Gjest zipzero Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg er mor med to barn, den ene med "diagnosen" sannsynligvis adhd, den minste skal til utredning snart. Den yngste har har lesevansker og må få ekstraundervisning på skolen. Straks får han markant framgang og leser nå mye bedre. Den eldste kan noen ganger helt la være å gjøre oppgaver han har og levere dem enten bare som skisse eller blankt, med dårlig karakter, naturligvis. Han har ellers gode karakterer (4-5). Mitt problem: Når jeg forsøker å hjelpe minstemann med leksene, blir det full streik. Han vil ikke lese og ikke leses for, ikke høre på det jeg har å si, ikke få verken hjelp eller høre på retting. Når jeg forsøker hjelpe eller påvirke eldstemann til å gjøre oppgavene, nekter ha blankt og sier dat "Jeg driter da vel i oppgaven!" Egentlig er dette deres reaksjon svært ofte om jeg sier noe som helst... Det føles som om alt de bestemmer seg for, må komme innenfra dem selv. Å påvirke, hjelpe, gi beskjed eller sette grenser - virker ikke. De MÅ liksom forsøke selv - eller "drite i oppgavene". Ikke kom her og fortelle dem noe! Spørsmål: Er dette vanlig for adhd-barn - eller er det mer her? Det hører med til saken at også faren deres er temmelig "selvstyrt" - han også gjør stort sett det han selv bestemmer seg for - og hører lite på andre. Noe som kan føre til store konflikter av og til. En felles kamerat sa engang at "Han er snill, men han HØRER ikke så godt." Det er som om hele verden er inne i hodet hans - og at han må bestemme alt selv. Både han - og ungene. Er dette vanlig ved bokstavdiagnoser? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248555-vil-ikke-ha-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
en mamma til to Skrevet 9. oktober 2006 Del Skrevet 9. oktober 2006 Ja jeg tror dette er nokså vanlig ved bokstavdiagnoser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/248555-vil-ikke-ha-hjelp/#findComment-1956954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.