finner de to elste fram tøyet selv. Men det er stress nok å få alle 3 ut på morran så jeg legger det klart så lenge ingen protesterer Jeg vekker elste jenta kl. 06 (ja vi er oppe tidlig) hun tar på seg tøyet selv, tidligere somlet hun en del men en dag så gad jeg ikke mer og tok en liten samtale når vi hadde en "jentetur, bare oss 2" og forklarte at hun kunne bli litt flinkere til å få på tøyet på morran, fordi desto fortere hun ble ferdig med tøyet, desto mer tid hadde hun før vi måtte ut av døren til å gjøre andre ting. Og vi alle fik en god start på dagen når vi samarbeidet med å bli ferdige slik at det ikke ble stress på slutten. Det fungerte... og siden da så har det ikke vært noe mas med henne. Mellomste tar også på tøyet selv, hun sitter på badegulvet og små skravler med en av oss voksne som hjelper minstemann. Hvis ikke hun er ferdig når vi er ferdig med minsten så får hun hjelp med resten. Dette gjelder kun de 3 dagene jeg skal på jobb. Alle andre dager må hun gjøre det selv ;)Men da har jeg gooood tid så det gjør ikke så mye om hun somler litt Har snakket litt med henne at om 2 år til når hun begynner på skolen så er det ingen voksne på skolen som skal hjelpe barna med tøyet så da må hun øve litt selv hjemme nå. Og det var en skikkelig motivasjon for henne. Men så kan hun nesten ikke vente på å begynne på skolen sånn som storesøster. Det gleder hun seg veldig til. Minstemann får hjelp med alt enda, men han har såvidt begynt å prøve hjelpe til med å dra opp buksen og dra av genseren og er skikkelig flink til å dra av sokker (helst når vi skal egentlig ha de på ) Frokosten går stortsett greit, må av og til si at hvis ikke dere spiser opp nå så blir dere sultne til det er måltid i barnehagen/sfo og da går det unna. Yttertøy har jeg også lagt klart kvelden før... De to elste tar på alt selv og jeg hjelper minsten. Vi er ute av huset 06:55 Men så har vi selvfølgelig de dagene som ikke alle er like samarbeidsvillige. Da må man bruke litt humor av og til får å få litt fortgang i ting... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Hos oss går det faktisk utrolig greit, men det tok tid før det ble sånn... Når ungene står opp _vet_ de hva som forventes av dem. De skal selv finne fram klærne sine (jeg hjelper toåringen å finne fram klær), vaske seg og kle på seg (til og med toåringen gjør dette selv (får hjelp dersom hun ønsker det). Når de er ferdige med morgenstellet, skal de rydde rommene og re opp sengene sine. Dessuten skal de sette på plass leker o.l. jeg har tatt med opp fra 1.etasje kvelden før. Vi alle går ned for å spise. Alle tre ungene legger matboksene sine i sekkene (pappaen har smurt ferdig) og vi spiser. Etter frokost går alle opp for å pusse tenner, ned for å kle på seg yttertøy, så ut i bilen. Vi har gjort en avtale om at de ikke får ta fram leker e.l. før de har gjort morgenpliktene. Er de effektive får de dermed mer tid til å leke. Ungene har også merka at jo tidligere vi er ferdige, jo mer tid frå vi til å prate rundt kjøkkenbordet. Det liker de godt! I bilen på vei til skole, barnehage og jobb, prater vi om hvordan morgenen har vært. Jeg passer selvsagt på å skryte av dem når det er fortjent :-) Gubban, dette høres helr rosenrødt ut, men vi har også morgener som ikke er "perfekte" ;-) Det verste er når ungene krangler! I en periode fikk de 10 poeng for hver morgen de klarte seg uten å krangle. Etter 100 poeng dro vi på kino :-) Jeg merker at de morgenene pappaen har hovedansvaret går det ikke like knirkefritt. Han er ikke like konsekvent som meg, så da benytter ungene raskt sjansen ;-) Å være konsekvent og følge godt med på hva som skjer tror jeg er veldig viktig. Da vet ungene hva de kan forvente hele tiden. Reglene er de samme uansett! På forhånd kan du sette opp "morgentimeplanen" sammen med dem og da går det litt sport i å se om man klarer å følge planen :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Eldste min er også 7 år. Han Blir vekt, koser litt i min seng, før han går ut på badet og kler på seg sjøl. Så tusler han ut til pappa'n sin, som ordner frokost til ham. Så må han "jages" ned trappa, ta på sko og sekk og ut døra så han rekker å møte kompisene sine til 7:40. Han pleide å somle noe grusomt, men etter at