Gå til innhold

Sunne pålegg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

14

• morsan

5

• flowy

5

• Mirabell

4

Mest aktive i denne tråden

Ikke for å være hysterisk her, men visste du at kaviar inneholder mer fett enn majones?

Sikkert masse gode næringsstoffer i kaviar likvel, men jeg fikk karambasjokk da jeg så at halvparten var fett.

Ta i tillegg med i beregningen at kaviar inneholder store mengder salt, og dessuten er negativt for kolesterolet (kaviar er jo egg...), så er det jammen ikke mange argumenter igjen for å spise kaviar. Bortsett fra smaken da ;)

Det er pålegg som inneholder sunt fett.

Makrell og majones, laks og majones, tunfisk og majones.

Makrell i tomat er også supert. Av leverpostei kan man kjøpe de magrere variantene. Den gule boksen har jo også kommet i mager form nå.

Ellers er alle typer skinkepålegg bra. Når det gjelder salami kan man kjøpe den nye løvtynne salamien med 40% mindre fett. Da får man mye smak, men mindre fett. Nugatti er ikke så ille som alle skal ha det til. Det lages vel av nøtter? En skive eller to i uka skader ingen. Peanøttsmør er også bra. Når det gjelder ost bør man holde seg til de magre variantene, fordi de vanlige inneholder mye mettet fett.

Egg er også bra.

Moralen er: Ikke vær redd for sunt fett, men pass på fettet i meieriprodukter og animalsk fett. Husk: Litt skader ingen.

Nugatti er så ille som folk vil ha det til. Det består av sukker og fett og i beste fall er det vel noe sånt som 7% nøtter. Jeg sjekket det en gang vi diskuterte det her inne.

Ta i tillegg med i beregningen at kaviar inneholder store mengder salt, og dessuten er negativt for kolesterolet (kaviar er jo egg...), så er det jammen ikke mange argumenter igjen for å spise kaviar. Bortsett fra smaken da ;)

Egg er forlengst frikjent som kolesterolbombe. Mange år siden det nå.

Annonse

Gjest Persille

Majones er laget av olje, egg og eddik, ikke usunt noe av dette. Fetende, ja, men barn i vekst som ikke er overvektige har ikke vondt av majones.

Barn som ikke er overvektige har ikke vondt av syltetøy, prim eller brunost heller.

Og i denne sammenligningen synes jeg bare det var litt rart at majones ble nevnt som sunt :)

Gjest Persille

Men hvordan får du ungene til å spise tunfisk og makrell? Klarer ikke jeg i hvert fall!

Billa elsker makrell og kaviar - og kan hun få det til alle måltider, så spiser hun det :)

Jeg HATER kaviar da - klarer ikke lukten engang. Så jeg skulle ønske hun kunne finne seg en annen favoritt...

Barn som ikke er overvektige har ikke vondt av syltetøy, prim eller brunost heller.

Og i denne sammenligningen synes jeg bare det var litt rart at majones ble nevnt som sunt :)

Det er jo ikke bare om en er overvektig eller ikke som er tegn på om kroppen er sunn eller ikke.

Tynne personer kan være ganske så usunne innvendig.

Gjest blomsterløk

Nå nevnte ikke jeg majones, som å bruke en tube med majones og sprute utover skiva.

Disse tubene med fiskepålegg inneholder litt majones.

Gjest noen ting

Det er da lov å ha syltetøy av og til....

Leverpostei

Ost

Litt syltetøy og epleskiver

Litt syltetøy og bananskiver

Makrell i tomat

Tunfisk (bland f.eks. med litt majones, litt salt og pepper, litt sitronsaft)

Gulost og mandarinbåter

Gulost og druer

Fiskekake

Gjest noen ting

Ikke for å være hysterisk her, men visste du at kaviar inneholder mer fett enn majones?

Sikkert masse gode næringsstoffer i kaviar likvel, men jeg fikk karambasjokk da jeg så at halvparten var fett.

Det er ikke krise å spise f.eks. kaviar og prim av og til..... Jeg tror nok de fleste spiser variert på brødskivene sine.

Annonse

Jeg blir bare helt matt av alt dette. Bruker ikke folk huet lenger. (var ikke ment på deg laltså). Det viktigste er å spise normalt og variert, man kommer da evig langt nok med det. Og normale pålegg er; prim, hvitost, brunost, kaviar, skinke, salami, servelat, fiskepudding, makrell i tomat, leverpostei, kjøttpudding, smøreost, syltetøy, diverese salater basert på majones, nugatti, tomat. Skjønner ikke at det bare er å ha normal mat i huset og forvente at ungene spiser det.???? Så lenge det er litt av alt så er jo ingenting for mye...

Prim og brunost inneholder mye sukker og mye mettet fett. Om barn ikke har vondt av det, så er det mye sunnere med pålegg som er majones-basert. Leste i en avis i helga at brunost var det samme som å gi barn melkesjokolade på brødskiva. Melkesjokolade var faktisk litt bedre fordi den inneholder kakao;-)

Gjest SoriaMoria (med høyt kolesterol)

Egg er forlengst frikjent som kolesterolbombe. Mange år siden det nå.

Nåja, det er mange år siden diskusjonen kom opp, men de lærde strides fortsatt om eggets rolle som kolesterolbombe. Anbefalingene ved høyt kolesterol er derfor fortsatt: måtehold med egg (inntil to i uka, sies det).

Fettet i majones er vel olje, og regnes som sunt fett. Fetende, men ikke usunt for de som ikke er overvektige. (Majones er egg, oje og eddik)

Ja, det var en kommentar til påstanden om at kaviar med sine ca 50% fett hadde like høy fettprosent som majones, ikke en kommentar hvorvidt majones er usunt i seg selv.

Nugatti er så ille som folk vil ha det til. Det består av sukker og fett og i beste fall er det vel noe sånt som 7% nøtter. Jeg sjekket det en gang vi diskuterte det her inne.

Bare 7% nøtter i Nugatti? Jeg trodde det var 30-40% nøtter i Nugatti Max (men kan jo selvsagt ta feil...)

Nåja, det er mange år siden diskusjonen kom opp, men de lærde strides fortsatt om eggets rolle som kolesterolbombe. Anbefalingene ved høyt kolesterol er derfor fortsatt: måtehold med egg (inntil to i uka, sies det).

Men barn behøver vel uansett ikke passe på kolesterolet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...