Gå til innhold

Disco med bar i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest masemamma

Barnehagen har satt opp følgende på programmet en fredag denne måneden: Disco med bar (alko fritt). Da skal de danse, ha bar og skåle med saft, sterk saft. Sånn står det i planen.

Reagerer på det, jeg. Syns det er litt vel uheldige sider ved voksenkulturen de dytter på barna. Jenta mi lærer tidsnok å forbinde dansing med skåling, om hun nå ikke trenger å lære det i barnehagen...

Så dere kloke synsere der ute, med og uten barn, skal/skal ikke kommentere det til barnehagen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248465-disco-med-bar-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mary Poppins

8

• Katt-ja

5

• Mrs. Wallace

4

• cecily

4

Mest aktive i denne tråden

For å synse litt her: Det blir en kopi av en "voksenting", barn har ikke behov for sterk saft og ellers høres hele greia ut som noen av de voksne i b.hg. er barnlige! Kanskje barna må leke at de blir fulle også?

Men disco med kiosk der de kan "kjøpe" drikke hadde vært mer passende!

He, he.

Et av de første ordene til mannen min var visstnok "skål".

Han har ikke tatt nevneverdig skade av det.

Jeg hadde nok ikke reagert på festen deres, man kan jo helt fint danse og drikke alkoholfritt også som voksne.

(hadde faktisk reagert mer på at de skulle høre discomusikk. Fytterakker'n)

Gjest masemamma

He, he.

Et av de første ordene til mannen min var visstnok "skål".

Han har ikke tatt nevneverdig skade av det.

Jeg hadde nok ikke reagert på festen deres, man kan jo helt fint danse og drikke alkoholfritt også som voksne.

(hadde faktisk reagert mer på at de skulle høre discomusikk. Fytterakker'n)

Skriver under på det med discomusikken, da.

Ellers er prinsessa vel bevandret i skålingens verden, men vil helst ha kontroll på den delen av hennes sosiale liv til så lenge ;)

Gjest masemamma

For å synse litt her: Det blir en kopi av en "voksenting", barn har ikke behov for sterk saft og ellers høres hele greia ut som noen av de voksne i b.hg. er barnlige! Kanskje barna må leke at de blir fulle også?

Men disco med kiosk der de kan "kjøpe" drikke hadde vært mer passende!

Takk for synsinga. Du setter fingeren akkurat på det jeg har problem med: Hvorfor herme (negative) voksenting når ungene fint kan ha disco på egne premisser? Det er vel ikke bare i denne saken jeg har reagert på modenhetsnivået til det pedagogiske personalet, men så lenge tulla trives, så forsøker jeg å holde meg i skinnet.

Jeg ville ikke sagt noe, men så skåles det lite her i huset da. De gangene det skåles er når vi dekker litt ekstra fint på og alle drikke saft eller brus til maten fra pene glass. Det er forresten ungene som insisterer på å skåle da.

Vi er ikke avholdsfolk på noen måter, og ungene kan se at vi tar et glass til maten, men det å skåle forbinder de ikke med alkohol.

Annonse

Tja, jeg skjønner ikke helt hvorfor den saften skal være så skrekkelig sterk, men utover det ser jeg ikke det helt store problemet.

Bortsett fra musikken, da. Den barnepopdiscosøpla som ofte settes på i sånne sammenhenger er langt mer skadelig enn en saftskål i ny og ne. *grøsser*

Gjest masemamma

Tja, jeg skjønner ikke helt hvorfor den saften skal være så skrekkelig sterk, men utover det ser jeg ikke det helt store problemet.

Bortsett fra musikken, da. Den barnepopdiscosøpla som ofte settes på i sånne sammenhenger er langt mer skadelig enn en saftskål i ny og ne. *grøsser*

Visste nok at det var lurt å høre med kloke hoder på dol før jeg irriterte meg for mye over det. Syns bare det er unødvendig med bar og "skåling med sterkt" i barnehagen i det hele tatt. Discomusikken får jeg vel uansett ikke stoppa - men så lenge den holder seg utenfor mine dører, og gudbevars: utenfor min bil, så er det greit nok ;)

Visste nok at det var lurt å høre med kloke hoder på dol før jeg irriterte meg for mye over det. Syns bare det er unødvendig med bar og "skåling med sterkt" i barnehagen i det hele tatt. Discomusikken får jeg vel uansett ikke stoppa - men så lenge den holder seg utenfor mine dører, og gudbevars: utenfor min bil, så er det greit nok ;)

Ja, i bilen er det greit å være litt lur med musikkvalg, av hensyn til trafikksikkerheten. :o)

Men som sagt: Hvorfor i alle dager skal safta være sterk?