vi jobbet litt med det, går det ganske mye bedre nå. Lillesøstra er 4,5 år, og med henne varierer det veldig hvor mye hun klarer sjøl. Dvs, hun klarer alt (nesten)sjøl når hun vil, men hun er vanvittig trøtt om morgenen, og må av og til hjelpes ganske mye. Hun spiser heldigvis frokost i bhg, så jeg hjelper henne med påkledning og hårstell mens gutta spiser. Med henne har vi jobbet veldig mye med leggesituasjonen (som var grusom for noen uker siden), så vi har ikke satt fokus på morgenstellet helt ennå. Vi har kjørt belønningssystem på begge ungene en periode nå, for det var endel som hadde sklidd ut ganske kraftig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 2. oktober 2006 Del Skrevet 2. oktober 2006 Dette blir vel egentlig ikke noe svar på hvordan alt skal gå raskere men mer en solidaritetserklæring...... Har det omtrent sånn selv også. Har en på 5,5 og 3,5 og en baby. Hun største er den treeeeeeeeegeste hos oss mens hun i midten kler seg raskt etter å ha fått litt hjelp med vasken. DE KAN HVIS DE VIL BEGGE TO!!!!!!! Jeg tror 3 åringen synes det er stas å klare det mens 5 åringen bruker klesituasjonen, matsituasjonen m.m som "testbaner". Alt, absolutt alt må protesteres på minst en gang! Vi har begynt å la dem finne frem tøy kvelden før og legge det fram så det ikke skal brukes tid på også! Det hender ofte 5 åringen får være på badet alene for å gjøre seg istand, vi kommer inn og hun sitter der naken og synger...........ææææææææææææ Vet ikke hva man skal gjøre...kanskje roseroserose de luxe hver gang de gjør noe raskt????????? Kanskje lokke med en liten bok før de skal gå hvis de kjapper seg? Skjønner iallefall hvordan du har det! Sommerfuglklistremerker løste mye hos oss her for noen uker siden da vår 4,5 åring absolutt skulle krangle på alt hver kveld. Korrupt? ;-) Men det funker! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1946885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hos oss går det faktisk utrolig greit, men det tok tid før det ble sånn... Når ungene står opp _vet_ de hva som forventes av dem. De skal selv finne fram klærne sine (jeg hjelper toåringen å finne fram klær), vaske seg og kle på seg (til og med toåringen gjør dette selv (får hjelp dersom hun ønsker det). Når de er ferdige med morgenstellet, skal de rydde rommene og re opp sengene sine. Dessuten skal de sette på plass leker o.l. jeg har tatt med opp fra 1.etasje kvelden før. Vi alle går ned for å spise. Alle tre ungene legger matboksene sine i sekkene (pappaen har smurt ferdig) og vi spiser. Etter frokost går alle opp for å pusse tenner, ned for å kle på seg yttertøy, så ut i bilen. Vi har gjort en avtale om at de ikke får ta fram leker e.l. før de har gjort morgenpliktene. Er de effektive får de dermed mer tid til å leke. Ungene har også merka at jo tidligere vi er ferdige, jo mer tid frå vi til å prate rundt kjøkkenbordet. Det liker de godt! I bilen på vei til skole, barnehage og jobb, prater vi om hvordan morgenen har vært. Jeg passer selvsagt på å skryte av dem når det er fortjent :-) Gubban, dette høres helr rosenrødt ut, men vi har også morgener som ikke er "perfekte" ;-) Det verste er når ungene krangler! I en periode fikk de 10 poeng for hver morgen de klarte seg uten å krangle. Etter 100 poeng dro vi på kino :-) Jeg merker at de morgenene pappaen har hovedansvaret går det ikke like knirkefritt. Han er ikke like konsekvent som meg, så da benytter ungene raskt sjansen ;-) Å være konsekvent og følge godt med på hva som skjer tror jeg er veldig viktig. Da vet ungene hva de kan forvente hele tiden. Reglene er de samme uansett! På forhånd kan du sette opp "morgentimeplanen" sammen med dem og da går det litt sport i å se om man klarer å følge planen :-) Dette høres veldig OK ut! Du har nok rett i at jeg bør være mer konkret om hva som forventes av dem - hvilke oppgaver de har. Det gikk forresten bedre i dag enn i går, og vi snakket sammen om at vi ikke ønsket å starte dagen med mas. Likevel brukte vi ca 20 minutter mer å komme oss ut av huset enn det jeg synes vi behøver (vil gå klokka åtte, og den blir alltid minst ti på halv ni). Men alle morgener er ikke like. Noen ganger går pappaen tidlig, og da går det egentlig mest effektivt (for jeg bestemmer alt!), men det blir jo en del mas.... Noen ganger begynner han seint, og da tar vi oss tid til en kopp kaffe sammen, og jentene begynner å leke, og så bloir det mas for å avbryte leken for å dra til barnehagen.... Noen dager har jentene og jeg fri, mens gutten og pappaen skal avgårde.... Så det er litt vanskelig å være konsekvent når morgenene ikke er like! