Gå til innhold

Om å ikke be alle i bursdag!

Anbefalte innlegg

Hva feiler det foreldre som tillater barna sine å stenge ute noen av barna i bursdagselskap??? Enten ber man alle jentene, alle guttene, alle på treårsgruppa, alle på 5 år eller INGEN!

Selv om vi ikke gjør det som voksne så forstår vi at du ikke trenger be de du ikke kjenner på fest men for barn er det annerledes! De kan finne på å erte for at æddabædda du var ikke i bursdagen min.........synes faktisk det er ubetenksomt av foreldrene og med på å skape arena for mobbing!!

Mange skylder på plass- herregud om man har ti eller femten unger på et rom spiller vel ingen rolle- har man ikke stoler nok så sitt på gulvet!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/248520-om-%C3%A5-ikke-be-alle-i-bursdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ashild

6

• Tonette

6

• Lillemus

5

• puppola

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest mitt svar her

De ber alle, men da hun startet i barnehagen hadde hun bursdag og da ba jeg ikke alle. En grunn var at jeg var usikker på hvor mange barn det var i avdelingen, og jeg kun ba 3 stk. Jeg har ikke så god helse og orket ikke større selskap. Ellers er jeg enig med deg.

Gjest Underskrift

Eller sånn som meg og innviterer alle 19 ungene på avdelingen:o))

Jeg syns også at man må velge ut grupper, f.eks. 2003 barna, eller bare jenter/gutter.

For meg gikk ikke det, da vi ønsket noen fler, og da tenkte jeg skitt heller, la meg innvitere hele gruppa.

Utestenging er jeg ikke noe for.

Trist at dine/ditt barn har vært utsatt for dette.

Ha en ellers flott dag

Gjest Hjerterått

Veldig enig med deg. Jeg har tre barn i småskole og barnehagealder. Håndtering av barnebursdager har alltid vært et tema på foreldremøter, og vi foreldrene har blitt enige om kjøreregler slik som du beskriver. Det fungerer stort sett fint med noen få unntak. En gang i protest nektet jeg jenta mi på 8 år å gå i en bursdag hvor ikke alle jentene i klassen var invitert (det er kun 8 jenter i klassen). Hun var bedt, men bestevenninnen var ikke bedt og veldig lei seg over dette.

Poden skal ha "barnebursdag" i morgen og ba en del av guttene i klassen, men ikke alle. Det var da ikke sånn at en gjensto altså, det hadde vi ikke gått med på!

Men at man enten ber alle eller ingen fra klassen er hårreisende. Det er nå engang ikke alle som vil ha 15 gutter i huset, det holder med 10 - i laaaange baner! Dessuten er det ikke alle guttene poden kommer like godt overens med og da synes jeg ikke det skal få ødelegge dagen hans. Han blir jo ikke bedt i samtlige bursdager han heller og vi har ingen problemer med det.

Og som sagt - vi setter selvfølgelig ikke igjen ett barn!

Annonse

Gjest Elextra

Er også veldig mot utestenging, men synes likevel at det må være lov å invitere et par stykker fra barnehagen på tvers av de grupperinger du nevner.

Men man bør i så fall invitere godt under halvparten, slik at majoriteten, og ikke enkeltpersoner, ikke er invitert.

Gjest Underskrift

Veldig enig med deg. Jeg har tre barn i småskole og barnehagealder. Håndtering av barnebursdager har alltid vært et tema på foreldremøter, og vi foreldrene har blitt enige om kjøreregler slik som du beskriver. Det fungerer stort sett fint med noen få unntak. En gang i protest nektet jeg jenta mi på 8 år å gå i en bursdag hvor ikke alle jentene i klassen var invitert (det er kun 8 jenter i klassen). Hun var bedt, men bestevenninnen var ikke bedt og veldig lei seg over dette.

HMMM.

Ville vel ikke håndtert saken helt sånn, straffe ditt eget barn for noe hun ikke kunne noe for.

Hvorfor tok du ikke heller en hyggelig telefon til bursdagsbarnet foresatte og lurte på om det hadde skjedd en missforsåelse?

Straffe egne barn for voksenes dumhet, syns jeg virkelig ikke noe særlig om.

Men det var snilt gjort mot bestevenninna hennes da, di to ble sikkert kjempepopulære på skolen av dine handlinger tenker jeg ;o)

Gjest Elextra

Poden skal ha "barnebursdag" i morgen og ba en del av guttene i klassen, men ikke alle. Det var da ikke sånn at en gjensto altså, det hadde vi ikke gått med på!

Men at man enten ber alle eller ingen fra klassen er hårreisende. Det er nå engang ikke alle som vil ha 15 gutter i huset, det holder med 10 - i laaaange baner! Dessuten er det ikke alle guttene poden kommer like godt overens med og da synes jeg ikke det skal få ødelegge dagen hans. Han blir jo ikke bedt i samtlige bursdager han heller og vi har ingen problemer med det.

Jeg synes det grenser mot utestenging om du inviterer 10 av 15 gutter.

