Gå til innhold

Om å ikke be alle i bursdag!

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er hyggelig å kunne samle bursdagspyntete barn rundt et festlig dekket bord, spise kake og synge bursdagssang. Og så er det hyggelig å kunne åpne pakker sammen. Ballonger og girlandere er også fint, synes jeg. Ingen av disse tingene fungerer særlig bra ute på en kald, mørk, regntung dag i oktober. Det er rett og slett utrivelig ute.

Det er selvfølgelig mest å koselig å være inne, men gutta i klassen er såpass aktive at innebursdag ikke passer dem noe særlig. Det er flesteparten av foreldrene enige i og siden regelen er å be alle gutta så blir det mange utebursdager.

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ashild

6

• Tonette

6

• Lillemus

5

• puppola

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg er enig med Elextra og nitni, dvs. jeg synes alle eller ingen er altfor unyansert når det gjelder større grupper.

Jeg synes det er uhyrlig å utestenge noen få. Men jeg synes det er like uhyrlig at noen foreldre skal bestemme at den som av en eller annen grunn ikke ønsker å feire med en _stor_ gruppe, skal forbys å ha bursdagsselskap!

Jeg er også uenig i at dette bare er foreldrenes fryktelige holdninger. Det finnes faktisk barn som gjerne vil ha et lite, rolig selskap (for ordens skyld, dette gjelder ingen av mine egne), eller f.eks. heller ha med seg to bestevenner på barneteater. At foreldrene da skal tvinge barnet sitt til å gjøre noe annet, av hensyn til noen andre foreldre, synes jeg er å gå vel langt.

Og skulle det skje at man ikke blir bedt en gang, går det an å tone det ned i stedet for å hausse det opp. Man nekter jo unger ting hele tiden uten all verdens problemer - å få alt de peker på, å være ute / oppe lenger, å dra på tivoli hver helg, osv. Det burde gå an å takle det at man faktisk ikke skal i den bursdagen, på en liknende, dagligdags måte.

Amen - til alt.

Det er selvfølgelig mest å koselig å være inne, men gutta i klassen er såpass aktive at innebursdag ikke passer dem noe særlig. Det er flesteparten av foreldrene enige i og siden regelen er å be alle gutta så blir det mange utebursdager.

Vel, utebursdag er uansett uaktuelt hos oss, verken hos oss eller de andre. Vi bor langt mot nord, så det henger sikkert sammen med at klimaet er en smule tøffere her enn lengre sør.

Gjest ninnima

Jeg har jevnt over litt vanskelig for å ta deg alvorlig.

Men for å svare seriøst likevel - vi inviterer litt etter forgodtbefinnende. Noen ganger inviterer vi "alle" som hører til i en bestemt gruppe, andre ganger bare noen få. Vi inviterer gjerne barn fra andre avdelinger i barnehagen også, og nabobarn, og det sier seg selv at hvis vi skal inkludere alle alle steder så snakker vi ikke om 10-15 barn, men kanskje 50.

En annen ting er at det kan finnes grunner for å ikke invitere alle. For eksempel hvis det finnes noen barn som rett og slett er slemme og ekle, da vil jeg ikke ødelegge mitt barns bursdag ved å invitere en plageånd.

Jeg har jevnt over litt vanskelig for å ta deg alvorlig.

Men for å svare seriøst likevel - vi inviterer litt etter forgodtbefinnende. Noen ganger inviterer vi "alle" som hører til i en bestemt gruppe, andre ganger bare noen få. Vi inviterer gjerne barn fra andre avdelinger i barnehagen også, og nabobarn, og det sier seg selv at hvis vi skal inkludere alle alle steder så snakker vi ikke om 10-15 barn, men kanskje 50.

En annen ting er at det kan finnes grunner for å ikke invitere alle. For eksempel hvis det finnes noen barn som rett og slett er slemme og ekle, da vil jeg ikke ødelegge mitt barns bursdag ved å invitere en plageånd.

Er det vanskelig å ta dette alvorlig?????????????

Jaja..det får isåfall være din sak jeg kom iallefall med et spørsmål jeg synes er svært aktuelt og utrolig viktig og dessverre finnes det altfor mange som har en kommentar til det meste og det er som kjent "serriøst?"- det har jeg problem med å ta på alvor!

Gjest theoline

Å stenge ut noen er en uting, det er jeg enig i.

Men nå er det er sagt blir det for vår del uaktuellt å be hele klassen eller dele opp i alle jentene eller alle guttene, så vi må gjøre et valg.

