Gå til innhold

Om å ikke be alle i bursdag!

Anbefalte innlegg

Finne på et annet opplegg da som gjør det koseligere!

Da poden gikk i 1. klasse hadde vi innebursdag i 3 timer og det var helt pyton syns jeg. Året etterpå hadde vi utebursdag i 2. timer hvor vi grillet pølser og spiste kaker ute, og så litt film inne på slutten. Sånn blir det i år også.

Utebursdag i november er ikke så aktuelt.

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ashild

6

• Tonette

6

• Lillemus

5

• puppola

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Underskrift

Jeg tok selvsagt den telefonen først, men det var dessverre ingen misforståelse. Det var et bevisst valg. Bursdagsbarnet valgte å utelukke to av jentene i klassen, og foreldrene lot henne bestemme dette selv. Det hører med til historien at jenta mi er blant de "populære" om man kan bruke et sånt uttrykk, hun kommer godt overens med alle i klassen og hjemmet vårt er åpent for dem til enhver tid. De to som ble utestengt er litt sjenerte og har ikke så stort nettverk. I solidaritet valgte vi derfor denne reaksjonen, og jenta mi var slett ikke misfornøyd med løsningen etter at vi hadde diskutert temaet hjemme. Jeg ville gjort det samme igjen... :-)

Jeg var også ett såkalt "populærtbarn".

Jeg husker at jeg og mamma satt og snakket om hvem vi skulle innvitere i bursdagen min, jeg ville veldig gjerne ha både gutter og jenter, og mamma syns at 25stykker var litt i meste laget.

Hun syns jeg bare kunne innvitert alle jentene denne bursdagen, så kunne jeg heller få lov til og ha en klassefest ett par uker etterpå.

JOA, egentlig god deal det, men argumentet mitt funket.

#men Mammma, skjønner du ikke hvordan dette kan påvirke hverdagen til "per" i klassen, han har jo aldri vært innvitert før.....#

Det ble hele klassen, på skogstur med påfølgende grilling på bål. Kjempepopulært, og både jeg og mamma fornøyd.

Klassefest ble det forresten også, mamma hadde veldig vondt av "per"....

Gjest Underskrift

Det er svært få her som synes det er greit å utelate et fåtall.

Det vi reagerer på, er at man må ha alle eller ingen. Det er i realiteten å forby ganske mange barn å feire bursdag.

Og det mener jeg som sagt heller ikke da...

Hvorfor i all verden kan du ikke invitere jentene til bursdagen hans hvis det er de han leker med i bhg?!

Snuppa mi hadde 5 gutter i 6-årsdagen sin hun og ingen jenter - ikke noe problem det. Hun valgte det selv da.

Så var det dette med alle eller ingen da. Han leker ikke med alle jentene. Han leker med noen av jentene og noen av guttene.

Jeg kan selvsagt invitere de han leker mest med av begge kjønn, og da risikere at noen føler seg utelatt.

Og så kan jeg bli utskjelt av puppola og andre som mener at det skal være alle eller ingen.

Gjest Underskrift

Så var det dette med alle eller ingen da. Han leker ikke med alle jentene. Han leker med noen av jentene og noen av guttene.

Jeg kan selvsagt invitere de han leker mest med av begge kjønn, og da risikere at noen føler seg utelatt.

Og så kan jeg bli utskjelt av puppola og andre som mener at det skal være alle eller ingen.

Nå syns jeg du er usaklig.

Stort sett alle er jo enig om at 50% er greit, og da er det vel det da, selvom du velger halvpart av hver.

Må du lage problemer av alt.

Og om du er redd for og bli skjelt ut av puppola eller andre her inne, er det vel bare og la være og annonsere det da.

Hei!

3- åringen er i et veldig STORT gutte kull her hvor vi bor, så vi kommer til å invitere de han ønsker, men veileder han litt!!!

Med hun eldste har vi hatt alt fra alle de største barna (i barnehagen) til alle jentene i klassen! Holder ikke en utenfor, greit hvis det er mange som ikke er invitert.

Et av forslagene som kom opp på foreldremøtet nå i høst er at vi inviterer trivselsgruppene + de ekstra som barnet ønsker! Da blir alle invitert i en eller flere bursdager! Så er ingen holdt utenfor!!!

Hilsen

Hilsen Vibeke

Annonse

Nå syns jeg du er usaklig.

Stort sett alle er jo enig om at 50% er greit, og da er det vel det da, selvom du velger halvpart av hver.

Må du lage problemer av alt.

Og om du er redd for og bli skjelt ut av puppola eller andre her inne, er det vel bare og la være og annonsere det da.

Usaklig?

Jeg sier ikke at jeg er redd for noen, men forteller ut ifra mitt stådsted at det ikke er så lett å invitere alle eller ingen.

Gjest Underskrift

Hei!

3- åringen er i et veldig STORT gutte kull her hvor vi bor, så vi kommer til å invitere de han ønsker, men veileder han litt!!!

Med hun eldste har vi hatt alt fra alle de største barna (i barnehagen) til alle jentene i klassen! Holder ikke en utenfor, greit hvis det er mange som ikke er invitert.

Et av forslagene som kom opp på foreldremøtet nå i høst er at vi inviterer trivselsgruppene + de ekstra som barnet ønsker! Da blir alle invitert i en eller flere bursdager! Så er ingen holdt utenfor!!!

Hilsen

Hilsen Vibeke

Hørtes ut som en forunftig plan.