Gjest masemamma

For å si det med en gang: jeg er totalavholds.

Men ser ikke noe galt i det barnehagen planlegger. Rart, ja, umodent også, kanskje. Men ser ikke noe skadelig i det.

Hadde det derimot vært at barna skulle latt som de var fulle, hadde jeg blitt grinete. :-)

Jeg er _ikke_ totalavholds. Og vi skåler gjerne, men i vår kultur har skålen alltid et innhold. Den drikkes med et godt ønske og gode tanker.

Vi har alkoholproblematikk i nær ongangskrets, og det er kanskje på bakgrunn av det at jeg reagerer mest på dette underholdningsinnslaget .

Kommenter! Høres ut som en veldig umodent påfunn fra barnehagen.

Det er helt greit at barnehagen assosierer dans og musikk med fest og morro, men ser ingen grunn til at dette skal kobles til bar og "sterk drikke".

(Og for de her som synes musikken er verre enn romantiseringen av alkohol for små barn så er jeg ganske sikker på at også dere liker musikk som ikke nødvendigvis passerer kulturpolitiet.)

Gjest masemamma

Ja, i bilen er det greit å være litt lur med musikkvalg, av hensyn til trafikksikkerheten. :o)

Men som sagt: Hvorfor i alle dager skal safta være sterk?

Poenget var at de skulle skåle med noe sterkt i glassene, da. For min del blir det litt for mange koblinger til det sterke. Kanskje "morsomt" for oss voksne, men jeg syns det er morsommere når barn får være barn.

Annonse

Poenget var at de skulle skåle med noe sterkt i glassene, da. For min del blir det litt for mange koblinger til det sterke. Kanskje "morsomt" for oss voksne, men jeg syns det er morsommere når barn får være barn.

Jeg synes det er tullete at de skal ha noe "sterkt" i glassene. Helt unødvendig. Men for øvrig kan man gjøre som man vil, for å sitere en ikke helt ukjent politimester. :o)

Gjest masemamma

Jeg synes det er tullete at de skal ha noe "sterkt" i glassene. Helt unødvendig. Men for øvrig kan man gjøre som man vil, for å sitere en ikke helt ukjent politimester. :o)

Det er vel helst sånn at de som laga planen skulle være morsomme. Og når planene deres ellers pleier å være sørgelig innholdsløse, så vises sånne kreative krampetrekninger så veldig godt. Men det er ganske greit i min barnehage: Det er en mamma som maser mye mer enn meg, og jeg kan ikke tenke meg annet enn at hun har tatt opp saken allerede ;)

Gjest masemamma

Kommenter! Høres ut som en veldig umodent påfunn fra barnehagen.

Det er helt greit at barnehagen assosierer dans og musikk med fest og morro, men ser ingen grunn til at dette skal kobles til bar og "sterk drikke".

(Og for de her som synes musikken er verre enn romantiseringen av alkohol for små barn så er jeg ganske sikker på at også dere liker musikk som ikke nødvendigvis passerer kulturpolitiet.)

Takk for poeng: Romantisering av alkohol.

Bør jeg evt ta det opp med pedagogene eller styrer? Er litt feig, og kan godt tenke meg å bare ta det opp med styrer og forbli anonym....

Jeg reagerer som deg.

Har heller ikke sansen for den typen barnedisco som noen sydenhoteller opererer med - med barneparaplydrinker i baren, mens mamma og pappa drikker sine voksenparaplydrinker.

Personlig ville jeg nok ikke tatt det opp med barnehagen - for jeg har generelt høy "hør nå her" terskel, men ville sette pris på om andre ville nevne det ;o)

Jeg ville kommentert det!

Synes det er like teit å lage til en bar og skåle med sterk saft, som det er å "arrangere" rosa-russ siste året i barnehagen. (Russen er da vel ikke spesielt gode forbilder!?)

Jeg ville nok bedt om en god begrunnelse.

Hvorfor ikke bare arrangere en barne-disco med dans, musikk og leik? Det er alt for mange barn som vokser opp med bar/skåling/alkohol som en del av hverdagen, og barnehagen burde være en "fri-sone" for disse barna.

Viktigere å lære ungene at man kan gå på disco/danse og ha det gøy uten bar/skåling/noe sterkt i glasset!

Alt trenger ikke være så "pedagogisk riktig" bestandig, men dette var rett og slett for dumt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...