Valget blir vel at han får velge ut 9 av 30, om det er gutter eller jenter legger jeg meg ikke bort i, blir vel en blanding.

Da er det jo 2/3 som ikke blir bedt, og da kan det umulig bli et problem.

Annonse

Gjest Yousefine

Jeg er enig med Elextra og nitni, dvs. jeg synes alle eller ingen er altfor unyansert når det gjelder større grupper.

Jeg synes det er uhyrlig å utestenge noen få. Men jeg synes det er like uhyrlig at noen foreldre skal bestemme at den som av en eller annen grunn ikke ønsker å feire med en _stor_ gruppe, skal forbys å ha bursdagsselskap!

Jeg er også uenig i at dette bare er foreldrenes fryktelige holdninger. Det finnes faktisk barn som gjerne vil ha et lite, rolig selskap (for ordens skyld, dette gjelder ingen av mine egne), eller f.eks. heller ha med seg to bestevenner på barneteater. At foreldrene da skal tvinge barnet sitt til å gjøre noe annet, av hensyn til noen andre foreldre, synes jeg er å gå vel langt.

Og skulle det skje at man ikke blir bedt en gang, går det an å tone det ned i stedet for å hausse det opp. Man nekter jo unger ting hele tiden uten all verdens problemer - å få alt de peker på, å være ute / oppe lenger, å dra på tivoli hver helg, osv. Det burde gå an å takle det at man faktisk ikke skal i den bursdagen, på en liknende, dagligdags måte.

Jeg er helt enig med deg, og det burde være mulig for alle å klare å invitere 10-15 barn. Det er jo ingen nødvendighet å ha dem inne på 1 rom og kjøkken! Lag bursdag ute i parken, med sisten, gjemsel og pølsegrilling, boller og muffins, eller hva med langbord i bakgården, ringspill, klinkekuler, darts osv? Små partytelt koster under kr 200 å kjøpe nå etter seongen!

Jeg føler meg rimelig sikekr på at de som absolutt ikke kan invitere mer enn 5-6 barn gjør det av makelighetsgrunner! Jeg ser eksempler stadig vekk på at foreldre rett og slett ikke GIDDER å arrangere barneselskap (eller andre ting for barna for den saks skyld). Noen ganger lurer jeg på hvorfor i all verden de har fått barn når de aldri prioriterer dem, men kun seg selv.

Gjest ninnima

Er det vanskelig å ta dette alvorlig?????????????

Jaja..det får isåfall være din sak jeg kom iallefall med et spørsmål jeg synes er svært aktuelt og utrolig viktig og dessverre finnes det altfor mange som har en kommentar til det meste og det er som kjent "serriøst?"- det har jeg problem med å ta på alvor!

Jeg har problemer med å ta deg seriøst på grunn av skrivemåten din - og nicket ditt. Du er så bastant og ekstrem, derfor lurer jeg på om du bare er ute etter å provosere.

Gjest ninnima

Men nå er det er sagt blir det for vår del uaktuellt å be hele klassen eller dele opp i alle jentene eller alle guttene, så vi må gjøre et valg.

Valget blir vel at han får velge ut 9 av 30, om det er gutter eller jenter legger jeg meg ikke bort i, blir vel en blanding.

Nemlig, det er det jeg mener også. Så derfor blir sånne "regler" rett og slett idiotiske.

Jeg er helt imot _alle_ eller _ingen_.

Det er noe mellom der også.

Selvfølgelig utelater man ikke bare 2-3 stykker, men om man bare inviterer 2-3 stykker som man er "hjertevenner" med synes jeg det må være greit.

Når jenta mi blir 9år har jeg lovet at ho skal få feire slik som ho ønsker aller mest; kun de nærmeste venninnene -og overnattingsbursdag.

Og jeg synes jeg skal slippe å ha dårlig samvittighet for at ho får feire akkurat slik som ho ønsker.

Om ikke alle blir invitert er det kanskje noen som aldri blir invitert. Kanskje du ikke syns det var så greit om det var di datter som aldri ble invitert fordi hun var litt upopulær?

Helt enig med deg.

Vi opplevde dette en gang ... helt forferdelig var det *snufs*

Hvordan blir barna tro når foreldrene oppfører seg på den måten ? For det er jo KUN foreldrene det står på.

