Gå til innhold

Småbarnsforeldre og nugattihysteri

Anbefalte innlegg

Du har ikke tatt deg en ordentlig titt på pålegg på en stund...

Jeg nevner i fleng: Hvitost, x antall smøreoster, leverpostei, kyllingpostei, makrell i tomat, skinke (vanlig, kylling, kalkun), egg i alle slags varianter og former, rekesalat, italiensk salat, tunfisk (med majones, for eksempel), røkt laks/ørret, fiskekaker, fiskepudding...

Det spørs om vi skulle tilbudt barna brød uten pålegg :))

Eller finnes det pålegg uten sukker som barn liker?

Fortsetter under...

• Svar 110
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

12

• mumitrollet

6

• Glimtipper

6

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Liker ikke nugatti jeg heller, men Sjokade er utrolig godt!!

Jammen bra jeg bare kjøper det en gang el to i året! *S*

Det har du jammen rett i! Jeg synes også at sjokoladepålegg er kjempegodt! Hadde bare helt glemt det bort.... Kanskje like greit å forsøke å fortrenge det igjen.

Skitt - nå fikk jeg kjempelyst på brødskive med sjokoladepålegg....!!

Det spørs om vi skulle tilbudt barna brød uten pålegg :))

Eller finnes det pålegg uten sukker som barn liker?

Jeg har _ingen_ tro på at barn bare liker søte pålegg. Da har de i så fall fått dette servert litt for mange ganger og vent seg av med alle andre smaker.

Min yngste var ekstremt kresen. Siden han var tynn og spinkel og at han fulgte sin egen vekt og vekstkurve ble vi henvist til ernæringsfysiolog på sykehuset. Husker jeg gruet meg som en hund fordi Nugatti var hovedpålegget.

Jeg fikk ingen overhaling. Beskjeden var faktisk at Nugatti inneholder nyttige fettstoffer pga nøttene. Ingen grunn til å slutte.

Min yngste var ekstremt kresen. Siden han var tynn og spinkel og at han fulgte sin egen vekt og vekstkurve ble vi henvist til ernæringsfysiolog på sykehuset. Husker jeg gruet meg som en hund fordi Nugatti var hovedpålegget.

Jeg fikk ingen overhaling. Beskjeden var faktisk at Nugatti inneholder nyttige fettstoffer pga nøttene. Ingen grunn til å slutte.

Akkurat sånn som min sønn, han drikker kun 1 glass sjokomelk på hele dagen før middag og legen sier fortsett med det...

Annonse

Gjest påleggsguri

"Hva sier dere til at barnehagen har brunost på bordet? Eller at Tine Meierier får lov til å reklamere for at melk er et nødvendig næringsmiddel?"

Hvor mener du ellers man skal få kalsium fra enn fra melken? Man kan spise grønne grønnsaker, men en voksen skal f.eks. ha i seg to kg brokkoli om dagen for å dekke kalsiumbehovet sitt.

"Vet dere at vanlig brunost som meieriene får lov til å kalle "sunt norsk kosthold" inneholder like mye sukker som nugatti??"

Det er forskjell på naturlig sukker og tilsatt sukker.

"Og vet dere at melk består hovedsaklig av sukker (laktose)?"

Ja, men det gjør også frukt og mange andre matvarer. Mener du heller ikke man skal spise det?

"Visste dere at når man pøser på med melk så greier ikke kroppen å utnytte kalsium fra andre kalsiumholdige matvarer? Ved å spise matvarer som inneholder kalsium (banan f.eks) istedet for å drikke melk så utnytter kroppen dette faktisk bedre enn å pøse på med melk."

Så vidt jeg vet inneholder banan kalium -det er ikke det samme som kalsium. Se ellers hva jeg skrev om brokkolien over.

"Norge ligger på verdenstoppen både i melkdrikking og benskjørhet - DET henger ikke på greip i mitt hode! "

En gjennomsnittsnordmann drikker ca. 2 dl melk om dagen. Det er ikke engang en tredjedel av hvor mye man skal drikke for å få i seg nok kalsium. Dessuten trenger kroppen D-vitamin for å utnytte kalsium, og det er det mange nordmenn som mangler.

"Det ergrer meg noe kollosalt at meieriene får lov til å drive feilinformasjon som går på helsa løs så til de grader, samtidig som man gir befolkningen pekefingeren for høyt sukkerforbruk! Og at ledende politikere reiser rundt på barneskoler og driver melkekampanjer som "verdens skolemelkdag"."

Igjen -det er forskjell på tilsatt sukker og naturlig sukker som finnes i mat som inneholder mange andre nyttige næringsstoffer.

"Jeg kan ikke fatte at dette er lov tatt i betraktning det vi i dag vet om melkens betydning i kostholdet. Og det som er hakket verre er at befolkningen går på!! "

Så vidt jeg vet anbefaler Statens Råd for Ernæring og Fysisk Aktivitet fortsatt å drikke melk. De anbefaler også å spise poteter, ris og pasta selv om Fedon Lindberg sier noe annet. Hvis man skal slutte å spise alt som noen sier er usunt, står vi stort sett igjen med bare grønnsaker.

Hvorfor ikke bruke peanøttsmør istedet for nugatti?

Uansett unnskyldning dere bruker er nugatti usunt for tennene!

Gjest venter tredjemann

Enig med deg at melk dyttes i alt.

Mitt barn er også laktoseintolerant, og melk er i ALT!!

Pølser uten melk smaker ekkelt da, untatt Leiv Vidar sine, men di er ikke melkefri, men laktosefri.

Men dette var litt utenom tema da;o)

Har du prøvd Gilde sine god og mager. jeg er ingen "pølse"elsker - men de syntes jeg faktisk er gode!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...