Da har man jo dekket opp di som "aldri" blir innvitert noen sted.

Hvorfor ikke??? Er jo bare å håpe på godt vær, hvis ikke går det ann å kle seg! Fortell meg hvilke barn som ikke elsker å plaske i vann! Går jo ann å leie en barnehage eller lign. Det kan vi her!

Her har vi utebursdager i januar til ja hele året faktisk!!!

Lykke til!

Hvorfor ikke??? Er jo bare å håpe på godt vær, hvis ikke går det ann å kle seg! Fortell meg hvilke barn som ikke elsker å plaske i vann! Går jo ann å leie en barnehage eller lign. Det kan vi her!

Her har vi utebursdager i januar til ja hele året faktisk!!!

Lykke til!

Kanskje hvis feiringen er på en lørdag eller en søndag. Men på en ukedag mellom kl 17 og 19 synes jeg det hadde vært stusselig å vært ute i mørket.

Vi bruker å feire med familie i forbindelse med helgen, da de er tilreisende, og ha barneselskap på en ukedag.

Jeg kjørte en gang forbi en utebursdag i januar og det så skikkelig koselig ut!

Det var i kveldinga, de hadde en svær utegrill, det hang fargerike lykter i trærne og ballonger også. Jeg er sikker på at ungene hadde det kjempegøy! Da kan man ha akekonkurranse med diplom til alle (den som akte lengst, hoppet lengst, fikk mest snø i nakken, hoppet uten akebrett osv osv).

Dersom en har plassmangel kan en vel bare spørre om å få låne barnehagen eller skole/sfo. Det har vi gjort med stort hell, og det er faktisk flere i barnehagen vår som gjør det. Heller det enn å ha festen hjemme og ikke kunne invitere flere barn.

Gjest venter tredjemann

Hvis vi skulle be alle eller ingen - betyr det bursdagsselskaper med over 20 barn. Skolen praktiserer nemlig grupper - og fra 2. klasse er det kun tilhørighet til storgruppen.

Vi praktiserer det slik at dersom ikke alle skal bes må man dele ut invitasjoner utenfor skoletiden. Og jeg tror - og håper - at alle er litt obs på at ikke noen få ekskluderes.

Annonse

Plassmangel er faktisk en legitim grunn til å ville redusere antallet bursdagsgjester. Ikke alle orker å styre med SFO el.l.

Når det er sagt: Poden har busrdag neste uke. De er 20 elerver i klassen, 50/50 av hvert kjønn. Han leker like mye med jenter som gutter, og har aldri brydd seg om hvilket kjønn hans lekekamerat har.

Vi kommer til å invitere bare guttene, jeg har ikke plass til 20 unger og av forskjellige årsaker er det ikke aktuelt å låne noe lokale. Poden fatter ikke hvorfor vi skal invitere de guttene han aldri leker med mens han ikke får invitere de jentene han leker mest med. Jeg har ikke noe veldig godt svar å å gi ham. Bortsett fra at "enkelte foreldre vil bli hysteriske om man inviterer noen fra hvert kjønn".

Jeg fatter ikke hvorfor kjønn skal være en så viktig faktor, men gir etter for presset. Selv om det gir meg dårlig smak i munnen.

Kanskje hvis feiringen er på en lørdag eller en søndag. Men på en ukedag mellom kl 17 og 19 synes jeg det hadde vært stusselig å vært ute i mørket.

Vi bruker å feire med familie i forbindelse med helgen, da de er tilreisende, og ha barneselskap på en ukedag.

Enig der, men som Lillemus sa! Det er kjempe koselig.

Når eldstejenta var mindre hadde vi gjerne 2 bursdager i løpet av en dag! En for barna kl 13-15 og en for familien fra 16- og utover!

Det var slitsomt, men du verden så deilig når bursdagsfeiringen var over og vi bare kunne slappe av!!!

Lykke til!

Hadde utebursdagen i desember vi. Han er romjulsbarn! Var 10-12 kuldegrader og sol. Hadde tenkt å være ute hele tiden, men noen hadde kledd seg altfor dårlig så derfor gikk vi inn på slutten.

Det er forskjell på en fin vinterdag og en mørk, trist og våt høstettermiddag...

Hadde utebursdagen i desember vi. Han er romjulsbarn! Var 10-12 kuldegrader og sol. Hadde tenkt å være ute hele tiden, men noen hadde kledd seg altfor dårlig så derfor gikk vi inn på slutten.

Høres greit ut det :-)

Hos oss var det ekstremregnvær i fjor da poden hadde bursdag.

Jeg er enig med at det går an å finne på annet enn å være hjemme.

Ei venninne av meg som har skolebarn tar f.eks alle guttene i klassen med på noen morsom som bowling eller paintball.

Jeg kommer kanskje til å gjøre noe sånnt når ungene er litt større. Foreløpig er de barnehagebarn

Mange av gutta i klassen som har hatt utebursdag. Sommer, høst, vinter og vår. Sol, overskyet og regn. Alt går så lenge man er kledd og forberedt på det.

Jeg synes det er hyggelig å kunne samle bursdagspyntete barn rundt et festlig dekket bord, spise kake og synge bursdagssang. Og så er det hyggelig å kunne åpne pakker sammen. Ballonger og girlandere er også fint, synes jeg. Ingen av disse tingene fungerer særlig bra ute på en kald, mørk, regntung dag i oktober. Det er rett og slett utrivelig ute.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...