Gå til innhold

Søke ny jobb mens jeg er gravid ?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig begynt å titte meg om etter ny jobb, både pga lang reisevei pr. i dag og fordi det er en del interne problemer på jobben som forsurer miljøet og flere har sagt opp osv.

Jeg har sendt et par søknader og titter ivrig etter flere stillinger å søke på.

Men i helgen fant jeg ut at jeg er gravid. Trodde ikke det skulle gå så raskt (sluttet på pillen 4/8), så jeg ble tatt litt på senga. Men det er jo bare hyggelig.

Men hva da med jobbsøkingen min....? Om jeg er heldig og får komme på intervju på en av de stillingene jeg allerede har søkt. Sier jeg noe om dette da? Evt. på hvilket tidspunkt sier jeg noe? Og hva syns dere om å søke jobb mens man er gravid? Jeg syns det er litt "urettferdig" overfor min evt. nye jobb, med tanke på at de etter kort tid må finne en vikar for meg osv.

Jeg jobber med personal så jeg vet hvilke rettigheter jeg har og at ny arbeidsgiver ikke kan spørre om dette i intervju osv., men sitter mer og tenker på selvfølelsen jeg selv sitter igjen med. Og hva jeg selv føler er etisk riktig.

Hva syns dere og har noen av dere vært i lignende situasjon?

Takknemmelig for innspill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248270-s%C3%B8ke-ny-jobb-mens-jeg-er-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner følelsen din - selv om du er klar over dine rettigheter. Jeg tror ikke jeg ville ha sagt det - og de færreste spør sånn direkte på et intervju.

Grunnen til at jeg ikke ville ha sagt det er;

1. alle arbeidsgivere ser nok unge kvinner som en risiko uansett pga kommende graviditeter / syke småbarn etc og dermed må man regne med at dette tas i betraktning selv om de ikke spør direkte. (noen spør direkte selv om det "ikke er lov")

2. så tidlig i en graviditet vet man ikke helt hvordan det går. En ting er å være synlig gravid, men fram til ca 12 uker er det ikke vanlig å si noe til annet enn de nærmeste.

Gratulerer - og lykke til med søkningen!

Gjest hos oss

Det kommer selvsagt an på hvor langt du er på vei når du kalles inn til intervju.

Mange har mistet flere ganger før uke 12, så å fortelle noe før dette, ville jeg synes var litt vanskelig.

Det kommer også an på hvor du søker jobb, desto mer opplæring som kreves, desto større merutgift er det for arbeidsgiver å lære opp en vikar for deg. Dette spiller også større rolle for en liten arbeidsgiver med en knapp økonomi, enn hvis du søker jobb i en stor statlig institusjon som kanskje har et stort opplæringsbudsjett, og det ikke spiller noen rolle om det gpr en person mer på kurs osv.

Men generelt ville jeg ikke sagt noe i søknaden eller på intervjuene. (jeg ville heller ikke sagt at jeg _ikke_ hadde tenkt å få barn, men ikke sag noe om dette temaet). Hvis jeg hadde fått tilbud om jobben, ville jeg skriftlig takket ja til jobben, men i samme brev sagt at jeg var gravid, og bedt om å bli kalt inn til en ny samtale hvis de ønsket å ta dette opp før det ble laget en kontrakt. Jeg ville opplyst om termin, og om hvor mye permisjon jeg skulle ha (desto mer pappaen tar, desto bedre er det jo for din nye arbeidsgiver).

Men jeg ville latt arbeidsgiver ta avgjørelsen om jeg var den beste for jobben, før hun/han fikk vite at jeg var gravid.

På vår arbeidsplass er det vanlig at pappaene tar mye permisjon, så forskjellen på å ansette en potensiell far og en potensiell mor er ikke så stor.

Vi har ansatt flere gravide damer, vi har lenger perspektiv og vil ha den beste selv om hun er borte et drøyt halvår i permisjon.