Enig. Vi har også opplevd at vårt barn aldri ble invitert på tross av at vi inviterte hele gruppa. Hun ble også ertet en del. Det er sårt for både foreldre og barn og jeg kjenner jeg blir så sint på de foreldre som ikke skjønnet hvor forferdelig slik utestenging er.

Enig.

Og da kan ikke invitasjonene deles ut på skolen / i barnehagen.

Annonse

Ja, dette er en kjent og "kjær" problemstilling... Men jeg synes alvorlig talt at man ikke kan forlange at _alle_ ungene på 3-årsgruppa i barnehagen skal inviteres i alle bursdagene til 3-åringene...

Det jeg mener, er at i barnehagen bør man kunne få invitere de ungene man vet barnet leker med, og dem man naturlig omgås på fritida, uten å tenke aldersgrupper. Jenta mi, f.eks. leker mest med dem som er på en annen gruppe/1 år eldre. Hvorfor skal ho da måtte invitere dem som er på samme alder, og som hun "aldri" leker med?

Når vi inviterer til hennes bursdag, sender vi et kort i posten/ringer hjem til de aktuelle. Vi deler aldri ut invitasjoner i bhg.

Når ungene derimot begynner på skolen, stiller det seg annerledes, synes jeg. Da inviterer vi _ente_ hele kassa, eller bare guttene/jentene. Da skal alle bes, altså, uten unntak!

I klassa til sønnen min er det 14 elever: 7 gutter og 7 jenter, og vi har funnet ut at jentene ber jenter, guttene ber gutter. Det har bare blitt sånn, og jeg synes det er greit.

Selvsagt skal ingen utestenges, men "tvangsinkludering" (at man ber noen bare fordi man er like gamle. Dette gjelder i barnehagealder, ikke skolen) er heller ikke bra!;-/

Og forresten; det er ikke klasser på skolene, lenger...

Der det tidligere var 2 klasser, er det slått sammen til 1 gruppe... Dvs. to klasser på 30 er i dag (i teorien, iallefall) 60... Velkommen til å be alle eller ingen, sier jeg;-(

Hos oss er 3. og 4. klasse slått sammen og delt i to, så vi inviterer de guttene som poden gikk sammen med i 1. og 2. klasse, dvs 15 stk.

I poden sin gruppe er de 16 gutter, og ikke på vilkår om vi gjentar det igjen i år. Bursdagsbarnet syntes alt gikk over stokk og stein, selv om vi hadde det godt organsiert. Enkelte unger er jo baren HELT umulige. Så vi ber sånn omtrent halvparten neste år, ogdet bør være greit. Så lenge det ikke er et par tre som stenges ute sytnes også jeg det er helt griet at poden ikke blir invitert til de han ikke leker særlig med.

Gjest morentilfire

Her er det blitt veldig inn med 'uteburtsdag'.

Ungene følges til nærmeste skog eller annen fredelig plett. Så finner man på fysiske leker, eller naturstier.

Maten er i medbrakte kjølebager. Medbrakt tau brukes til å stimulere til klatring i trær.

Særlig guttene trengte å få løpt fra seg litt.

De ber alle, men da hun startet i barnehagen hadde hun bursdag og da ba jeg ikke alle. En grunn var at jeg var usikker på hvor mange barn det var i avdelingen, og jeg kun ba 3 stk. Jeg har ikke så god helse og orket ikke større selskap. Ellers er jeg enig med deg.

Jeg opplevde for ikke lenge siden , at den ene tvillingen min ble bedt , men ikke den andre !! Dette var i et selskap med både gutter og jenter !

Jeg ringte til mora til bursdagsbarnet og sa på en hyggelig måte , at enten kom begge eller ingen.

Fikk da til svar at joda, h*n kunne bare komme....

Jeg lurte på om ho ikke visste at dem er tvillinger ? joda ,det visste ho !!!

Jeg har problemer med å ta deg seriøst på grunn av skrivemåten din - og nicket ditt. Du er så bastant og ekstrem, derfor lurer jeg på om du bare er ute etter å provosere.

Greit at du synes jeg er bastant og ekstrem( skjønner ikke helt den siste men ok det får være din mening)men at du ikke kan ta meg seriøst på grunn av mitt nicknavn?

Jøje meg- du vet da vel ikke hva det betyr? Det er vel noe av poenget for de fleste her at man tar seg et navn som betyr noe for en selv?- tenk om jeg skulle la være å ta dine synspunkter seriøst på grunn av ditt navn?

Ja ja- for meg er det saken som gjelder og ikke nicknavnene!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...