Gå til innhold

Bør jeg ha dårlig samvittighet?

Anbefalte innlegg

Gjest Lissbeth

Det er alltid min mann som henter og bringer sønnen vår til og fra barnehagen. Han synes det er greit. Han kjører bil, jeg gjør ikke, men så bor vi ikke veldig langt unna barnehagen da så jeg kan gå med minstemann til barnehagen.

Noen andre som har fedre som henter og bringer. Deltar mye?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248354-b%C3%B8r-jeg-ha-d%C3%A5rlig-samvittighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du ha dårlig samvittighet hvis faren syns dette er greit?

Hos oss har vi pleid å dele på grunnet ulike arbeidstider. Men stort sett har jeg fulgt/hentet litt oftere enn ham nettopp fordi jeg vanligvis har bilen. Og da var det enklere for meg enn for ham.

Annonse

Hvis dere begge synes det er greit, er vel ikke det noe mer å lure på?

Vi har hatt perioder hvor den ene har bragt og hentet mye, og perioder hvor den andre tar hovedansvaret for akkurat det. I store deler av bhg-tiden var det mannen min som gjorde det mest, nå er det meg.

Her er det blitt sånn at pappa leverer/henter minstemann i barnehagen, mens jeg sykler/går sammen med 2.klassingen til skolen.

Fungerer greit bortsett fra at jeg synes jeg har liten oversikt over hva som skjer i barnehagen og jeg ikke kjenner til de nye ungene i barnehagen etc.

Prøver å bytte innimellom...

Gjest Jentemammaen

Her deler vi. Jeg tar morgenstellet og levering, og far henter og lager middag. Når begge arbeider 100% passer det optimalt for oss. Hvis en av oss er på reise, blir det selvfølgelig henting og bringing på en av oss - og litt kortere arbeidsdag.

Jeg har!

Nå har jeg og eldstemann høstferie, og gubben sa til meg på søndag: "Det blir vel godt med ferie nå, jenta mi! Du skal slippe å stå opp tidlig, jeg skal ta meg av barnehagebarna! Jeg både bringer og henter!"

Og dette ble sagt i alvor! Han mente det!

Han er slik ellers i hverdagen, også. Han er veldig flink til å ta seg av ungene, gjøre ting med dem, vaske klærne deres, lage frokost/matpakker osv.

Herlig å ha en sånn mann!;-)

Annonse

Gjest Elextra

For oss hadde det vært praktisk umulig at én av oss både hentet og leverte hver dag. Derfor bytter vi på, vanligvis er det én som henter og én som leverer.

Hadde syntes det var HELT greit om det passet for mannen min både å hente og levere hver dag, særlig om vi likevel ikke utnyttet åpningstidene i barnehagen maksimalt :).

Men det går jo ikke når vi begge jobber fullt, eller egentlig litt mer enn fullt.

tzatziki1365380058

Jeg har pappa som deltar mye. Men jeg hadde ikke villet overlate både henting og bringing til ham. Synes jeg får mye informasjon om ungene gjennom å være innom barnhage og SFO, så jeg ville følt jeg mistet mye dersom han hadde all daglig kontakt mot disse stedene.

Men skjønner ikke hvorfor du skulle drømme om å ha dårlig samvittighet, så lenge det er en ordning som passer for dere!?

Hvorfor i all verden skulle du ha dårlig samvittighet???

Så lenge dette er det som fungerer best for dere, er det vel helt OK?

Og jeg tror (håper i alle fall) at de fleste moderne fedre er sterkt deltagende i sine barns liv. Min mann er i alle fall i høyeste grad tilstede. Vi henter og bringer som det passer, oftest er det han som gjør det. Han følger på idrettsskole, leker med ungene, hjelper med lekser - kort sagt: Alt som følger det å ha barn - akkurat som jeg.

Jeg drar før sfo åpner og kommer hjem etter de har stengt.

Veslas pappa har all henting og levering, samt står opp med henne og ordner til skolesaker etc hver dag.

Den eneste jeg har dårlig samvittighet ovenfor er vesla, som har vært vant til at vi har delt det 50/50, og som gråter og vil at jeg skal hente og levere av og til.

Vi er ferdige med henting og bringing, men faren hadde alltid hovedansvaret for dette.

En helt naturlig konsekvens av at jeg aldri hadde bilen, unntatt når han var bortreist.

Jeg leverte / hentet selvsagt (med kollektivtransport) når han var forhindret pga. møter eller noe sånt. Men det var relativt sjelden.

Akkurat det har jeg aldri hatt dårlig samvittighet for. Han har ikke deltatt noe mer en fedre flest på andre områder, og det var ingen nevneverdig omvei for ham.

Mens vi hadde dagmamma i gangavstand, var det vanligvis jeg som leverte og faren som hentet.

Hos oss er det alltid pappa som bringer og henter. Vi har en bil og på grunn av avstand må barna kjøres til barnehagen. Min mann er avhengig av bil til og fra jobb og han kjører forbi barnehagen så det er helt naturlig at han tar denne oppgaven. Ønsker en bil til da jeg har redusert stilling og drar derfor hjem en time tidligere enn min mann. Grunnen til dette er å få middagen ferdig til de kommer hjem. Jeg synes det er en grei fordeling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...