Gå til innhold

Var jeg et bokstavbarn?

Anbefalte innlegg

Har lest artikler i ukeblader om bokstavbarn og kjent meg så igjen i det de beskriver.

Jeg var veldig stille og blyg som liten og tørte knapt å åpne munnen. Var kun hos folk jeg kjente godt/stolte på jeg snakket, om andre sa noe svarte jeg kort og veldig lavt.

Jeg turte aldri ta initiativet til å svare høyt i klassen.

Jeg ble betegnet som sjenert, men jeg mener jeg egentlig ikke var det. Når jeg var hos folk jeg kjente var jeg livlig og jabbete.

Jeg hadde også litt konsentrasjonsproblemer, ble lett distrahert, men gjorde det bra på skolen til tross for dette.

Med tiden har jeg blitt bra og nå tør jeg prate med folk - også de jeg ikke kjenner så godt. Læreren sa til meg en gang at jeg måtte aldri finne på å jobbe i butikk eller kontor, jeg måtte ha et yrke der jeg slapp å ha så mye med folk å gjøre pga jeg var så sjenert. Men der tok hun feil. Jeg har nå en jobb der jeg har mye med folk å gjøre, og jeg tror det er det som har kurert meg rett og slett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248407-var-jeg-et-bokstavbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...
Gjest jente r 24

kjenner meg igjen nøyaktig i din beskrivelse.

helt frem til jeg var 20 år.da jeg beg.å jobbe i en klinikk mitt i sentrum av storby med mye kunder,og kundebehandling. de første ukene og måndene var jeg ett stort nervevrak.først etter gjerne ett år beg.jeg å føle meg trygg, og avslappet iforhold til alle menneskene jeg møtte på daglig. nå har jeg jobbet der i 4 år,og kunne ikke tenke meg noen annen jobb:) og forstår att hvis jeg ikke hadde våget den gang hadde jeg nok vert like sjenert og tilbaketrukket som for 4 år siden- førnøyd :)

kjenner meg igjen nøyaktig i din beskrivelse.

helt frem til jeg var 20 år.da jeg beg.å jobbe i en klinikk mitt i sentrum av storby med mye kunder,og kundebehandling. de første ukene og måndene var jeg ett stort nervevrak.først etter gjerne ett år beg.jeg å føle meg trygg, og avslappet iforhold til alle menneskene jeg møtte på daglig. nå har jeg jobbet der i 4 år,og kunne ikke tenke meg noen annen jobb:) og forstår att hvis jeg ikke hadde våget den gang hadde jeg nok vert like sjenert og tilbaketrukket som for 4 år siden- førnøyd :)

Jeg tror det verste for sjenerte folk er å jobbe tilbaketrukket og trygt, da får de aldri utviklet seg.

Sosial trening er faktisk utrolig viktig, og å "tvinge" seg til å møte utrygge situasjoner, f.eks. å begynne i en jobb der de må ha mye med folk å gjøre, er den beste terapien en kan få. En blir ikke akkurat bedre av å sitte hjemme...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...