Gå til innhold

Mat i barnehage!

Gjest For mat i barnehagen

Anbefalte innlegg

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1159897352' post='3321727]

Hvorfor tilbyr ikke barnehagen mat? Vil ikke foreldrene bet. matpenger?

Ang. nuggati; Egentlig synes jeg foreldrene selv må få velge hva barnet deres har på brødskiva.Men nå har jeg aldri jobbet i en barnehage der dette har vært et problem :)

"Ang. nuggati; Egentlig synes jeg foreldrene selv må få velge hva barnet deres har på brødskiva.Men nå har jeg aldri jobbet i en barnehage der dette har vært et problem :)"

Har du ikke skjønt at slike ting bare er et problem her på dol? ;-)

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AAA

5

• Angelica :o)

4

• Lillemus

2

• sammfunnskritiker

2

Mest aktive i denne tråden

Hvordan får barnehagen din dekt inn til maten da så lenge dere ikke betaler noe for den ?

Nei du kan spørre... De har veldig god økonomi, som viser seg på flere måter enn det med maten. Huset de holder til i er nedbetalt og eies av de som driver barnehagen, det har kanskje noe med saken å gjøre?!

Gjest ninnima

Hvorfor spiser de nugatti hver dag hvis de ikke er opptatt av det. Da kunne de jo spist noe annet eller? som kanskje var litt sunnere.

De spiser det fordi det er ett av få pålegg som de liker. Men de løper ikke rundt og forteller alle og enhver at "se, se, jeg har nugatti på skiva!" og det blir ikke fest i heimen når nugattiboksen kommer ut av skapet. Men de har et valg hver gang, og spesielt i matpakka velger de ofte nugatti.

Så flott! Men skjønner ikke hvordan de har råd til det, om det ikke betales matpenger!?

Ikke jeg heller egentlig. ;-) Men jeg klager ikke, det er en fantastisk barnehage, med et personale med et driv og entusiasme for jobben sin som jeg ikke har sett maken til.

På den annen side, når jeg tenker meg om... Det er ikke i vår barnehage man vil finne de flotteste lekeapparatene til en halv million. Egentlig har de ikke så mange lekeapparater, men de bruker fantasien og leker flott med det de har. Det er også modent for en oppussing innendørs ser jeg. så der går ikke pengene. De går til skikkelig mat i tillegg til flere ansatte pr barn enn hva normen er, en pedagog ekstra pr avdeling.

Men hvordan de får det til å gå rundt begriper jeg egentlig ikke.

MVH

Gjest Persille

Vi har tre måltider om dagen som barnehagen står for. Det første er frokost med havregrøt og kornblanding, det neste er vanlig brødmat, og det siste er frukt og knekkebrød tidlig på ettermiddagen.

En gang i uken er det pannekaker i stedet for brødmat, og en gang i uken en annen varmmat.

På tur-dagen har de med seg matpakke, og da er det ingen restriksjoner på hva foreldrene kan sende med.

Foreldrene betaler 550,- mer enn makspris for blant annet dette (men også en ekstra ansatt en dag i uken, turpenger osv.).

Annonse

Gjest Elextra

Ikke jeg heller egentlig. ;-) Men jeg klager ikke, det er en fantastisk barnehage, med et personale med et driv og entusiasme for jobben sin som jeg ikke har sett maken til.

På den annen side, når jeg tenker meg om... Det er ikke i vår barnehage man vil finne de flotteste lekeapparatene til en halv million. Egentlig har de ikke så mange lekeapparater, men de bruker fantasien og leker flott med det de har. Det er også modent for en oppussing innendørs ser jeg. så der går ikke pengene. De går til skikkelig mat i tillegg til flere ansatte pr barn enn hva normen er, en pedagog ekstra pr avdeling.

Men hvordan de får det til å gå rundt begriper jeg egentlig ikke.

MVH

Kanskje de har rimelige lokaler? Vi bor sentralt i hovedstaden, og jeg antar husleien utgjør en stor utgiftpost.

Det er en ting man kan lure på - hvordan skal barnehager i de dyreste strøkene kunne gå like godt som de i rimeligere strøk? Om enkelte barnehager har tre ganger så høy husleie som andre (hvilket sikkert er tilfelle), hvordan kan det øvrige tilbudet bli like bra?

