Gå til innhold

Morgenstell - hvor mye kan en forvente?

Anbefalte innlegg

Heldige, dere! :-) Her har vi aldri fri, virker det som. Vi står opp til samme tid hver dag, ut av døra til samme tid hver dag. Alltid bare jeg og ungene, pappaen er ute tidligere - hver dag. Kanskje lettere å få til rutiner da når alt er likt fra dag til dag?

Jentene går 80% i barnehage - jeg jobber 70%. Det betyr at jeg fra i høst av har bevilget meg én dag ennenhver uke der jeg har fri uten barn hjemme! Det har jeg aldri hatt før :-)

Men i praksis er det jo ikke så mange timene det er snakk om. Jeg leverer da litt seint i barnehagen ca 930, og så er jeg hjemme igjen klokka ti. Skolegutten kommer da hjem kvart på to - Da kan jeg kose litt ekstra med ham og ha litt alene-tid med ham, for det trenger han! Og så henter jeg jentene ca halv fire, slik at den dagen blir kort for dem.

De knappe fire fri-timene skal jeg bruke på å gå tur, gjøre reint, ta en tur i byen, besøke venninner.....OI - så effektiv jeg må være!!!!!!

Fortsetter under...

Jeg leser her at mange lar barnea spise frokost i barnehagen. Men hvordan gjør dere det i prakis da?

Jentene mine hadde blitt fornærmet om de ikke fikk spise sammen med oss voksne og skolegutten om morgenen!

Våre har bestandig spist frokost i bhg., så det er det de er vant til.

I tillegg tar det litt lengre tid med bhg-barnet om morgenen, bla fordi vi må ordne håret hennes.

Det er bare pappaen og storebror som spiser frokost hjemme på hverdagene, så det er ikke så attraktivt å sette seg ned tror jeg! Vi har ikke akkurat lys på bordet og festlig dekket bord, det er mer snakk om aviser og frokostblanding inntatt i taushet av morgengretne aktører ;-)

Min 6-åring er utroooooliggg treg. Det gikk rimelig greit før han begnte på skolen, for da spiste han frokost i barnehagen. Nå må han spsie før han går, og det er en tålmodighetsprøve av dimensjoner... Jeg har holdt meg i flere måneder nå, ikke hjulpet ham med ting han klarer selv. Tror man enten må leve med dette, altså stå opp tidliere, eller vente til de vokser det av seg...

Dette høres veldig OK ut! Du har nok rett i at jeg bør være mer konkret om hva som forventes av dem - hvilke oppgaver de har. Det gikk forresten bedre i dag enn i går, og vi snakket sammen om at vi ikke ønsket å starte dagen med mas. Likevel brukte vi ca 20 minutter mer å komme oss ut av huset enn det jeg synes vi behøver (vil gå klokka åtte, og den blir alltid minst ti på halv ni).

Men alle morgener er ikke like. Noen ganger går pappaen tidlig, og da går det egentlig mest effektivt (for jeg bestemmer alt!), men det blir jo en del mas.... Noen ganger begynner han seint, og da tar vi oss tid til en kopp kaffe sammen, og jentene begynner å leke, og så bloir det mas for å avbryte leken for å dra til barnehagen....

Noen dager har jentene og jeg fri, mens gutten og pappaen skal avgårde....

Så det er litt vanskelig å være konsekvent når morgenene ikke er like!

Skjønner problemet, ja...

Er det en mulighet å ta en liten prat på sengekanten før ungene legger seg kvelden før? Da kan du på en måte avklare hva som forventes å skje neste morgen :-)

Min 5-åring dusjer selv hver morgen. Han tar på klærne som jeg legger frem, eller av og til finner han klær selv.

Min 2 1/2-åring hjelper til med det meste selv. Jeg vasker henne. Hvis hun er veldig trøtt, tar jeg meg av påkledningen uten å gjøre noe nummer utav det. Har vi god tid og hun er opplagt er det mer enn gjerne at hun hjelper til selv. Som regel blir det en mellomting, der jeg vasker henne, så tar hun på truse/bleie og bukse selv. Genser må jeg hjelpe til med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...