Visst kan du søke jobb! : ) Ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke forteller om graviditeten.. Du trengte jo ikke vite om det heller? Du kan jo jobbe mange mnd. selv om du er gravid.. ja du blir borte pga. permisjon, men sånn er det bare..

Gratulerer med graviditeten, og lykke til med jobbsøkingen. :)

Før uke 12 ville jeg ikke sagt noe - da er det allikevel så tidlig og usikkert, og mange venter jo med å fortelle det til de nærmeste.

Etter den tid ville jeg ha nevnt det - på 2.gangsintervju. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å la være.

Jeg søkte på jobber hele våren. Skulle BORT fra jobben min..

Jo, i juni fant jeg ut at jeg var 6 mnd på vei!!!

Der satt jeg med "skjegget i postkassa".. Hadde vært på intervju etter intervju.. og barn???

nei.. det var altfor tidlig å tenke på det for oss.. vi gifta oss for bare 1 år siden...

satt der og "løy" for dem uten å vite det.

Så fant jeg ut dette da og fikk tilbud om en ped-leder stilling. Hadde dårlig samvittighet og sa det rett ut - fikk jo ikke jobben,men ville jeghatt glede av å jobbe der i ca 4-8 uker og så stikke av igjen??

Ville nok ha blitt sett på som syndebukken i avd uansett.

Lykke til til deg da:)

jeg skal bli mamma om mindre enn 3 uker så akkurat nå kan alle jobber seile sin sjø:)

Annonse

Jeg søkte på jobber hele våren. Skulle BORT fra jobben min..

Jo, i juni fant jeg ut at jeg var 6 mnd på vei!!!

Der satt jeg med "skjegget i postkassa".. Hadde vært på intervju etter intervju.. og barn???

nei.. det var altfor tidlig å tenke på det for oss.. vi gifta oss for bare 1 år siden...

satt der og "løy" for dem uten å vite det.

Så fant jeg ut dette da og fikk tilbud om en ped-leder stilling. Hadde dårlig samvittighet og sa det rett ut - fikk jo ikke jobben,men ville jeghatt glede av å jobbe der i ca 4-8 uker og så stikke av igjen??

Ville nok ha blitt sett på som syndebukken i avd uansett.

Lykke til til deg da:)

jeg skal bli mamma om mindre enn 3 uker så akkurat nå kan alle jobber seile sin sjø:)

Men om du allerede hadde fått tilbud om jobben, da har de jo ikke lov til å trekke tilbudet tilbake fordi en er gravid.

Gjest ikke nick i dag

Jeg synes personlig dette er litt vanskelig. Og mange arbeidsgivere spør faktisk om man skal ha barn i framtiden, selvom det ikke er lov til å spørre.

Selv opplevde jeg for noen år tilbake å bli spurt, og jeg svarte da som sant var at barn kunne jeg ikke få. Da skal jeg si deg at den personen som spurte ble litt flau. For dette temaet kan være ganske tøft for mange, da mange ikke kan få barn. Selv har vi nå adoptert, og nå venter vi tildeling av barn nr. 2 og jeg er egentlig arbeidssøker. Men jeg synes det er vanskelig å søke jobber når jeg vet jeg snart skal ut i permisjon. For blir jeg innkalt til intervju, og de spør meg så må man jo svare at man snart venter barn. Og da får man nok ganske sikkert ikke jobben.

Jeg var også på et intervju for 2 år siden, og ble spurt om vi skulle ha flere barn. Jeg svarte som sant var at det skulle vi ha om 2-3 år. Jeg var også til andre gangs intervju, men fikk beskjed om at dette var grunnen til at jeg ikke fikk jobben. Og da var vi ikke igang engang med adopsjonsprosessen.

Ønsker deg lykke til.

Men et muntlig tilbud er jo like bindende som et skriftlig. Snodig.

Ja, jeg vet det, men sånn Egentlig hadde jeg ikke lyst på jobben - var mindre enn 3 mnd til småen skulle dukke opp..

Jeg var så glad pga det at jeg sa ifra ganske kjapt da de ringte for å tilby jobben

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...