Kan hende blir dette utjevnet ved overøringer fra kommunene(?), ikke vet jeg, det var bare en interessant problemstilling.

Gjest Persille

Vi betaler 240 kr/mnd pr barn for mat og frukt. Jeg syns det er dyrt. Dette er for fulle plasser, og matpengene er i tillegg til maksprisen.

Du kan jo prøve å regne litt på hva du får for 240 kroner per barn da?

For ti barn f.eks utgjør det 2400 kroner på en mnd - klarer du å handle inn alt du trenger til ti barn for det? Frukt, varm mat, pålegg, melk - absolutt alt?

Jeg handler for ca 1500 i uken til 18 barn, det er tre måltider om dagen. I tillegg reiser jeg til Sverige og handler for ca 1500 en gang i mnd i kjøtt o.l. Det er 400 per barn det...

Gjest Persille

Kanskje de har rimelige lokaler? Vi bor sentralt i hovedstaden, og jeg antar husleien utgjør en stor utgiftpost.

Det er en ting man kan lure på - hvordan skal barnehager i de dyreste strøkene kunne gå like godt som de i rimeligere strøk? Om enkelte barnehager har tre ganger så høy husleie som andre (hvilket sikkert er tilfelle), hvordan kan det øvrige tilbudet bli like bra?

Kan hende blir dette utjevnet ved overøringer fra kommunene(?), ikke vet jeg, det var bare en interessant problemstilling.

Det blir IKKE utjevnet - og det er vårt største problem.

Min barnehage ligger i en dyr bydel, og jeg får samme tilskuddet per barn som det de får "på bygda" hvor det nær sagt er gratis å bo til sammenlikning.

Det gjør at jeg er nødt til å ta betalt for blant annet mat, fordi våre levekostnader er høyere enn andres.

Jeg tok kontakt med PBL ang. dette for litt siden - og de sa noe om skjønnsmidler osv, men det hjelper lite når bydelen allerede går med underskudd som det er.

PBL's løsning var å sette opp foreldrebetalingen, noe jeg ikke er spesielt lysten på.

Gjest Persille

Nei du kan spørre... De har veldig god økonomi, som viser seg på flere måter enn det med maten. Huset de holder til i er nedbetalt og eies av de som driver barnehagen, det har kanskje noe med saken å gjøre?!

Da har de jo 35000 mer til drift i måneden enn det jeg har uansett antall barn :)

Så det forklarer faktisk alt.

Da skulle jeg hatt varmmat HVER ENESTE DAG!

:)

Gjest Persille

Jo, foreldrene vil mer enn gjerne betale matpenger, men barnehagen finnes ikke og komme på gli.

Jeg syns det skulle vært forbud mot og ha med sjokoladepålegg, uansett. Det er tross alt en barnehage.

"Jeg syns det skulle vært forbud mot og ha med sjokoladepålegg, uansett. Det er tross alt en barnehage."

Er det opp til barnehagen å bestemme hvilket kosthold foreldrene skal ha i hjemmet sitt?

For det er faktisk det det handler om. Barnehagen har full rett til å bestemme hva de vil servere - men ingen rett til å bestemme hva forelrene skal servere.

Gjest Elextra

Det blir IKKE utjevnet - og det er vårt største problem.

Min barnehage ligger i en dyr bydel, og jeg får samme tilskuddet per barn som det de får "på bygda" hvor det nær sagt er gratis å bo til sammenlikning.

Det gjør at jeg er nødt til å ta betalt for blant annet mat, fordi våre levekostnader er høyere enn andres.

Jeg tok kontakt med PBL ang. dette for litt siden - og de sa noe om skjønnsmidler osv, men det hjelper lite når bydelen allerede går med underskudd som det er.

PBL's løsning var å sette opp foreldrebetalingen, noe jeg ikke er spesielt lysten på.

Enig i at dette er urettferdig.

Gjest Elextra

Da har de jo 35000 mer til drift i måneden enn det jeg har uansett antall barn :)

Så det forklarer faktisk alt.

Da skulle jeg hatt varmmat HVER ENESTE DAG!

:)

Det blir et litt for enkelt regnestykke. Tross alt var barnehagen privat, og om de ikke hadde hatt barnehage i lokalene, kunne de hatt leieinntekt. En kan ikke regne husleie som "gratis" fordi en eier lokalene.