Jeg er helt imot _alle_ eller _ingen_.

Det er noe mellom der også.

Selvfølgelig utelater man ikke bare 2-3 stykker, men om man bare inviterer 2-3 stykker som man er "hjertevenner" med synes jeg det må være greit.

Når jenta mi blir 9år har jeg lovet at ho skal få feire slik som ho ønsker aller mest; kun de nærmeste venninnene -og overnattingsbursdag.

Og jeg synes jeg skal slippe å ha dårlig samvittighet for at ho får feire akkurat slik som ho ønsker.

Gjest Underskrift

Jeg ville tenkt sånn 50/50 jeg da, det er sikkert stor kjangse for at det er di samme 5 som aldri blir bedt også.

Nei når jeg tenker etter. .. jeg syns det er hjerterått og ikke innvitere di siste fem når du først skal ha 10 stykker. Forskjellen der blir neimen ikke stor, det hadde vært mer ok motsatt, innvitert 5 ikke innvitert 10stykker,

Mener nå jeg da

"Dessuten er det ikke alle guttene poden kommer like godt overens med og da synes jeg ikke det skal få ødelegge dagen hans. "

Til 8-årsdagen til storesøster ønsket ho kun å be noen av jentene i klassen + venner utenom. Begrunnelsen var bl.a at 2 av jentene i klassen ikke "er snille". Denne gikk jeg ikke med på, det måtte bli alle i år.

Da dagen kom, og disse 2 jentene begynte å "tulle" en del, angret jeg meg. Ikke at de var ekle med jenta mi, men de fant på en del tull som ingen andre syntes var greit.

Hadde nok ikke valgt bort bare de to uansett, men kanskje latt ho sluppet med bare de nærmeste -og fått en super dag!

Annonse

Gjest 10 av 15 er tøft nok

Problemet hvis de alle inviterer 10 av 15, er at det er et par stykker som aldri blir invitert.

Du kan godt si at livet er hardt og slik er det, men jeg synes man kan utsette dette så lenge som mulig.

Det er alltid noen som pga problemer i oppvekst eller (udiagnostisert) adhd osv, ikke er like flinke til å sosialisere og skaffe seg venner.

Det koster så lite å gjøre livet litt greiere for disse.

HMMM.

Ville vel ikke håndtert saken helt sånn, straffe ditt eget barn for noe hun ikke kunne noe for.

Hvorfor tok du ikke heller en hyggelig telefon til bursdagsbarnet foresatte og lurte på om det hadde skjedd en missforsåelse?

Straffe egne barn for voksenes dumhet, syns jeg virkelig ikke noe særlig om.

Men det var snilt gjort mot bestevenninna hennes da, di to ble sikkert kjempepopulære på skolen av dine handlinger tenker jeg ;o)

Enig med "underskrift" :o)

Jeg tillater barna mine å invitere vennene sine i bursdag, og å utelate de de ikke vil invitere. Men hvis invitasjonene skal deles ut i barnehage, passer jeg på at ikke en eller to blir utestengt. F.eks. er hele 5-årsgruppa og en eller to fra 4-årsgruppa OK. Og at man inviterer alle man har blitt invitert til selv.

For skolebarn her må man fordele invitasjonene utenom skolen hvis man ikke tar alle jentene/ guttene osv.

Alle eller ingen er regelen her hvor vi bor til og med 4. klasse. Etter det inviteres kun de nærmeste vennene. Selvfølgelig er det ofte kaotisk og trangt med 15-16 gjester i huset, men det er da tross alt kun en gang i året barnet har bursdag. Vi har 3 barn så dette er noe som skjer kun 3 ganger i året så jeg kan ikke skjønne at det kan være et problem å invitere alle. Ungene storkoser seg de!

Gjest abrahamsen

Jeg er forsåvidt enig med deg. Har vært en forkjemper for "alle eller ingen" tidligere. Men etter sist bursdag med 17 gutter sier jeg stopp. Det var overhodet ikke noe hyggelig,verken for oss som foreldre eller for bursdagsbarnet. Her var det noen barn som til vanlig ikke leker så mye med vårt barn og det var hans beste venner.

Neste gang inviterer vi de han leker med og ingen andre. Men vi utelater ikke bare noen få. DET er stygt det.

Gjest blomsterløk

Hm, etter å ha lest reaksjonene på innlegget ditt burde jeg vel ikke si at det er slik vi gjør det også. Dette gjelder riktignok barnehage foreløpig.

Vi ber vel også samme antall prosentvis av guttene i samme alder fra barnehagen. Det er noen av guttene min gutt absolutt ikke går overens med. De er direkte slemme mot min gutt, også er det noen han aldri leker med.

Og hvorfor skal han da invitere disse guttene som er slemme mot han, eller diss han overhodet ikke leker med??

Vi kommer til å gjøre som du i år også, uten dårlig samvittighet.

Det er heller ikke alle guttebursdagene min gutt blir bedt i heller, uten at vi reagerer på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...