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Mine er 5 og 4. Eldstemann er veldig flink. Det varierer om han må vekkes eller våkner av seg selv, men etter det står han opp, går på badet, og gjør det aller meste selv. Må normalt ha hjelp til å vri opp en klut (fordi vi ikke har blandebatteri på vasken, og må justere kaldt og varmt manuelt...). Han finner gjerne klær selv, men ofte finner jeg fram klær. Han kan lage frokost selv (skjære brød og smøre på) og er vanligvis rask til å spise. Han pusser tenner selv, kler på yttertøy, pakker ofte ned matboksen sin selv også, og er normalt klar flere minutter før oss andre. Lillesøster på 4 år er et annet kapittel. Hun kan hvis hun vil, men er svært humørsyk om morgenen. Morgener hvor hun våkner av seg selv er hun som en solstråle og ordner alt selv. Men må hun vekkes er hun som en grinete furie, og det blir mye masing og klaging. (Fra både meg og henne...) Hun må ofte ha hjelp til å komme i gang (dvs av med pysjen, på do, vaske seg), men så kler hun på seg selv. Må riktig nok minnes på en del ganger. Og sånn fortsetter det med henne. "Nå må du kle på" ca 50 ganger og "nå må du spise" like mange ganger. Ellers glemmer hun seg bort og det tar så lang tid. Men jeg syns man kan forvente at de kler på seg selv. Vi begynte med det tidlig, og allerede før de var 3 år gamle ble de utstyrt med en stabel med klær (i riktig rekkefølge...) foran seg på badgolvet, og værsågod å kle på mens mamma dusjer. (Pappa drar på jobb før vi står opp). En trussel som virker hos oss er trusselen om at hvis de ikke kler på seg så får de gå i barnehagen i pysjen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Mine er 5 og 4. Eldstemann er veldig flink. Det varierer om han må vekkes eller våkner av seg selv, men etter det står han opp, går på badet, og gjør det aller meste selv. Må normalt ha hjelp til å vri opp en klut (fordi vi ikke har blandebatteri på vasken, og må justere kaldt og varmt manuelt...). Han finner gjerne klær selv, men ofte finner jeg fram klær. Han kan lage frokost selv (skjære brød og smøre på) og er vanligvis rask til å spise. Han pusser tenner selv, kler på yttertøy, pakker ofte ned matboksen sin selv også, og er normalt klar flere minutter før oss andre. Lillesøster på 4 år er et annet kapittel. Hun kan hvis hun vil, men er svært humørsyk om morgenen. Morgener hvor hun våkner av seg selv er hun som en solstråle og ordner alt selv. Men må hun vekkes er hun som en grinete furie, og det blir mye masing og klaging. (Fra både meg og henne...) Hun må ofte ha hjelp til å komme i gang (dvs av med pysjen, på do, vaske seg), men så kler hun på seg selv. Må riktig nok minnes på en del ganger. Og sånn fortsetter det med henne. "Nå må du kle på" ca 50 ganger og "nå må du spise" like mange ganger. Ellers glemmer hun seg bort og det tar så lang tid. Men jeg syns man kan forvente at de kler på seg selv. Vi begynte med det tidlig, og allerede før de var 3 år gamle ble de utstyrt med en stabel med klær (i riktig rekkefølge...) foran seg på badgolvet, og værsågod å kle på mens mamma dusjer. (Pappa drar på jobb før vi står opp). En trussel som virker hos oss er trusselen om at hvis de ikke kler på seg så får de gå i barnehagen i pysjen... Kjenner til det med at samme barnet kan være solstråle den ene morgenen og en tordensky den neste! Hos oss er det femåringen som har de egenskapene. I dag var hun veldig blid, men brukte laaaaaaang tid på badet, og kom aldri i gang. Når hun har stått naken på badet i ti minutter uten at noe skjer, blir det til at jeg begynner å vaske henne og kle henne.... Kanskje en bjørnetjeneste? Eldstemann er alltid blid, men treg. I dag måtte han gjøre lekser fra 7 til 730 (pappaen hadde ikke lest opp leksa for ham i går, så han hadde gjort feil...), så han var flink som rakk det i tillegg til de vanlige tingene. Synes dine barn er flinke jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Eldste min er også 7 år. Han Blir vekt, koser litt i min seng, før han går ut på badet og kler på seg sjøl. Så tusler han ut til pappa'n sin, som ordner frokost til ham. Så må han "jages" ned trappa, ta på sko og sekk og ut døra så han rekker å møte kompisene sine til 7:40. Han pleide å somle noe grusomt, men etter at vi jobbet litt med det, går det ganske mye bedre nå. Lillesøstra er 4,5 år, og med henne varierer det veldig hvor mye hun klarer sjøl. Dvs, hun klarer alt (nesten)sjøl når hun vil, men hun er vanvittig trøtt om morgenen, og må av og til hjelpes ganske mye. Hun spiser heldigvis frokost i bhg, så jeg hjelper henne med påkledning og hårstell mens gutta spiser. Med henne har vi jobbet veldig mye med leggesituasjonen (som var grusom for noen uker siden), så vi har ikke satt fokus på morgenstellet helt ennå. Vi har kjørt belønningssystem på begge ungene en periode nå, for det var endel som hadde sklidd ut ganske kraftig. Jeg leser her at mange lar barnea spise frokost i barnehagen. Men hvordan gjør dere det i prakis da? Jentene mine hadde blitt fornærmet om de ikke fikk spise sammen med oss voksne og skolegutten om morgenen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Mine er nå snart 8 år, 4 år og 2 år. Og vi har dager som ligner på det du beskriver men stortsett går det slik: Jeg legger tøy klart på kvelden til neste dag, de har ikke ytret ønske om å velge Men i helgene finner de to elste fram tøyet selv. Men det er stress nok å få alle 3 ut på morran så jeg legger det klart så lenge ingen protesterer Jeg vekker elste jenta kl. 06 (ja vi er oppe tidlig) hun tar på seg tøyet selv, tidligere somlet hun en del men en dag så gad jeg ikke mer og tok en liten samtale når vi hadde en "jentetur, bare oss 2" og forklarte at hun kunne bli litt flinkere til å få på tøyet på morran, fordi desto fortere hun ble ferdig med tøyet, desto mer tid hadde hun før vi måtte ut av døren til å gjøre andre ting. Og vi alle fik en god start på dagen når vi samarbeidet med å bli ferdige slik at det ikke ble stress på slutten. Det fungerte... og siden da så har det ikke vært noe mas med henne. Mellomste tar også på tøyet selv, hun sitter på badegulvet og små skravler med en av oss voksne som hjelper minstemann. Hvis ikke hun er ferdig når vi er ferdig med minsten så får hun hjelp med resten. Dette gjelder kun de 3 dagene jeg skal på jobb. Alle andre dager må hun gjøre det selv ;)Men da har jeg gooood tid så det gjør ikke så mye om hun somler litt Har snakket litt med henne at om 2 år til når hun begynner på skolen så er det ingen voksne på skolen som skal hjelpe barna med tøyet så da må hun øve litt selv hjemme nå. Og det var en skikkelig motivasjon for henne. Men så kan hun nesten ikke vente på å begynne på skolen sånn som storesøster. Det gleder hun seg veldig til. Minstemann får hjelp med alt enda, men han har såvidt begynt å prøve hjelpe til med å dra opp buksen og dra av genseren og er skikkelig flink til å dra av sokker (helst når vi skal egentlig ha de på ) Frokosten går stortsett greit, må av og til si at hvis ikke dere spiser opp nå så blir dere sultne til det er måltid i barnehagen/sfo og da går det unna. Yttertøy har jeg også lagt klart kvelden før... De to elste tar på alt selv og jeg hjelper minsten. Vi er ute av huset 06:55 Men så har vi selvfølgelig de dagene som ikke alle er like samarbeidsvillige. Da må man bruke litt humor av og til får å få litt fortgang i ting... Imponerende! Målet mitt er alltid å gå klokka åtte - men den blir uten unntak minst 820..... Da går som regel skolegutten ut døra noen minutter før vi ramler ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Kjenner til det med at samme barnet kan være solstråle den ene morgenen og en tordensky den neste! Hos oss er det femåringen som har de egenskapene. I dag var hun veldig blid, men brukte laaaaaaang tid på badet, og kom aldri i gang. Når hun har stått naken på badet i ti minutter uten at noe skjer, blir det til at jeg begynner å vaske henne og kle henne.... Kanskje en bjørnetjeneste? Eldstemann er alltid blid, men treg. I dag måtte han gjøre lekser fra 7 til 730 (pappaen hadde ikke lest opp leksa for ham i går, så han hadde gjort feil...), så