Så egentlig er det eierne av barnehagen som her direkte sponser foreldrene, ganske edelt egentlig.

Annonse

Gjest Persille

Det blir et litt for enkelt regnestykke. Tross alt var barnehagen privat, og om de ikke hadde hatt barnehage i lokalene, kunne de hatt leieinntekt. En kan ikke regne husleie som "gratis" fordi en eier lokalene.

Så egentlig er det eierne av barnehagen som her direkte sponser foreldrene, ganske edelt egentlig.

Ja - men de ville likevel antagelig ikke hatt samme inntekt som det jeg har i utgift.

Det er DYR husleie i Oslo fremfor mange andre steder i landet, men tilskuddet er det samme til alle barnehager.

Gjest Persille

Enig i at dette er urettferdig.

Det er urettferdig at loven sier man skal ha 30% søskenmoderasjon også, når det ikke blir dekket av tilskuddet.

Det vil si at jeg taper 675 per søsken jeg tar inn, bare for at det skal være enklere for foreldrene.

Og det er egentlig ikke enklere for meg med ett par foreldre fremfor to heller, for da er de f.eks bare halvparten så mange på dugnader o.l.

Gjest Elextra

De spiser det fordi det er ett av få pålegg som de liker. Men de løper ikke rundt og forteller alle og enhver at "se, se, jeg har nugatti på skiva!" og det blir ikke fest i heimen når nugattiboksen kommer ut av skapet. Men de har et valg hver gang, og spesielt i matpakka velger de ofte nugatti.

Nugatti har vi ikke, hadde vi hatt det ville nok særlig ene gutten min elsket det.

Han er også glad i syltetøy og prim, som jeg omtrent regner som på linje med Nugatti. Ofte blir det dette han spiser til frokost...

Matboksen, derimot, styrer jeg, og der får han bare sunne ting; leverpostei, kaviar, skinke etc. Han protesterer ikke! :o).

"Ang. nuggati; Egentlig synes jeg foreldrene selv må få velge hva barnet deres har på brødskiva.Men nå har jeg aldri jobbet i en barnehage der dette har vært et problem :)"

Har du ikke skjønt at slike ting bare er et problem her på dol? ;-)

Mulig alle her har barna i samme barnehge! *LOL*

Gjest ninnima

Nugatti har vi ikke, hadde vi hatt det ville nok særlig ene gutten min elsket det.

Han er også glad i syltetøy og prim, som jeg omtrent regner som på linje med Nugatti. Ofte blir det dette han spiser til frokost...

Matboksen, derimot, styrer jeg, og der får han bare sunne ting; leverpostei, kaviar, skinke etc. Han protesterer ikke! :o).

Problemet hos oss er at spesielt det ene barnet velger bort å spise hvis ikke matpakka er "god nok". Dvs at han dropper frokosten, og dropper mat til frukt også. Vi har tatt det opp med barnehagen en million ganger, at de må sørge for at han spiser, men det greier de ikke. Så derfor - nugatti. Det er det eneste som garanterer at han får i seg en skive nå og da.

sammfunnskritiker

I vår barnehage har alle med matpakke til alle måltoder. JEg syns det er helt greit. Slik vet jeg hva barna spiser, og slik kontrollerer jeg hvilken mat. Hva de andre barna spiser på maten sin, det bryr jeg meg lite om. Av og til er det mitt barn som har sjokoladepålegg på skiva- og det er helt greit!

sammfunnskritiker

Ser ikke helt forskjellen jeg da, du smører nugatti på nista, men barnehagen får ikke lov å servere det ....

Grunnen til at 1. skiva skal være uten nugatti er fordi da skal "alle" barna ha nugatti og ikke noe annet.

Det er ingen premiering for at barna skal spise mest ..... noen barn orker bare en skive, da spiser de ikke mer fordi de får nugatti på skive nr. 2 ....

Logisk sett, lager man en forventning om at sjokoladepålegg er en fin ting, dersom det alltid skal komme etterpå.

Her i hjemmet har barna spist det de vil av pålegg.

Utrolig nok er sukkerpålegg som syltetøy, sjokoladepålegg i ulike varianter sjelden en prioritert sak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...