Gå til innhold

Hva gjør dere da det ene barnet spiser opp godteriet med en gang?

Anbefalte innlegg

Gjest En søster

Jeg husker godt fra turer da jeg og broren min var små. I påsken fikk vi hvert vårt egg med godteri i, og han spiste opp alt sammen første dagen. Da måtte alltid jeg dele med han resten av uka, og han gjorde store innhugg i mitt egg hver påske.

Hver sommer fikk vi en femtilapp eller så i ispenger av besteforeldrene våre. Broren min kjøpte opp pengene i første og beste butikk. Resten av ferien kjøpte mamma og pappa is til han hver gang jeg kjøpte til meg selv.

En bagatell kanskje, men hva ville du som mor/ far ha gjort? Belønne den som ikke greier å planlegge, eller la h*n ta konsekvensene av sløsing?

Nå er både broren min og jeg voksne, men han havner fortsatt på etterkudd med penger faktisk :) hehe. Er alltid veldig rik på lønningsdagen..

Fortsetter under...

Vi ble aldri tvunget til å dele med oss det vi hadde fått til å ha som eget. Var det tomt, så var det tomt - selv om de andre hadde noe igjen.

Det gjaldt enten det var snakk om penger, snop eller ting.

Egentlig ser jeg på dette som ganske selvfølgelig.

Den som har spist opp/brukt opp, er tom. Det forlanges på ingen måte at den/de som har igjen noe må dele - og h*n får ikke ekstra av oss voksne.

Det skulle da bare mangle, synes jeg - noe annet blir jo belønning for å sløse...

Jeg syns i prisippet at han skal ta konsekvensene av hva han har gjort med pengene/godteriet sitt. Men på den annen side har dette mye med hvor gammelt barnet er, snakker vi om en 5 åring er det litt for stort ansvar, snakker vi om en tolvåring er saken en annen selvsagt.

Gjest Personifica

Vi er tre søstre, voksne nå.

Jeg var den midterste og slukte alltid godteriet på lørdagen. De to andre sparte lenge på sitt.

Og jeg maste om å få.Foreldrene mine sa jeg ikke måtte mase siden jeg hadde fått like mye. Men jeg husker søsknene mine forbarmet seg over meg og ga meg litt av det de ikke likte så godt.

Og det var jo veldig snilt!

Er det tomt i godteskåla, så er det tomt. Det samme med penger; de bestemmer selv hva og når pengene skal brukes, men lærer fort at oengene bare kan brukes èn gang.

Dersom jeg så at det ene barnet var veldig dårlig til å disponere sitt, ville jeg kanskje prøvd å porsjonere det ut.

Annonse

Mine får påskeegget "palmelørdag" eller påskaaften ettersom jeg har tidlig. eller senpåske, men det har vel hendt de har fått det på skjærtorsdag også. Da får de klar beskjed om at det er det godteriet de får i påska så de må porsjonoere ut. Jeg pleier å ta fra dem eggene etter et visst inntak og gjemme dem til dagen etter da, så på den måten passer jeg vel på litt at de ikke spiser opp alt på en gang.

Og dersom en skulle bruke alle lommepengene sine på is den første dagen av ferien så får ikke vedkommende is av meg når det andre barnet kjøper for sine egne penger nei. Men jeg hadde nok kommet til å kjøpe is til begge av og til da. :o)

Gjest også en søster

Tror det er lett for foreldrene å føye den som krever, for å få fred liksom.

Slik var det iallefall for oss, og da jeg som 13-åring fikk meg jobb endte jeg opp med å kjøpe mine egne klær, fikk ikke mer lommepenger hjemmefra, selv om jeg gjorde akkurat like mye husarbeid som mine søsken.

Kjøpte jeg meg noe jeg ønsket meg for pengene mine fikk ofte søstrene mine likedan, for at det skulle være rettferdig, men for meg virket det langt fra rettferdig.

Å dette fulgte i lang lang tid, helt til nå faktisk, jeg hører at besteforeldrene sender klær og gaver til mine stakkars søstres barn, men jeg har aldri opplevd det..

Men har hørt mine foreldre si at jeg er så ansvarsbevisst og selvhjulpen, så i bunn grunn er det en ære da..

Og jeg klarer meg jeg *stolt*

Har den ene spist opp, så er det slutt. Ferdig med det. At den andre må dele synes jeg er kjempeurettferdig.

Kjøper man is, så kjøper man til begge.

Har selv en stesønn som er som din bror. I tillegg velger han alltid det største og dyreste. Dersom vi nå skal kjøpe is til begge får de samme sum i penger, og kjøper selv. Snuppa velger gjerne en liten is, og har penger til to. Han må noen ganger legge til noen kroner for å få nok. (Gjør det da vi er i syden og det blir mange is o.l. på kort tid:-)

Men de har fått likt, og ingen kan si at det er urettferdig.

Gjest sharing is caring

Kanskje er det å forsyne seg passelig av det som settes frem en like god egenskap å lære som det å disponere / spare på godteriet sitt. Jeg synes snop i mye større grad burde settes frem i en felles skål, og så må alle lære å dele på det som er der med både voksne og barn, uten at det må være 100% likt.

Påskeegg er derimot noe helt spesielt, til de som er store nok til det, så kan egget med godteri for flere dager gis til hver enkelt, og så må de selv disponere. Da er det tomt når det er tomt. Men til de som ikke klarer dette (pga alder eller for sterk godtelyst:-) )bør kanskje dette også deles ut litt etter litt.

JEg synes absolutt at foreldrene dine gjorde en feil på dette området. Han lærte tydeligvis at om man bruker opp noe, så får man likevel like mye som de andre etterpå også.

Barna mine får ikke mer godteri om den ene har spist opp og den andre ikke. Og den som har igjen, behøver ikke å dele. Vil hun dele får hun lov.

Hadde jeg gitt dem penger som skulle være til bl.a. is, så hadde jeg holdt meg veldig hard på å ikke kjøpe is til han som hadde brukt opp pengene sine. Eller jeg hadde sagt til deg at du slapp å bruke pengene dine på is også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...