han var flink som rakk det i tillegg til de vanlige tingene. Synes dine barn er flinke jeg! Jeg syns i grunnen også at mine er flinke. :-) Men jeg tror kanskje du gjør jenta di (og deg selv) en bjørnetjeneste med å begynne å hjelpe henne når ingenting skjer. Da jeg begynte å kreve at de skulle kle på seg selv så la jeg fram klær, sørget for at de var avkledd, vært på do og vasket. Så gikk jeg i dusjen. Minnet dem på påkledning et par ganger mens jeg dusjet. Når jeg kom ut av dusjen sa jeg "nå går jeg og kler på meg, og når jeg har gjort det går jeg ned og lager mat. Hvis du ikke har kledd på deg til da så får du gå naken i dag." Det virker hos oss... :-) Jeg syns godt du kan presse femåringen din litt. Mine har en tendens til å få opp farta når jeg forlater badet... Dessuten... begynn å la den minste kle på seg selv også! Kanskje det utløser litt "konkurranse" til storesøster, sånn at hun skjerper seg også! Og så lærer den minste seg å kle på seg selv like godt først om sist også. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg syns i grunnen også at mine er flinke. :-) Men jeg tror kanskje du gjør jenta di (og deg selv) en bjørnetjeneste med å begynne å hjelpe henne når ingenting skjer. Da jeg begynte å kreve at de skulle kle på seg selv så la jeg fram klær, sørget for at de var avkledd, vært på do og vasket. Så gikk jeg i dusjen. Minnet dem på påkledning et par ganger mens jeg dusjet. Når jeg kom ut av dusjen sa jeg "nå går jeg og kler på meg, og når jeg har gjort det går jeg ned og lager mat. Hvis du ikke har kledd på deg til da så får du gå naken i dag." Det virker hos oss... :-) Jeg syns godt du kan presse femåringen din litt. Mine har en tendens til å få opp farta når jeg forlater badet... Dessuten... begynn å la den minste kle på seg selv også! Kanskje det utløser litt "konkurranse" til storesøster, sånn at hun skjerper seg også! Og så lærer den minste seg å kle på seg selv like godt først om sist også. :-) Ja, må nok presse henne litt... Men vi har to bad, slik at vi voksne + eldstemann bruker badet oppe. Jeg steller meg ferdig før jeg går ned og vekker og steller jentene. Dermed blir jeg stående og vente på at de blir ferdige før vi kan gå inn og spise frokost. Jeg kan selvfølgelig få jentene i gang, gå inn på kjøkkenet og begynne å spise - men da blir det mye frem og tilbake ved frokosten... Liker at alle spiser samtidig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Ja, må nok presse henne litt... Men vi har to bad, slik at vi voksne + eldstemann bruker badet oppe. Jeg steller meg ferdig før jeg går ned og vekker og steller jentene. Dermed blir jeg stående og vente på at de blir ferdige før vi kan gå inn og spise frokost. Jeg kan selvfølgelig få jentene i gang, gå inn på kjøkkenet og begynne å spise - men da blir det mye frem og tilbake ved frokosten... Liker at alle spiser samtidig! Skjønner at det er noen praktiske utfordringer. :-) Men sett dem gjerne i gang mens du går og gjør noe annet. Smør frokost eller matpakker, pakk ned klær, eller bare rydd ut av oppvaskmaskina. La dem holde på uten at du står og ser på dem. :-) Jeg oppdaget i allefall at de er mye raskere når jeg er i dusjen enn når jeg står og ser på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Skjønner at det er noen praktiske utfordringer. :-) Men sett dem gjerne i gang mens du går og gjør noe annet. Smør frokost eller matpakker, pakk ned klær, eller bare rydd ut av oppvaskmaskina. La dem holde på uten at du står og ser på dem. :-) Jeg oppdaget i allefall at de er mye raskere når jeg er i dusjen enn når jeg står og ser på. Skal prøve det! Men i morra har jentene og jeg fri :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ninnima Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Skal prøve det! Men i morra har jentene og jeg fri :-) Heldige, dere! :-) Her har vi aldri fri, virker det som. Vi står opp til samme tid hver dag, ut av døra til samme tid hver dag. Alltid bare jeg og ungene, pappaen er ute tidligere - hver dag. Kanskje lettere å få til rutiner da når alt er likt fra dag til dag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248267-morgenstell-hvor-mye-kan-en-forvente/#findComment-1947226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.